Senaste nytt

Enkel till London

Peter65

Medlem
Hej på er,

Tänker skriva en, kanske, annorlunda reserapport om vår Europaresa.

För att förlänga vår BAEC silverstatus nästa år kommer det att krävas en BA-metall flygning. Under senvåren började vi fundera på hur vi ”ska få till det” under sommaren och kom fram till att vi köper en enkel till London och tar oss hem med något spårbundet. Det funkar hyfsat, problemet kom i norra Tyskland, men mer om det senare.

För en tid sen kom ju en varning upp för strejken på Heathrow bla 26+27 juli, men nu är den ju skjuten framåt = vi kommer iväg :)

Första resan blir spår- och däckbundet till Landvetter ;)
 

Hachans

Medlem
Hej på er,

Tänker skriva en, kanske, annorlunda reserapport om vår Europaresa.

För att förlänga vår BAEC silverstatus nästa år kommer det att krävas en BA-metall flygning. Under senvåren började vi fundera på hur vi ”ska få till det” under sommaren och kom fram till att vi köper en enkel till London och tar oss hem med något spårbundet. Det funkar hyfsat, problemet kom i norra Tyskland, men mer om det senare.

För en tid sen kom ju en varning upp för strejken på Heathrow bla 26+27 juli, men nu är den ju skjuten framåt = vi kommer iväg :)

Första resan blir spår- och däckbundet till Landvetter ;)

Spårburet är kul. Om ni ska åka över Hamburg så se till att proviantera. Det är pinsamt dålig standard där.
 

Peter65

Medlem
Härlig morgon, frukost ute, runt 19 gr vid 6-tiden. Får lämna vår tomat-djungeln för de kommande 10 dagarna. Tur man har bra granne som vattnar 2ggr om dagen när det är varmt och inte regnar :cool:, dessutom får grannen ta de röda tomaterna.
D0BD69D8-56AB-42D0-993E-29FC30F6C8C3.jpeg


Skön promenad till stationen och boarda tåget.
3A394FF1-31D4-4896-B68C-D1819216120E.jpeg


Alingsås - Göteborg C
Västtrafik, tåg 3527
07:40 - 08:20
Okänt sätesnummer (fri placering)



Snabb incheckning, gick alldeles utmärkt att ”blippa” GL-kortet, nu bara komma ihåg att checka ut sig också. Även om vi åker första vagnen finnes ej gardin så den frågan om gardinen dras för eller ej behövs inte vad det gäller Västtåget ;)
3E6FEAC0-593A-4246-ADB1-85F8E41F3A5C.jpeg


Då man har gjort denna resa X antal gånger blir jag lite nästan förvånad hur vacker det är när tåget går förbi en soldränkt, lugn sjö.

Verkligheten är bättre än kortet :cool:
16DC8670-E71C-45D6-9D03-EAE2ADEDD776.jpeg


Beläggningsgraden på tåget från Alingsås var väldigt lite, stationerna efter Lerum ökade beläggningen något. Sätes konfigureringen på detta tåg, vilket är av typen X81, är 2+2 och skulle vilja påstå att nästan samtliga stolsrader har blockade säten så att man bara sitter en.


Göteborg C - Landvetter Flygplats
Flygbussarna
08:36 - 09:06
Okänt sätesnummer (fri placering)


7BD32127-33DB-4EDF-963C-CEF845226ADD.jpeg


10D90609-24FD-4B75-8C7E-1F2625E0EF2C.jpeg


6F2FA8EE-3C61-4664-A62D-FF7BF931682E.jpeg


222FFFBB-ED39-4F45-A6D8-70892A19DDAE.jpeg


Snabb påstigning och bussen gick i tid, dock ca 10 min sen till Landvetter. Dessa byggnationer inne i GBG city ställer det till misstänker jag.
6D5014A7-CC57-45EF-A230-18E57EB7C902.jpeg


BB8B28AC-1FF3-4B88-B929-F1CCD1C50F4C.jpeg


För övrigt hände inte på resan
88A4AEF0-0378-46F8-B658-8F1634CDEF03.jpeg


Återkommer från London
 

NotRyan

Medlem
Beläggningsgraden på tåget från Alingsås var väldigt lite, stationerna efter Lerum ökade beläggningen något. Sätes konfigureringen på detta tåg, vilket är av typen X81, är 2+2 och skulle vilja påstå att nästan samtliga stolsrader har blockade säten så att man bara sitter en.

