Senaste nytt

Era bästa weekendresor

Ystad

Medlem
Mina "2 cent" (som väl egentligen bara understryker en del av det som sagts ovan): bl a med tanke på den taskiga svenska kronkursen så föreslår jag:
Warzawa - gamla stan, barerna längs floden och varför inte Chopin museet.
Budapest - alla dessa spa-hotell, t ex på Margareta ön, äta gåslever till rimligt pris (bra lyxrestaurang: Gundel)
Bukarest - Parlamentet (Chaucheskus vansinnesprojekt), världens näst största byggnad väl värt ett besök, restaurang Caru cu bere, hotel intercontinental med pool på 22 våniningen
Belgrad - kolla t ex fortet med ett museum med en helt annan historieskrivning än den vi i väst normalt får höra, ruinerna efter Natos bombningar, hotel Moskva där en massa kändisar har bott
 

Juraj

Medlem
Zagreb och Belgrad - bra och billig mat, trevlig cafékultur
Skopje och Sarajevo - fin blandning mellan öst och väst, ännu billigare än Zagreb och Belgrad
Visby på för- och eftersäsongen

Lite om Belgrad från min blogg (Croatia, Montenegro and Serbia – Juraj's blog):
We left Montenegro from the lovely coastal town of Tivat, from where we flew to Belgrade in Serbia. Unfortunately, we also left the nice weather behind us in Montenegro. But regardless of the weather, there is something about Belgrade… When entering the city from the west, usually just after reaching the beautifully ugly Genex tower (see the photo below) my heart trembles with excitement. There is so much to see and do in Belgrade, there is culture, nature, food, Viennese architecture, Yugoslav communist architecture, poorness, richness… The city is rough and ugly, but also so sincere and beautiful. It is like a big Zagreb (where I grew up) so to me it is at the same time familiar and new. As the people of Belgrade say themselves, Belgrade is simply Belgrade (“Beograd je Beograd”).
 

lilydock

Medlem
Ja! Glömde nämna Sarajevo förut. Förutom att det är en vacker pärla, med bra mat, härliga människor, prisvärd och storleksmässigt överkomlig för en långweekend så är det en stad som det borde vara obligatoriskt för alla priviligierade människor besöka. Nutidshistoria som ger en ett uppvaknande som är såväl hjärtskärande som hoppingivande. Och bara några timmars flygresa bort. Glöm allt jag sa tidigare, Sarajevo är min starkaste rekommendation för alla som inte varit där.
 

Carl

Medlem
Håller med lilydock om Barcelona som dessutom är ganska kriminellt.
Däremot Madrid är riktigt bra med bra nöjesliv och en del kultur för den som är intresserad.
 

Mimer

Medlem
En av de städer som har överraskat mig mest positivt är Edinburgh. Mycket historia, dramatisk natur runt hörnet, trevligt folk, god dryck och faktiskt skaplig mat.

Kan också slå ett slag för Bristol/Bath. Knappt två timmar med tåg från London Paddington. Ta åtminstone ett stopp i Bath, besök stadens spa med naturligt varmt vatten. Fortsätt till Bristol som är en förbaskat trevlig stad.

Kommer aldrig återvända till Paris där attityden och arrogansen hos alltför många av stadens invånare förstörde min långweekend där.
 

Peacefrog

Medlem
Ingen som nämt Istanbul? Direktflyg (med riktiga businessstolar om man så vill), billigt som stryk numera, kultur, mat, turkar, bosporen, kebap, Hotel med nice pool (Kempinski!) och, överlag, en annan värld / horisont vidgare.
 

Perikles

Medlem
Slår ett slag för Vilnius. Kort flygresa. Bra prisnivå generellt. Fina hotell. Trevligt att gå runt i gamla stan och ta en lokal öl. För utflykt kan man åka till slottet vid Trakai och paddla kanot på sjön. Käka Michelin-mat på rest. Amandus för halva sthlm-priset. Perfekt för en weekendresa!
 
Toppen