Senaste nytt

En tripp till Tyskland och Spanien under pandemins linda.

Atom

Medlem
Min andra reserapport, men min första riktiga, håll till godo!

Del 1.

Reseplaneringen


Coronapandemin har innebärt en hel del död och elände för många, och kommer nog fortsätta ett tag till. "Se Sevilla och sedan dö" är ett uttryck för Sevillas skönhet, något jag visste om och en stad jag velat besöka länge. Dels för jag aldrig besökt fastlandsspanien tidigare och jag har alltid velat se Andalusien. Även om jag föredrar spännande resmål med halvkasst väder så var man mycket sugen på lite tidigt vårsol.

Ett bra tag innan corona fanns på allas läppar hade en resa bokats till solen i mars 2020, närmare bestämt Sevilla. Jag är som några av er känner till, vare sig en affärsresenär eller poängjagare utan snarare en "travellhacker". Därför ville jag gärna försöka poängoptimera och se hur man kunde få så mycket poäng som möjligt till lägsta pris. Att ta sig till Sevilla från CPH visade sig inte vara lätt att hitta den ultimata rutten. Det tittades på olika alternativ så som Vueling och Norwegian som bekant ligger utanför *A. Tillsist efter många om och men föll valet på att flyga med Lufthansa(LH). SAS skulle ta oss till Munchen och därifrån skulle vi flyga med LH till Frankfurt och sedan till Sevilla. Planen med resan var att bara "vara" i Sevilla, njuta av semester helt enkelt.

Coronapandemin
När denna reserapport skrivs vet vi mycket mer om viruset och det är lätt att glömma den förvirringen som rådde i början av spridningen/pandemins linda. I dag vet jag inte om jag hade satt mig på planet, vilket jag skulle komma till senare. Hursomhelst sportlovet hade passerat. Italien och österikeresernärer kom hem till sina arbetsplatser i Sverige. Det började skrivas i kvällspressen om spridning i Sverige. Vår resa närmade sig med stormsteg och osäkerheten var väldigt påtaglig. En och annan tanke om att ställa in resan for genom huvudet, speciellt eftersom det började komma rapporter om smittspridning i Spanien. Jag kollade frekvent LH appen för att se om det skett några förändringar med bokningen, det hade det. Planet till Frankfurt hade blivit inställt. Istället hade vi blivit ombokade till dagen därpå.
Dagen innan resan gick WHO ut och sade att nu är världen i en pandemi-fas. Samma dag (om jag minns rätt) gick även Hallengren ut med ett viktigt tal till nationen, där rekommendationerna som vi alla i dagsläget känner till kablades ut. Jag minns allvaret i tonen, jag minns människors reaktioner.

Jag ringde min respektive och dividerade om "ska vi verkligen åka" "det känns dumt". Till slut föll valet på att åka. En av anledningarna till valet att åka var att jag lika gärna skulle kunna bli smittad på jobbet. Det fanns nämligen ett stort antal hostande sportlovsfirande resenärer från Österrike och Italien på min arbetsplats. HR hade sagt att det inte fanns någon anledning för dem att stanna hemma baserat på FHM:s rekommendationer. Så var det under denna osäkra period. Vi åker alltså ändå.

Kastrup - En öde flygplats?
Jag utgår oftast vid utlandsresor från CPH. Så även denna arla morgon. Vi tog ett tidigt tåg från Sverige och var på plats i god tid. Här märktes den första skillnaden mot hur det varit tidigare. Flygplatsen var mer eller mindre helt öde, det fanns handsprit och varningsskyltar utplacerade lite överallt. Vid tidigare morgonflighter har det alltid varit liv på flygplatsen men nu var det helt tomt.
Det hela kändes som en zombiefilm och stämningen var tryckt. Jag hörde någon i personalen vid taxfreen säga "idag är det mycket folk jämfört med igår"
Man frågade sig både en och annan gång om det var rätt att resa under det som nu klassades som en pandemi.

Dags att boarda planet, det var ungefär 10 pax på den lilla CRJ-900 kärran som skulle ta oss till Munchen. Det var en strålande fin marsmorgon med klart väder när vi taxade ut på startbanan i Köpenhamn.

