Senaste nytt

Enorm flygrädsla

palmen

Moderator
Har själv inte detta obehag, men de tips jag brukar ge är att för det första är det absolut inget att skämmas över, det är många ombord som är flygrädda.

Tala om redan vid incheckning att du är flygrädd (om du checkar in manuellt). Prata sedan med de i gaten och informera, inte omöjligt du får gå på tidigt och prata med crew ombord och piloter. Om du boardar med alla andra, tala om när du kommer ombord hur du känner för detta och jag kan nästan lova att du kommer få väldigt bra behandling ombord, SAS ska vara mycket duktiga på detta vad jag hört.

Många bra tips har redan givits, läs böcker eller gå någon av kurserna. Om du tror det hjälper kan du även boka en introduktuonsflight på ca 30 minuter där du får flyga planet. Vet inte om det hjälper men då kan du vara vid kontrollerna och se vad som händer (dock mycket mindre plan).
 

taxvalp

Medlem
Träffa en läkare, berätta om dina problem och be att få alprazolam (Xanor) utskrivet.

Jag kan garantera att ångesten och rädslan försvinner och du kan njuta av flygningen!

Xanor dämpar säkerligen ångesten men är ett potent preparat och knappast förstahandsbehandling vid flygrädsla...
 

Emmaerica

Ny medlem
Xanor dämpar säkerligen ångesten men är ett potent preparat och knappast förstahandsbehandling vid flygrädsla...

Ja, det är potent och jo man kan visst få det mot flygrädsla som förstahandsbehandling.

Tack för tipset men känner sådär inför tunga läkemedel (som Xanor är), med tanke på att vi har barn med oss. Ibland kan det behöva vara så att jag reser utan min man. Jag vill kunna ha kontroll, och känner att dessa läkemedel inte är en bra idé med en bebis.
 

Emmaerica

Ny medlem
Vilka otroligt fina tips ni gett mig!! Blir så glad, boken från SAS-piloten och psykologen är beställd, får fundera på att gå dessa kurser som anordnas på flygplatser, samt en KTB som någon nämnde också. Vill kunna resa med frihet igen, och som någon nämnde hade det absolut hjälpt att få prata med piloterna, så det ska jag fråga om, hade inte ens tänkt att det var möjligt. Som sagt tror jag problemet handlar om att det hamnar utom min kontroll när jag flyger- och förklarar någon så tror jag att det kan underlätta. Är dessutom också ytterst sparsam med flygbolag som jag väljer pga rädslan för säkerhet också, hoppas att antalet flygbolag jag reser med utökas med tiden.

Åter igen, tack!
 

Emmaerica

Ny medlem
Har själv inte detta obehag, men de tips jag brukar ge är att för det första är det absolut inget att skämmas över, det är många ombord som är flygrädda.

Tala om redan vid incheckning att du är flygrädd (om du checkar in manuellt). Prata sedan med de i gaten och informera, inte omöjligt du får gå på tidigt och prata med crew ombord och piloter. Om du boardar med alla andra, tala om när du kommer ombord hur du känner för detta och jag kan nästan lova att du kommer få väldigt bra behandling ombord, SAS ska vara mycket duktiga på detta vad jag hört.

Många bra tips har redan givits, läs böcker eller gå någon av kurserna. Om du tror det hjälper kan du även boka en introduktuonsflight på ca 30 minuter där du får flyga planet. Vet inte om det hjälper men då kan du vara vid kontrollerna och se vad som händer (dock mycket mindre plan).

Det hade absolut hjälpt att få göra den där testflygningen. Det känns som en bra idé för att få insyn och kontroll. Det är som sagt också skönt att höra att man inte är ensam även om man tror det, och även om jag inte borde är det ofta ett problem jag skämts över, men det ska jag sluta med! Tenderar att vara lugnare när jag är själv och mer i panik när jag reser med sällskap, men vet inte hur jag ska reagera med bebisen. Förhoppningsvis ska kursen, inklusive boken och lite KBT göra det bättre.
 

FF#1

Medlem
Tänkte just leta upp min gamla tråd, där björnström svarade men såg att @Nemo hade gjort jobbet åt mig.
Som sagt min fru var(!) extremt flygrädd men är det inte längre.
En mix av åtgärder hjälpte henne, bland annat KBT, kurs på flygplats, avslappningsövningar, rita mandala mm...
hon återkommer i tråden med en mer detaljerad beskrivning hur hon gjorde åt sin rädsla.

Den är inte helt borta men nu är allt kontrollerbart, efter kursen skickade jag henne på en examensresa till New York i C med SAS, gick utmärkt.
vi har flygit en massa sedan dess och det går riktigt bra numera
 

palmen

Moderator
Det hade absolut hjälpt att få göra den där testflygningen. Det känns som en bra idé för att få insyn och kontroll. Det är som sagt också skönt att höra att man inte är ensam även om man tror det, och även om jag inte borde är det ofta ett problem jag skämts över, men det ska jag sluta med! Tenderar att vara lugnare när jag är själv och mer i panik när jag reser med sällskap, men vet inte hur jag ska reagera med bebisen. Förhoppningsvis ska kursen, inklusive boken och lite KBT göra det bättre.
OSM Aviation i Västerås har Pilot Open Day där du både kan flyga 737 simulator och flyga en Cessna ett varv runt Västerås. Dessa dagar är för att rekrytera nya piloter men inget stoppar dig att testa detta. Vad det gäller att flyga simulator är det dock stor chans att du inte lyckas göra en prickfri landning ;)
Kostar några tusenlappar att göra detta, men för mig som gillar att flyga var det väl investerade pengar. Låter det vara osagt hur det är för att bota flygrädsla, men bara vara ärlig med varför du vill testa så är det säkert inga problem. Annars går det säkert göra på en vanlig flygklubb också.
 

Emmaerica

Ny medlem
Tänkte just leta upp min gamla tråd, där björnström svarade men såg att @Nemo hade gjort jobbet åt mig.
Som sagt min fru var(!) extremt flygrädd men är det inte längre.
En mix av åtgärder hjälpte henne, bland annat KBT, kurs på flygplats, avslappningsövningar, rita mandala mm...
hon återkommer i tråden med en mer detaljerad beskrivning hur hon gjorde åt sin rädsla.

Den är inte helt borta men nu är allt kontrollerbart, efter kursen skickade jag henne på en examensresa till New York i C med SAS, gick utmärkt.
vi har flygit en massa sedan dess och det går riktigt bra numera

Tack snälla för att ni berättar! Det gör mig glad och hoppfull för framtiden att det nu känns ok för din fru. Får fråga min man om samma examensresa!
 
Toppen