Det där är en variant av Coradia Nordic, d.v.s. X61...
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Kul rapport. Om du har lite flyt med Västtågen, Regina-varianten och dom som har fyra par ingångar, istället för sex, så finns det ju en gammal första klassavdelning i ena ändan. Som pendlare mellan Skövde och Jönköping har man snabbt lärt sig att se om det är rätt tåg-typ på 5-600 m håll, och när det är några 100 m bort, ser man vilka ända den gamla förstaklassavdelningen går, och då vet exakt var man skall ställa sig på perrongen:D Miljöskadad, nejdå:rolleyes:
 

Peter65

Medlem
Det där är en variant av Coradia Nordic, d.v.s. X61...
Okay, tack. Hade ingen aning vilken tågtur det var... läste tågkupén på utrymningsplanen ;)

Kul rapport. Om du har lite flyt med Västtågen, Regina-varianten och dom som har fyra par ingångar, istället för sex, så finns det ju en gammal första klassavdelning i ena ändan. Som pendlare mellan Skövde och Jönköping har man snabbt lärt sig att se om det är rätt tåg-typ på 5-600 m håll, och när det är några 100 m bort, ser man vilka ända den gamla förstaklassavdelningen går, och då vet exakt var man skall ställa sig på perrongen:D Miljöskadad, nejdå:rolleyes:
Jo, tar hellre Västtågs direkttåg till GBG mycket bättre och skönare, men pendeltåget där har man inget val mer än ny eller görgamla o_O
 

Peter65

Medlem
Först av allt..... auto-rättstavning blir galet i bland... på bussresan skulle det stå inget i stället för inte.
Mycket folk vid incheckningen, dock gick incheckning vid status kort skapligt snabbt.
En nyhet var för mig att fast-tracken, för BA, funkade på Landvetter, så var det inte sist vi flög med BA i januari.
Blev en frukost i Vinga (Menzis) loungen, mycket folk men helt ok.

Utbyggnation
902ECC8D-285A-4741-95C9-2A03F232B4EA.jpeg


Göteborg - London Heathrow
BA791 A319-100 (G-EUPB)
11.15 - 12.35
10B+10C


Pippin har landat
B81814EF-0E05-4963-99F3-FA9A0C25F98D.jpeg


Överhörde vid gaten att det var en del på standby pga att gårdagens sista flight till Göteborg var cancellerad pga strulet på Heathrow igår em/kväll. Den A321an skulle flyga igår övernattar och går tidigt på morgonen, en del pax som ska med ”vår” lilla A319 skulle ha åkt i morse.
Väldigt skönt för oss att vi inte blev framflyttade till kvällsavgången :cool:
Vet inte om det blev nå’t utrop om att det var överbokat, kom ombord bland de första.

Bra pitich vid nödutgången
8CB5AE4D-F092-4F36-B94B-F328ADED2439.jpeg


Varför inte testa 100-åringens signaturs-ombords-catering

1. Gin with altitude - A British Airways exklusive
Smakar alldeles utmärkt
E7F1D802-013F-42F6-8F8D-9EAEAAFA65AD.jpeg


A61B1747-354A-4C68-8C8F-CBAB311DC817.jpeg


2. Brewdog Speedbird 100 IPA
IPA för mig är en ”hit or miss”, denna var en hit :rolleyes:. Absolut i klass med 10000-meters ölen som Cathay hade tidigare, Betsy.
71BFA174-5803-4EE6-842A-B5717169780A.jpeg


5FFC7761-79C7-4E17-B4FB-B2B00BF41027.jpeg


Gardinen fördragen hela flygningen, de som kom bakifrån blev tillbakavisade.
D367B76B-9F4E-4357-996C-108BC581A7DE.jpeg


Vi var runt 10 min sena ut från Landvetter och landade 10 min sent. Men sen tog det tid, enligt kapten hade LHR problem med markradaren (om jag förstod rätt) och vi blev sittande 15-20 min strax utanför T5C, till slut kom vi in till gaten i T5B.

Bagaget tog en j...a tid, de blandade GOT flighten med Seattle, mycket folk kan man säga. Tror att det tog nästan 1 timma från vi gick av till dess att vi var ute ankomsthallen.

London Heathrow - Kings Cross/St Pancras
London Underground
Tid Unknown, men dryga timmen (glömde kolla klockan)
Okänt sätesnummer (fri placering)


8D195332-96DC-4D8D-8522-A2B9B55DD0E4.jpeg


Tog Picadilly Line in, inte jättemycket folk, trodde det skulle vara betydligt mer.
F9FEBD33-EAE9-4155-90FA-D78EA33DFBD4.jpeg


Nu har man gjort det och jag skulle hellre ta Heathrow Express till Paddington och sen ta tunnelbana. Lite för tråkigt att sitta och hålla i resväskan isf att stänga de blå o_O Å andra sidan inget byte då vi bor ett par tvärgator från Kings Cross och St Pancras.
5714D48B-BBED-48FE-8B30-A4D937F3B7EC.jpeg


Är också glad att det inte är 30+ här som det var igår, nu runt 25.

Utsikt från hotellrummet.
B496C626-428F-44D4-9F31-48AA6C4B1BAD.jpeg


Nu några dagar här för vidare transport till fastlandet.

Over and out tillsvidare.
 

Peter65

Medlem
En snabb mellanrapport från London

Inte gjort mycket mer än promenera, käkat och träffat kompisar, med andra ord inte mycket planerat. Också Riktigt skönt att det bara har varit runt 20-25 gr och småregn nån dag.