Munchen - skummande öl och vackert väder med guldkant.
Flighten blev behaglig i fint flygväder, att se Bayerns landskap vid landning var trevligt. Dock satt vi väldigt långt bak och motorerna dånande något fruktansvärt. Men med Mikkeler öl i magen och gott sällskap blev det ganska trevligt.
Mitt första intryck av Munchens flygplats var att det rådde betydligt mer aktivitet här än "hemma" på kastrup och i Sverige.

Vid ankomst var det dags att lösa den stora osäkerheten, hur blir det med ombokningen och var ska vi sova i natt? Boardingcardet sa nämligen fortfarande att vi skulle flyga vidare till Frankfurt, denna flight var dock mycket riktigt inställd som appen sade.
Jag letade upp Lufthansa disken och frågade vad planen för oss var och om de hade något boende till oss. " I will get you a very cheap hotel" svarade mannen bakom disken med ett leende. Ny stiliga boardingkort fick vi utskrivna med lufthansas logotyp.
Betänk, jag har aldrig flugit med Lufthansa förut, men bara boardingkorten och tillmötesgåendet fick mig att tänka tillbaka på hur det var att flyga som barn, något som förr kändes exklusivt. Boardingkorten och även LH:personalen på flygplatsen andades, enligt mig, retro. När jag tittar ner på "boardingkortet" för hotellet ser jag att vi blivit inbokade på är Hilton Munich Airport hotell.
Detta hotell ligger precis vid flygplatsen så det var mycket behagligt. Vi gick och checkade in direkt på hotellet. På grund av oron för smitta, tvättades händer med handsprit hela tiden, så det var väldigt skönt att få tvätta händerna på hotellrummet med tvål och vatten.

Så, vad gör vi nu, 24 h i Munchen, svaret är givet, in till stan och kolla in ölhallarna, ty detta är mitt första besök i denna stad, det lär bli fler kan jag redan nu avslöja.

En 24 h biljett löstes och vi åkte in till centrum med spårbunden trafik. Det var en alldeles perfekt dag och det var väldigt varmt för att vara en mars-dag, vill minnas det var runt 15 grader ute. Så efter en stunds strosande på stan var det dags för en ölhall, valet föll på Hofbräuhaus am Platzl, en historisk plats, och även mitt första ölhalls-besök. När vi klev in i ölhallen möttes vi av ett sorl, ompa ompa musik och allt som hör där till. Skillnaden mot förhållningssättet i Sverige var brutal. Hemma pratades det om hålla avstånd och att riskgrupper så som åldringar skulle undvika att gå ut i samhället. Här var det berusade människor som skrålade, satt i grupper och framförallt fanns det åldringar som nog kunde ha upplevt båda världskrigen satt och drack ett stop skummande öl.

Det blev 3-4 stop öl och en rejäl schnitzel till lunch. Därefter var det dags att ge sig ut på stan igen och njuta av solskenet och lite sightseeing.

Kvällen avslutades med en middag på hotellet som ingick i LH:s hotellövernattning.


Munchen - Frankfurt- Sevilla med LH.

En arlamorgon igen, så tidigt att man inte kunde inmundiga hotellfrukosten och vi hade inte bemödat oss med att fråga om det gick få frukostpåse, i stället hade vi var sin drickyoghurt som fick duga till frukost. Hotellets läge i förhållande till flygplatsen var ju väldigt bra då det är ett flygplatshotell så det gick kvickt att gå ner till flygplatsen. Vädret var inte lika bra som föregående dag.
Munchens flygplats var ingen höjdare av det jag såg. Dock var det mer aktivitet än på Kastrup dagen innan. Ett antal munskyddsbärande människor syntes till. För att döda lite tid kollade vi taxfreen. Här fann vi att tanqueray hade kommit ut med en ny gin, Sevilla. I detta läge kändes det dock onödigt att köpa på sig en sådan. Denna gin har dock efter resan snabbt blivit en favorit, vilket jag kommer komma in på senare under reserapporten.

Nu var det dags att flyga LH för första gången, dock bara ekonomiklass. Planet till Frankfurt var helt fullt och vi fick sitta precis bakom nödutgången. Någon mer nördig än jag kanske kan platskonfigurationen bätttre men min stol val lite malplacerad. Eftersom det var en kort resa erbjöds bara några Grissini-liknande brödpinnar i en påse. Dessa åkte ner i jackfickan.
Väl framme i Frankfurt så blev det att ta en öl och en bit mat och invänta nästa flight mot Sevilla.
Det blev en god flygplatsöl och maten minns jag inte så mycket av, en extra veteöl slank ner.

