Senaste nytt

Erfarenhet av kombon BMI regional och Lufthansa first

DrGold

Medlem
Första inlägget på BC för undertecknad. Tack för ett bra forum med massa info!

Åkte för några veckor sedan Jönköping-Frankfurt-Chicago, bokad som first class via Lufthansa. Första benet flögs codeshare av BMI regional.

Vid incheckning i Jönköping får bagaget inga priotaggar. På fråga sägs att prio ska skötas automatiskt via systemet utan separat tag. Fine tänker jag men det är förstås fel, och väl framme i Chicago kommer min väska sist av alla på bandet (från en fullsatt 747-8).

Vidare, när jag landar i Frankfurt kommer ingen pick up service, utan det blir till att åka buss till terminalen med alla andra.

Skriver till Lufthansa för att påpeka att detta inte funkat. Får till svar att BMI inte erbjuder servicen med prioriterat bagage och att de därför inte har rutiner som möjliggör detta att funka vid anslutning. Vad gäller utebliven pick up så berodde det på att ankommande plan parkerat på en position dit de av säkerhetsskäl ej får köra för att hämta upp passagerare. Tycker det låter krystat som förklaring och i vart fall framgår inga sådana undantag av informationen på deras hemsida.

Skriver detta som info ifall någon annan funderat på samma/motsvarade tripp. Jönköping ligger bra till som utgångspunkt för min egen del och denna gång passade tiderna så jag tänkte varför inte. Nästa gång får det dock bli Landvetter.
 

Attachments

  • sketch-1513497136248.png
    sketch-1513497136248.png
    218,7 KB · Visningar: 158

Senator

Moderator
Hej och välkommen hit. Tråkig start på din karriär hos oss med inlägg om din upplevelse med Lufthansa First.

Ett dåligt svar från Lufthansa. Dock gällande upphämtning på plattan så ingår detta enbart om du flyger med Lufthansagruppen. Som jämförelse får du inte upphämtning om du flyger SAS till Frankfurt och parkerar ute. Så det är korrekt att en upphämtning inte ingår när du flyger BMI. Det framgår från hemsidan. Sen kan jag tycka det är svaret du borde ha fått med en hänvisning till vart detta står.

Den andra frågan gällande bagage är jag väldigt överraskad över. Jag har fått mina taggar ändrat från Star Gold till HON/First ”behind the scenes” i Frankfurt. Så där tycker jag det är total ”fail” hos Lufthansa.
 

DrGold

Medlem
Ett dåligt svar från Lufthansa. Dock gällande upphämtning på plattan så ingår detta enbart om du flyger med Lufthansagruppen. Som jämförelse får du inte upphämtning om du flyger SAS till Frankfurt och parkerar ute. Så det är korrekt att en upphämtning inte ingår när du flyger BMI. Det framgår från hemsidan. Sen kan jag tycka det är svaret du borde ha fått med en hänvisning till vart detta står.

Aha, det förklarar saken. Hade missat detta och bara läst det som stod i avsnittet jag bifogade dump av. Å andra sidan var det inte det som angavs som förklaring i svaret till mig, utan då hänvisades till "the parking position of the aircraft and airport regulations". Att de inte gav någon exakt källhänvisning förklaras nog bäst av att svaret kom som ett intalat meddelande på min telefonsvarare :)

Vad gäller uteblivet priobagage tycker jag också det är märkligt. Det kan knappast vara första gången frågan är aktuell och det är i mina ögon en viktig tjänst att faktiskt få utförd för merkostnaden.
 

chazzie

Medlem
Känner igen det, jag hade samma upplevelse i Mexico City efter incheckning av SAS i Umeå, det blev ingen prio alls utan de kom mer eller mindre sist :(
 

DrGold

Medlem
Känner igen det, jag hade samma upplevelse i Mexico City efter incheckning av SAS i Umeå, det blev ingen prio alls utan de kom mer eller mindre sist :(

Till skillnad från BMI kan SAS knappast ursäkta sig med att de inte har rutiner för att hantera priobagage. Eller rättare sagt, borde inte kunna...
 
Toppen