Senaste nytt

Er första första klass resa

Vaniljvodka

Medlem
Och priser i First class från vissa länder är det inte direkt någon förmögenhet så att man kan flyga i First class för ett rimligt pris beroende på destinationen.

Ett exempel är Bangkok-Hong Kong T/R med Emirates.
Jag har inte kollat dagens pris men priset låg lite över 6.000 SEK inkl. skatter förut.

Det är min första och hittills enda förstaklassresa. Just pga att priset var så lågt. Har endast två betalda business (exkluderat ett gäng Optiontown-uppgraderingar på longhaul hos SAS) och ingen av dom var dyrare än drygt 12k. Så för mig som inte flyger så himla mycket som alla andra här eller har pengar i överflöd att lägga på resor så gäller det att pricka in bra deals.

Är dock snart uppe i 190k EB-poäng så att jag kan köra F-bonanza i Asien. Förhoppningsvis nästa år.

I och med att BKK-HKG-trippen med EK i First var relativt kort så gissar jag att jag inte fick ut tillnärmelsevis lika mycket utav den som om jag åkt en längre rutt. Ser till exempel mycket fram emot den ryska kaviarn.
Så mina intryck av F är än så länge i paritet med C.
 

palmen

Moderator
Min första first-resa var FRA-BKK med Thai. Var ett av de inhyrda B777-planen som hade sviter för förstaklass. Blev många "första" på den resan
Första gången jag åt kaviar
Första gången jag drack Dom Perignon
Första gången jag flög i högre kabinklass än economy (hoppade över business-steget)

Vidare på samma resa hade jag lite fler förstaklass upplevelser.
BKK-HKG Thai A380
ICN-FRA Asiana B747
HKG-TPE Cathay B777-300ER

Denna resa gjordes helt med poäng som jag antingen tjänat in eller köpt (gamla goda tiden med US Dividened miles).
Rapport finns här Reserapport: My first First (palmen) | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Jonas C

Medlem
Nej precis. Det går ju att åka till staterna med LX/Lufthansa F till samma pris som en dyr business om man inte har koll när man bokar. Åt Asien gör man ju samma med EK.
SAS Business och Lufthansa First till USA kostar ju lika mycket, så det blir nog ett enkelt val där. ;)
Dock har jag inte fattat varför Lufthansa vägrar erbjuda rabatterad First till Asien för att konkurrera med Emirates.
 

palmen

Moderator
SAS Business och Lufthansa First till USA kostar ju lika mycket, så det blir nog ett enkelt val där. ;)
Dock har jag inte fattat varför Lufthansa vägrar erbjuda rabatterad First till Asien för att konkurrera med Emirates.
Det där stämmer ju dock inte (nedan är exempelpriser från Stockholm till Chicago i november, random datum).
SAS Business kostar ca 35.000 om man inte är borta över en helg, Lufthansa First kostar då ca 50.000.
Är man borta även över helgen så är priserna för SAS Business ca 25.000 och Lufthansa First ca 35.000.
Sen finns det självklart kampanjer som gör att LH F kan bli ännu billigare, men det finns kampanjer med SAS i business till USA för ca 11-12000 från Stavanger till Houston om man nu ska leta billigaste priserna.
Jag håller med om att SAS inte på något sätt är billiga i business på longhaul, men man verkar fylla sinakabiner rätt bra i alla fall, med andra ord ingen anledning att sänka priserna.
 

Jakob K

Medlem
SAS Business och Lufthansa First till USA kostar ju lika mycket, så det blir nog ett enkelt val där. ;)
Dock har jag inte fattat varför Lufthansa vägrar erbjuda rabatterad First till Asien för att konkurrera med Emirates.
Ingen skulle bli gladare än jag med rabatterad F i bokningklass A till HKG! Snudd på att HON skulle kunna vara inom räckhåll då.
 

Jakob K

Medlem
Det där stämmer ju dock inte (nedan är exempelpriser från Stockholm till Chicago i november, random datum).
SAS Business kostar ca 35.000 om man inte är borta över en helg, Lufthansa First kostar då ca 50.000.
Är man borta även över helgen så är priserna för SAS Business ca 25.000 och Lufthansa First ca 35.000.
Sen finns det självklart kampanjer som gör att LH F kan bli ännu billigare, men det finns kampanjer med SAS i business till USA för ca 11-12000 från Stavanger till Houston om man nu ska leta billigaste priserna.
Jag håller med om att SAS inte på något sätt är billiga i business på longhaul, men man verkar fylla sinakabiner rätt bra i alla fall, med andra ord ingen anledning att sänka priserna.
Hehe "det sovande folket" reser alltid med SAS. Om man exempelvis har kunder inom kommun etc så kan det kosta hur mycket som helst - bara man valt SAS - för det är ju SAS man ska välja.
 
Toppen