Planet till Sevilla var lika fullt som morgonplanet till Munchen. Paranoian över smittspridning var dock påtaglig, någon passagerare framför mig hostade under hela resan och jag tänkte hela tiden att "nu blir man smittad".
Tidigare har jag mest åkt SAS i både plus och minus. Måste ändå säga att Lufthansa ekonomi var väl investerade pengar, fick både mat och öl/vin i ekonomi.

Till sist landade vi i Sevilla och möttes av sol och behagligt väder.

Del 1 går härmed mot sitt slut. Återkommer med den förhoppningsvis roligare del 2 som fick ett lite mer spännande avslut.

Måste ändå säga att bonusdagen/natten i Munchen var mycket trevlig.
 

Atom

Medlem
IMG_20200312_140045118_HDR.jpg


Spanska berg
 

Atom

Medlem
Oj vad många likes på denna undermåliga reserapport, ber om ursäkt för att det dröjt, har haft en del att göra privat och på jobbet.
Men kul det uppskattas, ska försöka skriva klart här.

DEL 2. Apelsindofter och tapas i Sevilla

Vi landade i Sevilla och gick ut för att hämta väskorna. Efter att ha sett fina flygplatser de senaste dagarna, tyckte man det var en väldigt spartansk flygplats och ankomsthall. Det tog tid att få väskorna, de senaste åren jag rest har det gått mycket snabbt men här tog det tid. Någon trött securitysnubbe ville även röntga mitt bagage. Dags att kolla upp hur vi tar oss in till stan. Eftersom pandemin var i sin linda så noterade man människors beteende, det vi främst noterade var att kramar och kindpussar på flygplatsen var inget som hade ingått i de spanska råden. När vi väl kom ut från bagagehanteringen klev vi på en flygbuss. Nu var man på besök i värmen, någon AC fanns inte på denna buss utan man fick nöja sig med avgasdoftande varma vindar från små vädringsfönster när vi rullade in till Sevilla.

Vi gick av mitt i stan. Vi hade en bit att gå till vårt boutique hotell nära katedralen. Temperaturen var ca 18 grader. Jag var lite bitter för onsdagen som vi missat hade det varit 23 grader men nu skulle Sevilla erbjuda runt 18 grader resten av veckan. Men det var varmt och djävligt att dra bagaget över Sevillas gator så svettades som en gris. Det var skönt att komma till hotellrummet och duscha och göra sig i ordning för att gå ut och spana in omgivningarna. Men innan dess zappades det lite på tv-kanalerna. Det fanns typ bara två kanaler, en nyhetskanal och en lokal kanal.
Som många känner till är Sevilla känt för den heliga veckan, Semana Santa. Den här andra kanalen verkade bara om och om igen visa dåligt filmade vinklar från proceduren med tillhörande musik. Musiken och filmandet var nästan psykotiskt och gick på repeat. Det hade innan resan funderats på om vi skulle åka över påsken istället, vilket i efterhand var tur att vi inte gjorde då den blev inställd som allt annat 2020.

När vi väl gick ut så strosade vi runt på lite olika gator i Sevilla, givetvis tittade vi på Katedralen och runt i omgivningarna.
Vid skymmningstid var det dags att äta något. Valet föll på random tapasbar med godtagbart betyg på googlemaps. Här inmundigades det blandade standardtapas och sänkte några blaskiga spanska öl samt två små kannor med Sangria. Det var skönt att kunna sitta i byxor och t-shirt på den hyffsat varma kvällen. Sen var det dags att göra kväll efter två tidiga morgnar i rad, det var ju semester.

