En 10 min promenad till stationen och fick detta tåg.
Den Haag CS - Utrecht CS
NS InterCity, tåg 2031 (1 klass)
08:40 - 09:17
Okänt sätesnummer (fri placering)
1 klass fick både uppe och nere, helt ok säteskonfigurering.
Tåget blev skapligt fullt innan avgång med mest pendlare, en station sedan framme i Utrecht där tåget även vände för att gå tillbaka.
Var lite rädd för detta byte, bara 2 minuter
, om det är annan perrong funkar det inte. Men nästkommande tåg stod på spåret bredvid, samma perrong
Utrecht CS - Amersfoort
NS InterCity, tåg 629 (1 klass)
09:19 - 09:32
Okänt sätesnummer (fri placering)
Här var det fullt... kändes inte riktigt lika 1sta klass att stå i vestibulen med 6 pers till
Här kommer min utsikt
Amersfoort - Berlin HBF
NS InterCity International, tåg 143 (1 klass)
09:44 - 15:22
Coach 12 Seat 51+52
Som synes dras tågsetet med ett holländsk lok och vagnarna är tyska. En 1sta klass vagn längst bak och den var inte av den nyaste modellen. Hela vagnen bestod av kupéer, vilket jag inte tycker speciellt bra om, vill hellre ha salongsvagnar då de sätena känns mer privata. Kupé konfigurationen är 3+3.
Pitchen dock ok, med sätesbredden nja
Vagnen hade inget bagage-förvaring vid dörrarna utan som synes placeras de stora väskorna i korridoren, ur säkerhetsaspekt kanske inte helt optimalt.
2dra klassvagnarna ser mer uppdaterade ut.
I Bad Bentheim, 1sta tyska staden, byttes både lok och personal, även tyska polisen kom ombord för att kolla passagerare antar jag.
Den tyska crew`n var mycket trevligare än den holländska, den holländska tågvärden var en riktig ”viktig-Petter” var bl a inte jättesugen att prata engelska, våra utskrivna biljetter kunde han inte scanna pga nå’t utan var tvungen att trycka in bokningsnummret och sen var det nå’t annat, jaja skönt att han gick av
Lite utsiktsbilder under resan
Och så maten, obs ej köpt på tåget.
På detta tåget finns inte WiFi, samtliga NS tågen hade en snabb uppkoppling.
Det var ett helt fullt tåg och catering tog slut, all öl slut, fanns bara 0,00% Radler, även det vita vinet var slut.... blev en dyr 25cl flaska, €8,50, Rioja.
Får vänta till Berlin och få Berlinger Pilsner för €4:00
Till syven och sist var det faktiskt ett helt OK att åka med, i Tyskland spruttade de upp till dryga 200 km/h på vissa ställen och vår vagn gick väldigt ”smooth”, känns som om att rälsen är bättre i DE än i SE eller så var underredet på vagnen bra renoverat, men vad jag som inte jobbar i tågbranschen
Det som var mindre bra var temperaturen i kupén, även med öppet dörr blev det för varmt, och reclainen på sätet var typ Ryanair-säten.
Infart till Berlin
Nu blir det några nätter i Berlin och så här ser utsikten ut från den 2rums lägenheten vi har hyrt.