Senaste nytt

En VÄLDIGT semi men LIVE rapportering - Manila till Stockholm

Smuffe

Medlem
Nu är inte jag så bra på det där med "en lång historia kort med mer bilder" som ni kanske har märkt tidigare, men jag sitter och njuter av en oerhört angenäm flygning på plats 4A ombord TK85 mellan Manila och Istanbul.

Det är alltid hit eller miss men den här gången har besättningen och markpersonalen krossat det mesta med homerun på homerun.

Så... Sammanfattning från ankomst NAIA till strax nordväst om Rangoon:

- Det är inte smart att som flygbolag vara låst till en bank för kortbetalning när passagerare vill betala för uppgradering. Om kortmaskinen inte fungerar pga att banken utför servicearbete och passagerarens bank stoppar uttag högre än 15'000 Peso (c:a $300) och uppgraderingen kostar $500...
Då blir passagerarna snéa...
Dock har Turkish Airlines bland den bästa och mest serviceminded personalen på NAIA sååå...
Fri uppgradering efter samtal med managern.

- Trist tredjepartslounge i form av PEGSS, men funkar en kort stund.

- Trevlig och rolig crew redan i passkontrollen.

- En av de nyare 777-300 med grymma noise cancelling hörlurar och amenity kit från Bentley.

- Bäddat redan före middag så att man kan välja när man vill gå och lägga sig.

- Soppan är bland de godaste jag har ätit, hands on!
Fisken helt ok med lite salt och peppar på.
3 av 4 ostar var bra varav en sjukt god! (Den längst till vänster är vinnaren på ostbilden.

- Behöver man något... Inga problem! Jag/vi fixar!

- Toaletterna är rena, fräscha, luktar gott, har vikta toapapper samt salladen är äkta och planterade. (Jag var tvungen att känna efter. )

Jag vet inte vad mer jag kan säga...
Struligt när man ska boka om och kontakta kundtjänst i Turkiet, även om de blivit något bättre och försöker samt att allt utom loungen på IST Ataturk är en smärre sorgsen mardröm (till skillnad mot Charles de Gaulle som är en ren katastrof...) så måste jag säga att det verkar gå uppåt.
Det är så att jag sneglar på returen i Biz 14 juni med de där 4x bonus status miles och jag är Elite i minst 2 år, igen...

Så, det var lång historia kort...
Här kommer bilderna.

Laddar upp frukost och annat imorgon bitti.
Nu en liten wirre till med nå nötter och annat gott.

Ps. 24 timmar gratis wifi när man flyger business class... DET är ovanligt generöst när andra bolag tvingar sina F att betala upp till $25 eller mer...

Ps 2. Lufthansa Technic sköter bland annat servicen åt Brirish Airways och deras A380 (sista mörka bilden) samt Qantas A380 (i hängaren till vänster om BA som jag missade att ta) för de som är intresserade. :)

Ps 3. Bra wifi men seg uppdatering av bilderna...
Det försvinner några så jag lägger till de senare. 20170516_203700_HDR.jpg 20170516_220740.jpg 20170516_221322.jpg 20170516_224103.jpg 20170517_012916.jpg 20170517_003001.jpg 20170516_225541.jpg 20170517_012931.jpg 20170517_012916.jpg 20170516_233049.jpg 20170516_225647.jpg 20170516_215253.jpg 20170516_211005_HDR.jpg
 

Thornado

Medlem
Du har dock lite att lära av @Brandten och @Andreas.Net kring hur man gör (semi-)liverapporter. Vi vill ha inställda flyg, ombokningar, missade flyg, försäkringsdramatik, ACTION!
Hur kul är det när allting går som planerat och personalen löser eventuella problem utan krångel? :D

Exempel:
@Smuffe: Jag stod på flygplatsen och ville uppgradera, men det var bankproblem så de bjöd på uppgraderingen. Inte så mycket action...
@Andreas.Net: Jag stod på flygplatsen och ville checka in. Då ville de ha betalt för ombokningsavgift och de tog inte Amex och jag hade inte nog mycket pengar på mitt MC/Visa - jag kanske blir kvar i HK för alltid. ACTION
 

Smuffe

Medlem
@Thornado Nu gick det "smidigt" i Manila där de har personal som borde åka och utbilda de i Istanbul.

Om två timmar landar jag på IST... Där kan ALLT hända! :D
Det skulle inte förvåna mig om helvetet brakar lös nu när allt gått bra... :confused:o_O
 

pep

Medlem
Fri upgradering....500 USD lige ned i lommen - og det er endda lavt sat for en 14 timers (?) flyvetur. Ufattelig heldigt! Og du glemte selvfølgelig at spørge, om du ikke kunne trække 250 USD to gange i stedet for 500 USD på een gang :) Gælder opgraderingen helt til Sverige?
 

Smuffe

Medlem
Fri upgradering....500 USD lige ned i lommen - og det er endda lavt sat for en 14 timers (?) flyvetur. Ufattelig heldigt! Og du glemte selvfølgelig at spørge, om du ikke kunne trække 250 USD to gange i stedet for 500 USD på een gang :) Gælder opgraderingen helt til Sverige?

Ja, tyckte det var värt vartenda peso/cent men först kunde de inte göra så mycket.
Påpekade att det inte är mitt ansvar som passagerare att ha dollar och peso på fickan samt lösa att deras kortmaskin inte funkar. Så det var oerhört ödmjukt att lösa det när jag sa att jag kunde betala de 15k plus 9200 miles så att de fick någonting.

Kort sammanfattning från Ataturk med bilder i nästa inlägg för avslutningen:

Hör och häpna!! Ankomst vid gate och inte remote!
Avgång från gate till Stockholm!
Har alltid fått remote vid ankomst och bussgate till remote vid avgång... Nästan så man bör köpa sig en trisslott!

Ankomst Arlanda och min prio-väska kom ut på bandet som cirka #50-60 efter andra ej priotaggade och #2 av prio. Sanslöst att Arlanda år efter år är sämst på detta...

Sedan är det kul med att min lokala banks huvudkontor bekräftade igår att allt funkar och ska gå att betala online med.
Jag kunde inte ens köpa ett simkort eller bussbiljett på Arlanda.
Fint å ha pengar på kontot utan att komma åt de...
"It's more fun in the Philippines!"

@Thornado
Spänningen kom när jag landat på Arlanda och håller i sig ett par dagar till... ;)
Det var väl priset för flytet i Manila och Istanbul. :confused:
 

Smuffe

Medlem
Ja men det luktade gott och var fint med växtligheten.
Kändes bättre att skriva "god sallad" än "ogräs". ;)
 
Toppen