Dag 2 inleddes med en frukost på taket med utsikt över katedralen.
Det var mycket skönt att sitta i solen, trots den inte börjat värma på riktigt ännu, en kontrast mot det grå Sverige.
Sedan var det dags att gå ned till Katedralen. Tanken var att vi skulle besöka Archivo General de Indias, ett museum som står på världsarvslistan. Här stötte vi på vår första restriktion, museet var stängt på grund av coronavirus kunde jag utläsa av en lapp skriven på spanska. Många förvirrade turister stod och kollade runt och försökte titta in i byggnaden. Jaha, vad gör vi nu tänkte vi. Vi hade lite planer för nästkommande dag. Men min respektive ville gå till någon unik affär i ett köpcentrum, fråga mig inte vad det handlade om, men jag tänkte att ett mål är ju bra att ha. Köpcentrumet låg en bra bit från gamla staden Sevilla så vi gick längs en väg med vanliga spanska bostäder, här var inte Sevillas charm så stor. Påminner lite om Lärdomstaden Uppsala, det är fint i de gamla delarna men övriga delar ser så där ut. Jag passade på att köpa en extra kortärmad skjorta på köpcentrumet. På vägen tillbaka till de gamla och vackra delarna av stan blev törsten alldeles för stor. Vi gick in på ett Supermercado och köpte några kalla läskande drycker. Här såg vi även Sevilla Ginen igen och köpte en flaska. Jag tänkte fortfarande att den lär finnas på tax-free på vägen hem, något jag bittert skulle få ångra.
Sevilla Ginen har apelsinsmak, och det finns en anledning till detta. Överallt i staden står apelsinträd som doftar himmelskt, dessa träd var något vi lade märke till redan första dagen. Eftersom vårt planerade besök blev inställt hade vi nu gott om tid att gå runt och titta på lite olika parker och apelsindoftande träd.

Samtidigt hade det plinga massor i telefonen under dagen. SMS och messenger. Många upprörda nära och kära samt kollegor skrev upprört om pandemin. Hemma i Sverige verkade det vara hysteriskt med presskonferenser och uppskrämda människor, något som kändes väldigt främmande väl i Spanien. Vid denna tid hade Spanien fåtal fall. Dessutom hade de bara haft ett fall i Sevilla vilket jag kollade helgen innan vi åkte. Hursomhelst, SMS:en handlade om att Danmark skulle stänga gränsen mot Sverige. Folk skrev att vi inte kommer kunna hem och att vi borde åka hem direkt.
Jag tog det hela med ro. Jag tänkte att hem kommer vi alltid, och danskarna bör ju släppa in svenskar som bara vill hem. Men eftersom jag ville vara på den säkra sidan och mycket var oklart kring stängningen, passade jag på att maila svenska ambassaden i Danmark, jag antar fördomsfullt att bestickningarna i Danmark annars inte har så mycket att göra. Så jag återgick till att ha semester.

Det blev tapas och sangria även denna dag framåt kvällen. Efter lite promenader hamnade vi på en bar, en bar som verkade vara väldigt inhemsk som hade den där hemska kanalen på repeat. Baren kändes lite som någon form av ultra kristen hangout-bar, inte riktigt min arena men det kändes genuint. Ska försöka ninja-googla och kolla lite foton så kan jag lägga upp det i summeringen senare om någon är intresserad. Slutligen gick vi till något halv-nattklubbsliknande bar. En herre var mycket intresserad av var vi var ifrån och pratade halvt på spanska (jag behärskar knapp spanska mer än enkla ord) halvt på engelska och berättade att hans far bor i estocholmo. Han var skojjig och bjöd på sig själv och sjöng om coronaviruset.

Väl tillbaka på hotellet var det en amerikansk kvinna som var mycket upprörd, hur skulle hon komma hem, världen stänger ner, vad händer. Hon fick rådet att åka till flygplatsen i förtid och åkte iväg.

Dag 3, nu var det dags att dels kolla på lite keramik men även besöka några historiska platser.

Vi gick i motsatt riktning än vad vi gått tidigare. Eftersom jag har ett stort intresse för spanska inbördeskriget, då jag fascineras över hur vänner kunde bli ovänner, bröder gå mot varandra osv över politiska olikheter finner jag konflikten intressant och har läst en del böcker om detta inbördeskrig. Med anledning av detta besökte vi en mur med en skrämmande historia, murarna av Macarena, här avrättades många människor under revolten i Sevilla 1936. Det enda som påminnde om detta var ett litet monument med bara information på spanska. Vi gick sedan ner i det vackra område Macarena. Idag mycket pittoreskt och trevligt område, men under spanska inbördeskriget skedde blodiga strider i detta område.
Nu kurrade magen efter långa promenader, vi hittade ett mysigt torg. Där satt äldra spanska herrar och läste tidningen och drack öl, det kändes exotiskt i dagens smartphoneberoende värld. Så även här blev det tapas, och vi funderade på om vi skulle äta något annat framåt kvällen. Men nu märkte vi att saker och ting började hända. Butiker började stänga igen. Vi var de sista kunderna till baren vi åt på. Något jag hade sett fram emot var att ta ett glas på Sevillas äldsta bar som ligger i närheten av torget vi befann oss på och finns i @Samosaguas tråd ovan. Men även denna var stängd.

