Endast norsk crew på A330/340 med ny kabininredning från Arlanda?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av kerran1980, 13 November 2014.

  1. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Med tanke på att du visste de andra airline(staff) stoppen blev jag nyfiken.....:):)
     
  2. Xilan

    Xilan Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Vi får väl se vart detta slutar. Ett varsel är ju inte detsamma som en uppsägning.
    Jag tror inte att vi har hört varken det sista ordet eller hela sanningen här. Fortsättning följer...

    Helt klart är dock att SAS visar ovanlig styrka i förhållande till facken. Vi får se om det är samma sak vid nästa fagliga möte vid en annan stor flygplats i Norden.
     
    011430121 och kerran1980 gillar detta.
  3. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag flyger ibland SAS ARN-LPA och den flygningen är på ca 6 timmar, det är samma besättning på returen, även returen ca 6 timmar, uppehållet på LPA 1 timme det gör 13 timmar.
    Misstänker att man checkar in 1 timme före och checkar ut 30 minuter efter ankomst till ARN.
    En arbetsdag på ca 14,5 timmar. Det finns inget vilorum, dessutom så får man trängas med paxen till främre toaletten.
    På SAS 330/340 har besättningen egen toalett, vilket man inte har på 737.
    Tycker att Unionen har lite dåliga argument för att "modulen" skall finnas kvar!
    Hur skall man kunna rekrytera ungdomar till facket, när Unionen ser till att 100 varslas!
     
  4. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Man kan ju också vända på det. Om Unionen tycker det är ok att 100 nyanställda, oftast unga, blir uppsagda pga detta så skall de inte uttala sig om (ungdomsarbetslösheten) i Sverige framöver.
     
  5. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror inte det går någon större nöd på SAS besättningarna när det gäller längden på stoppen. I USA brukar det vara ett dygn och på västkusten var det tidigare två dygn. Jag åkte med SAS till Dubai när dom flög dit med A340 och bodde då på samma Radisson hotell. Dom hade då tre dygn stopp i Dubai. Detta berodde på att det inte var någon retur förrän tre dagar senare. Jag tycker det är på tiden att SAS tar lite fighter med det militanta facket som finns inom SAS, främst då i Danmark. Det går inte längre med de gamla glassiga avtalen. För den skull skall det inte vara slavkontrakt som hos Rajjan.
     
    Aurora, Dr. Miles, twiggs och 1 annan gillar detta.
  6. Storsteffe

    Storsteffe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Den eviga frågan... Personligen tror jag inte att det är möjligt i längden att i huvudsak flyga med skandinavisk personal till många destinationer. Tråkigt men tyvärr så är det inte möjligt med de merkostnader det innebär(oavsett avtal) i förhållande till konkurrenterna.
     
  7. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Vi er i rimeligt stor grad enige. Men det ser nu ud som om Sverige er et fint sted at starte ;)
     
    Agö gillar detta.
  8. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vill lite lugna er... Varslet gäller ej majoriteten av de nya unga flygande eftersom de har en timanställning. Varslet gäller först och främst de sommar fastanställning och behörighet till A330. Jag tror inte att det skulle vara omöjligt att det finns anställda i ARN som kan ta anställningen i OSL basen men flyger ut från Arlanda.
     
    Aurora gillar detta.
  9. ekf

    ekf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hoppas att de nyanställda yngre personerna i ombordpersonalen får stanna kvar. Tycker att de skiner av engagemang, vilja och en allmänt genuint positiv inställning :)
    (Därmed inte sagt att det är illa med alla äldre de kollegorna, men jag tycker mig se en viss skillnad hos de jag träffat på)
     
  10. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som jag postade i den andra tråden, men lite mer utförligt:

    Jag tycker att det är SAS som gjort ett riktigt onödigt klavertramp genom att inte söka samförstånd och samarbete med personalen i denna fråga som egentligen är en "struntfråga" sett till andra frågor som varit aktuella mellan fack och arbetsgivare de senaste åren. Rätt agerat redan när man började ta fram designen av de nya planen så hade man fått med sig sin personal på den här lösningen och istället skapat en positiv stämning ("nu får vi nya plan att arbeta i").

    Det svenska kabinfacket har väl inte heller gjort sig kända som särskilt "militanta" eller konfliktorienterade, utan står snarare nära arbetsgivaren i många konflikter utifrån vad som läckt ut de senaste åren.Att det skulle bli en konflikt just här var det nog ingen som räknade med, vilket gör det hela ännu mer onödigt.

    Rent allmänt är TCO/SACO-facken i Sverige inte alls konfliktorienterade. Alla fackliga företrädare jag mött vet och tänker ofta på att det ligger i fackets främsta intresse att arbetsgivaren är ekonomiskt sund och livskraftig.

    Min erfarenhet efter ett antal års fackligt arbete kan sammanfattas med "en förändring som man själv inte är delaktig i ses nästan alltid som något negativt".

    Att "ta fighten" mot facket / mot SAS leder inte till något konstruktivt för någon, förutom för fulflygen.
     
    d99mlu, NotRyan, Totopez och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×