Jag betalar ur fickan ibland för en förstaklassresa. Det finns ett antal medlemmar härinne som gör samma sak.
Jag tror en möjlig vinkel till diskussionen är att vi är skandinaver, så det blir en kulturfråga och ofta en diskussion om värderingar i vårt egalitära samhälle.
En annan utmaning för flygbolagen är att många affärsklassprodukter har blivit ohört bra, så det är svårt att ibland att argumentera för Förstaklass som produkt. Det finns en tydlig trend (IMHO) att Förstaklass försvinner. Följande flygbolag har reducerat kapacitet (antal stolar och/eller andel flygplan) med Förstaklass: Lufthansa, Qatar, Air France, United, American Airlines, Cathay, Qantas.
Finns det en marknad? Absolut, men den förankras runt en del stora marknader som London, New York, LA, Frankfurt, Paris, Dubai, Singapore, Tokyo, Hong Kong för att nämna några.
Vem betalar? Det finns en del företag som har avtalspriser i Förstaklass för väldigt seniora befattningar. Jag har träffat på flera under mina resor. Det finns också en marknad för lyxkonsumenter, har också träffat en del av dessa.
Men, det är en utmaning för en del bolag att få rätt intäktsmix i Förstaklass. Till slut, så länge det finns möjligheter för t.ex. en SAS EB medlem att spara poäng för att flyga Lufthansa First så är väl det ok? Men jag tror vi är fel ut om vi tror Lufthansa har Förstaklass "som en kul grej för alla poäng-samlare". Det är det alldeles för lite pengar i