Gårdagens middag i Chinatown var gör-go och mycket...
D7759CBB-731E-43FD-A6C7-D0901DF02075.jpeg


4525BA65-6DD0-49D7-B0D9-758C98ABF54D.jpeg


3DEB332F-0F93-4F91-B7D3-6DB8886FA3DF.jpeg


2590E8AF-08E9-4F0D-A22E-F9F80702DA9A.jpeg


7F179BD9-D4E2-4967-A8E9-C5F3E90173D4.jpeg


Nästa rapport från Amsterdam ;)
 

Peter65

Medlem
Kort promenad från hotellet till St Pancras International, men det tog tid. Mycket trafik på gatan och helt osynkade ”Herr Gårman” ljus.


Skapligt snabb incheckning och passkontroll, väntsalen nja, men det finns en ”Duty Free” butik, prismässigt ingen aning kollade bara som hastigast.

20 min före avgång öppnade boardingen, väldigt mycket folk, men gick förvånansvärt bra. 2 gater = 1+2 rullband, 1 för vagn 1-6 och 2 för vagn 7-18.
5C6EEA25-0A1A-4B31-8856-ADADD22631AC.jpeg


Tåget är långt.... :eek:
0F36BFE7-4EED-4F25-BBDA-86A027C40585.jpeg


London St Pancras - Amsterdam CS (via Lille, Bryssel, Rotterdam)
Eurostar, tåg 9126
11.04 - 16.11
Coach 1 Seat 13+14

64F9A8AA-7368-4A3A-BD32-5CEA5C479109.jpeg


Det finns 3 klasser på tåget, Standard, Standard Premier samt Business Premier. Vanlig standard har 2+2 säten resterande 1+2 konfiguration. Vi valde vid bokningen Standard Premier då prisskillnaden inte var jättestor och man får måltid i priset inkl vin/öl eller annat alkoholfritt alternativ. Visade sig efter lunchen att man kan beställa mer vin gratis. Värdinnan sa vi inte behövde gå till Café Metropole, där 2st 18cl vin kostar €11. Gratis är gott :cool:

Säten sköna och bra pitch dock lite hårda efter några timmar.
1DA31F9E-E847-47A7-91DF-3A1967AE7DBF.jpeg


5DF4AAE5-D231-4951-A911-9617A2C2141D.jpeg


1BAAADD9-953D-4329-86CD-B31F5AD7E918.jpeg


Den kalla lunchen smakade alldeles utmärkt och serverades av 2 tågvärdinnor vid platsen någonstans mellan London och tunneln.
30C8DFFE-5EAB-4492-B335-7E3EE663E5DD.jpeg


Tunneln nåddes ca 1 timma efter avfärd från London.
CE4982F5-77FD-4B8C-826D-C4205ABF3057.jpeg


Hastighet någonstans :)
3373ADCF-D4A0-43C6-9E4F-C79DC356B983.jpeg


Någonstans vid Calais
CECE8DB7-209E-427D-8D8A-E420FDCBAF7A.jpeg


Någonstans strax före Bryssel Zuid (”lok-vagnen” syns upptill vänster :cool: )
F1BC1C17-9D97-4D19-A53F-D65169F8B9C5.jpeg


I Bryssel byttes Bryssel-crew’n till Amsterdam crew och det meddelades att det kommer en ny omgång med snacks och fika ;)
9B0BEDA8-C9A3-40C7-953B-E2B01F2FD200.jpeg


Någonstans i Holland
C9675F0B-DF31-4C9B-96C1-C631847E478D.jpeg


542EDBB8-AA8B-42EF-B3F3-4B0D3041C342.jpeg


Lite flygplats - Schipol
E4EA15CB-C1AA-418C-A603-64053E27DF25.jpeg


272E05DB-42C6-41C3-B17A-4398AD5F62EE.jpeg

Sammanfattningsvis en mycket skön och avslappnade tågresa med mycket att titta på, kan mycket tänka mig att göra om den.

Fritt WiFi finns men väldigt långsamt, var bättre med egen 4G men där tog tyvärr mina GB slut för juli, nu får man förlita sig på Free-WiFi några dagar :eek:

Försökte ta reda på hur långt tåg-setet är och hur många pax det är, men som sagt blev inget svar pga inga GB kvar. Hursomhelst på vagnen stod det 17,4 meter, men 16 vagnar + 17,4 m = 278 m + lokvagnen och 76 platser, borde bli runt 1000 platser ;)
FB961C5F-3A1B-4BBF-9697-E66CC6EB496B.jpeg


FC919160-E880-4186-B83B-261C2A3B28E2.jpeg


Nu en natt i Amsterdam för att sedan ta oss vidare till Den Haag.

Utsikt från rummet, 1 trappa ner... inte helt OK för ett rum på 2000kr :(
8756236E-2C5C-427A-8DFE-C335B28A9229.jpeg
 
Toppen