Ska inte bli långdragen men tyvärr var alla keramikbutiker stängda med, så fick inte se de häftiga konstverken. Det blev därför bara långa promenader längs vattnet, en glass på en glasseria i solen.

Vi gick tillbaka till hotellet, där berättade hotellets ansvarige att Spanien ska stänga helt på måndag men att det börjar idag.
Att man kommer få åka till flygplatsen men att på alla bussar får det bara vara hälften av vad som får plats. Informationen var knapphändig och vi förstod nog inte riktigt att det var redan ikväll spanien och Sevilla skulle stänga.
När vi gick ut för att käka förstod vi att allt skulle stänga igen, vissa krögare höll öppet så länge det bara gick. Guardia Civil rullade ut på gatorna med högtalare, krögarna skrek att man skulle skynda sig att stänga. Så någon mat skulle det inte bli. Vi fick snabbt reda på att matbutiker skulle vara öppna så efter en snabb googling hittade vi en matbutik och köpte några koppnudlar och spanska blasköl, så mycket för att äta någon fancy middag sista kvällen...

Dagen efter var det dags för hemresa, och den blev inte riktigt som tänkt.
 

Atom

Medlem
Tänkte lägga upp några bilder med men får felmeddelande så ni får hålla till godo med text så länge inför en kortare del 3 och sen en summering.
 

Atom

Medlem
Del 3 - Hemresa med fint hotell

Vi vaknade upp och ville vara ute i god tid då vi visste att det säkert skulle bli en del problem med att ta sig hem så vi ville vara i god tid på flygplatsen.
När vi ställde oss och väntade på bussen var det helt folktomt, det enda som var ute var patrullerande guardia civilbilar och några enstaka turister. Allt var stängt. Väl på flygplatsen kollade jag snabbt flightradar appen, jag såg att vår LH flight från Frankfurt inte ens hade lyft. På informationstavlan stod det bara att det inte fanns någon information. Nåväl, inte mycket att göra. Vi och mängder med andra nordliga turister trängdes på en smal trottoar för att få de sista spanska solstrålarna och för egen del lite flightspottning. Det gick flera timmar och intensivt uppdaterande av FR-appen så såg jag att LH:s plan till slut hade lyft från Frankfurt. Jag insåg då att det kommer bli djävligt tight med byte hem till CPH.

Efter en lång kö för check-in (kom ihåg, jag reser som vanlig dödlig) kom vi in på airside, här var det misär. Beslutet om att stänga alla restauranger i hela landet och även flygplatser, kan nog varit väldigt dumt ur smittspridningssynpunkt. Flygplatsen på Sevilla är väldigt spartansk och lång och avlång med några få restauranger och affärer. Eftersom alla dessa var stängda så fick resenärerna samlas på mycket små ytor och trängas. Det fanns enbart automater med vatten. Efter många om och men boardade vi till sist planet. Jag tittade intensivt på klockan för att se om vi skulle hinna med vår connection till CPH. Men att taxa ut tog tid. Förseningen hade enligt LH berott på att delar av spanskt luftrum hade varit stängt. Jag insåg att vi inte skulle hinna och om LH skulle anse att vi hann skulle det bli stressigt.
Flighten var behaglig. Servicen var bra, jag hörde hur LHs personal fick förklara sakligt till arga tyskar över förseningen om vilka rättigheter man har och hur de tänkte lösa problemet. När vi närmade oss Frankfurt kom de fram till oss personligen och berättade att vi är ombokade till en flight imorgonbitti och att vi bara skulle gå till lufthansa-desken så skulle allt ordna sig.

