Senaste nytt

Era bästa weekendresor

trskial

Medlem
Ni som skriver New York och Kapstaden. Hur hinner ni med att se städerna ens med tanke på flygtiden och tidsskillnaden? En weekend för mig det är avresa Torsdag och hem Söndag. Då skulle jag aldrig kunna tänka mig att resa till New York eller Sydamerika. Ska jag resa till New York med frugan då vill jag vara där minst en vecka räknat från dagen efter jag landat. Reser jag på en Torsdag till New York så reser jag hem nästa Fredag igen. Frugan och jag var i London i Januari 2015, Torsdag till Söndag och man hann ju inte med ett smack nästan då avstånden i staden är oändliga. Ska man ta London så får man vara där i två veckor eller något. Fast iofs, alla vi kanske har olika syften med vår weekendresor med familjen :) Min svåger är i Slovenien nu i huvudstaden, han reste igår ner och kommer hem på Onsdag.
 

rvarttinen

Medlem
...
En weekend för mig det är avresa Torsdag och hem Söndag.
...
Vi har oftast åkt ut tidigt fredag och hem sent på söndagen. Det har fungerat för de flesta destinationer inom Europa. Och, de flesta reser vi till regelbundet (Paris, Amsterdam, Barcelona ... i viss mån Lissabon) då vi upptäcker nya saker varje gång vi åker dit. Ett veckoslut är för kort för att hinna med "allt". Men, en tors- till söndag är ännu bättre tycker jag, tyvärr tillåter oftast inte jobbet det ... så, det får bli kortare, men lite oftare.
 

Ricci

Medlem
Jag skulle föreslå Boston när nu SAS flyger direkt dit och du hinner med en hel del även om du bara åker fre-sön.
Nackdelen med staden är hotellpriserna men man kan alltid komma runt det med att utnyttja några award-nätter istället.
 

Ystad

Medlem
En weekend för mig det är avresa Torsdag och hem Söndag.
Fast jag kan också tycka att en lör-sön resa kan vara kul. På den tiden AF hade 4 dagliga flygningar ARN-CDG så hände det att frugan och jag tog flyget ner lördag förmiddag och åkte hem söndag eftermiddag. Vi bodde då långt ute i de västmanländska skogarna så det kändes häftigt att kunna göra så - och vi hann med en hel del tyckte jag. Efter ankomst promenad eller båttur. Lite shopping. På kvällen oftast opera eller ballet sedan middag. På söndag förmiddag en promenad och sedan bar det av tillbaka hem. I o f s går det att åka till Paris t o r samma dag - har gjort det några gånger men då i jobbet.
På tal om t o r resor över dagen så erbjöd SAS sådana i business class på lördagar för 1000 kr - jag tror det var 2002-2003. Frun o jag besökte på detta sätt både London och Milano (och något mer ställe tror jag - minns inte riktigt). Ett kul sätt att tillbringa en lördag.
 
Vad vill jag ha ut av resan, ja sightseeing, god mat och en trevlig helg helt enkelt.
Jag måste säga att jag är kolossalt överraskad av alla som rekommenderar östeuropeiska städer och balkanstäder, om det är något jag absolut inte förknippar med Östeuropa/Balkan så är det god mat. Nu kanske någon hävdar "men det finns ju en jättebra italiensk restaurang i Belgrad...", men borde man inte i så fall åka till Italien och äta italiensk mat istället? Smaken är verkligen som baken, kan jag konstatera.
 

anjak

Medlem
Ni som skriver New York och Kapstaden. Hur hinner ni med att se städerna ens med tanke på flygtiden och tidsskillnaden? En weekend för mig det är avresa Torsdag och hem Söndag. Då skulle jag aldrig kunna tänka mig att resa till New York eller Sydamerika. Ska jag resa till New York med frugan då vill jag vara där minst en vecka räknat från dagen efter jag landat. Reser jag på en Torsdag till New York så reser jag hem nästa Fredag igen. Frugan och jag var i London i Januari 2015, Torsdag till Söndag och man hann ju inte med ett smack nästan då avstånden i staden är oändliga. Ska man ta London så får man vara där i två veckor eller något. Fast iofs, alla vi kanske har olika syften med vår weekendresor med familjen :) Min svåger är i Slovenien nu i huvudstaden, han reste igår ner och kommer hem på Onsdag.
Jag tycker Tors-Sön är perfekt för en helg i New York. Du får i princip 3 hela dygn på plats. Det hinner man med rätt mycket på.
 

Sticktown

Medlem
Jag lägger min röst på Malaga. Stad med helt ok strand och underbara möjligheter att gå runt och käka tapas non-stop.

Gillar också Berlin. Härlig avslappnad stämning jämfört med många andra större städer. Rimliga priser på boende också.
 

Patrik

Medlem
Jag tycker Tors-Sön är perfekt för en helg i New York. Du får i princip 3 hela dygn på plats. Det hinner man med rätt mycket på.

Absolut, jag och frun körde lör-tis, morgonflight dit, middag lördag kväll, hela söndagen och större delen av måndagen till lite sightseeing/shopping, hem på eftermiddagen, hemma tisdag morgon. Blir ju bara två hotellnätter på det sättet dessutom.
 

Ystad

Medlem
Jag måste säga att jag är kolossalt överraskad av alla som rekommenderar östeuropeiska städer och balkanstäder, om det är något jag absolut inte förknippar med Östeuropa/Balkan så är det god mat. Nu kanske någon hävdar "men det finns ju en jättebra italiensk restaurang i Belgrad...", men borde man inte i så fall åka till Italien och äta italiensk mat istället? Smaken är verkligen som baken, kan jag konstatera.
Nu vet jag ju inte vad du har för erfarenhet av östeuropeisk mat - men det låter inte som om du har varit på t ex Caru cu Bere i Bukarest eller ännu mindre Gundel i Budapest ... för om du hade varit där skulle du nog uttryckt lite mindre generaliserande :)
 
Toppen