Senaste nytt

Era bästa weekendresor

Abbs

Medlem
Jag måste säga att jag är kolossalt överraskad av alla som rekommenderar östeuropeiska städer och balkanstäder, om det är något jag absolut inte förknippar med Östeuropa/Balkan så är det god mat. Nu kanske någon hävdar "men det finns ju en jättebra italiensk restaurang i Belgrad...", men borde man inte i så fall åka till Italien och äta italiensk mat istället? Smaken är verkligen som baken, kan jag konstatera.
Balkan har fantastisk mat.
 

ulagun

Medlem
Jag har besökt de 3 baltiska huvudstäderna inom loppet av några månader och jag tycker att alla 3 är utmärkta weekendresemål. Nära, billigt och bra. Tallinn, Riga och Vilnius.
Rest i dessa under flera år både privat och i tjänsten. Även med skeptiska vänner som blivit smått frälsta
Kompletterar lite
Estland Pärnu sommarort med 30tals känsla. Även Tartu med Sveriges första universitet
Lettland. Sigulda kallas Lettlands Swiss, klar överdrift men härlig natur och många slott och ruiner
Litauen dagsutflykt till Kaunas, mysig stad och bra restauranger billigare än Vilnius. Fru ulagun förköper sig på linne och plädar där.
Belmontas utanför Vilnius. Populärt bland lokalbefolkningen Mängder av bröllop mysig miljö och restauranger med god lokal mat undantaget de populära rökta grisöronen. Smakar wettexduk.
Finns hur mycket som helst utöver detta Svensk borgen i ryssdomierade Narva. Jumalastranden med iskallt vatten. Druskininkai med termalbad och Stalinpark.
Allt prisvärt och lätt ta sig med buss och eller hyrbil.
 

Homer

Medlem

samet

Medlem
Jag måste säga att jag är kolossalt överraskad av alla som rekommenderar östeuropeiska städer och balkanstäder, om det är något jag absolut inte förknippar med Östeuropa/Balkan så är det god mat. Nu kanske någon hävdar "men det finns ju en jättebra italiensk restaurang i Belgrad...", men borde man inte i så fall åka till Italien och äta italiensk mat istället? Smaken är verkligen som baken, kan jag konstatera.

Antingen så har vi väldigt olika smak eller så har du haft otur... Polen, Tjeckien, Ungern besöktes förra året. Maten är ju kanon, kraftig och rustik med stora fylliga smaker. Soppor, grytor och lokala specialiteter golonka, schnitzlar, gulash mm.

Balkan... är några år sedan men minns mycket väl kryddiga korvar, cevapcici samt allt från havet. Ganska likt grekiskt och turkiskt som även de är toppengott.
 
Toppen