Inflygningen till Frankfurt var magisk, alla ljus staden avger var vackert i mörkret.
Väl på flygplatsen visade personal exakt hur vi skulle gå och till vilken desk. Det hela kändes mycket tyskt och organiserat.
En kvinna vid desken hjälpte oss att få ett hotell, flygplatshotellet Sheraton blev det, under tiden kvinnan med ett leende hjälpte oss klagade en kollega på att detta minsann inte var ett sjukhus och ifrågasatte varför de skulle ta emot massa sjuklingar (jag förstår tyska något bättre än spanska iaf:) )

På hotellet var det långa ordnade köer och personal som såg till att kön inte urartade, alla fick även gummibjörnar för att hålla blodsockret uppe.. Här tror jag att jag såg den första på riktigt coronasmittade, en man som verkade galet sjukt, personalen sade till honom att han skulle gå åt sidan.

Vi fick någon form av buffé nere i källaren som gavs till alla strandade resenärer pga flygkaoset som verkade råda i Europa.
Mätta gick vi upp till rummet igen, mailade jobbet om att jag tar ut en dag semester till pga fastnat i frankfurt.

Personligen har jag haft mina bästa vistelser på gamla SPG-hotel, detta var inget undantag. Ibland önskar jag att man kunde samla poäng hos Bonvoy, men mitt resemönster och programmet i sig gör att det inte är optimalt. Frukosten dagen efter var helt underbar med färskbryggt kaffe, kock som gjorde omelett och fina råvaror. Samtidigt kändes det som de redan i detta tidiga skede hade corona-anpassat verksamheten. Te.x hade de en man som stod och sprutade rengöringsmedel på hissknapparna vid frukosten.

En behaglig promenad in till flygplatsen och smidig check-in. Väl på flygplatsen gick vi till taxfreen. Där blev det ginprovning. En mycket trevlig, kunnig och förmodligen uttråkad herre visade oss flera olika ginsorter och vi köpte med oss två var. Sevilla-ginen fanns dock inte här.

Innan boarding ropades för första gången mitt namn upp. Det var SAS/LH som ville kolla att vi verkligen bodde i Sverige och inte skulle turista i Danmark.
Väl på plats i planet noterade jag att SAS satte de tiotal passagerarna på airbusen bredvid varandra. Jag kan för lite om flyg och laster men kan inte förstå varför vi var tvunga att sitta mer eller midnre på varandra under pandemi. Jag har rest inrikes med ungefär lika mycket folk och då har man suttit utspritt i kabinen. Det meddelades att inget kaffe skulle servas på flygningen, ej heller någon mat eller dryck.

Väl "hemma" i köpenhamn ropades det ut att alla skulle hålla två meters avstånd till varandra. För första gången inom EU (exlusive GBR) fick jag visa pass och passkontrolanten frågade var jag bodde och hur jag tänkt ta mig hem.

Summering

Denna reserapport är väll inte direkt BC-klass.Inga lyxiga restauranger eller kabinklasser men väl helt okej hotell. Men jag tyckte det var ganska spännande att vara ute och resa i de osäkra tiderna och på resande fot klassar WHO det som en pandemi. Jag har tänkt mycket på stackarna i Spaninen, som baserar stor del av deras ekonomi på "sol och sand" det kan inte vara lätt. Jag har även tänkt på all servicepersonal inom dessa näringar runt om i världen som blivit av med jobbet, men även att vissa av dessa verkligen såg rädda ut under resan.

Slutligen förstår jag nu varför folk klagar på SAS, tänkte flera gånger på tråden "LH ekonomi är bättre än SAS-plus " under resan. LH är verkligen en liga för sig och jag kan bara tänka mig hur mycket sämre SAS hade hanterat situationer som uppstod, allt gick friktionsfritt. Har funderat en del på om man skulle byta program till LH iställlet. Men återkommer alltid till att man får fler EB poäng om man åker med LH så jag kan få det bästa av båda världar.

Det är märkliga tider.

Jag hoppas nu att pandemin avtar i styrka i takt med att vaccinationer och naturlig immunitet kommer igång, så man kan avnjuta resor igen, lyxiga som vanliga. Resesuget infann sig big-time när jag skrev denna lilla reserapport. Tack för ni läst!

Återkommer med bilder en annan dag när det går ladda upp.
Har ni frågor är det bara skriva.
 
Last edited:
Toppen