Senaste nytt

En till Sixt blåsning...

Påminner mig om min senaste Avis hyrning, inte ute efter att kapa tråden utan endast berika faktumet att man ska gå genom mäklare istället för direkt till firman!

Hade förbokat en bil i Milano, skulle med familjen (fru och dotter i babyskydd). Hade med skydd och isofixplatta och hela alltet i bagaget.
Självklart vid bokningen hade jag diskuterat med agenten på telefonen om detta och hen hade säkerställt att biltypen hade såväl isofix som plats för vårt bagage/babyskydd. Allt var toppen, trodde jag.

Väl på plats vid Avis disken i Milano fick jag efter mkt om och men reda på att den bilmodellen jag hade förbokat inte fanns tillgänglig. Men att inom samma "prisklass" fanns en annan bil. Jag bad snällt att de skulle säkerställa att den hade isofix-fästen samt förklarade att vi hade en del bagage så fick det plats?

Efter en halv evighet kom någon tillbaka från garaget och kunde svara nekande på alla frågor. Inget isofix, nej babyskyddet skulle inte få plats och nej våra väskor skulle inte heller få plats.

55 minuter senare står jag med chefen för kontoret som på mkt dålig engelska, såklart, förklararar att de kommer uppgradera mig till nästa klass till en kostnad om €30. Fine! Med en hysterisk baby och irriterad fru går jag med på att detta trots allt.

Frid och fröjd i 12 dagar.

När jag lämnar tillbaka bilen krävs jag på €30 PER DAG extra. Samt en annan underlig avgift som ingen kunde förklara annat än "rebooking fee" på €180...
Jag bad att få se kontraktet jag skrev på när jag hämtade bilen men det fanns inte längre i butiken, det hade skickats iväg någon annanstans.

30 minuters argumentation ledde absolut ingenstans annat än att säkerhetsvakter från flygplatsen som patrullerade runt klev in i butiken.
Jag insåg min förlust och hivade upp Amex kortet i vredesmod. Fotograferade alla papper, personer och tog namn på alla.

Väl hemma igen började den riktiga matchen mot AVIS. 5 månader tog det innan de accepterade att DE hade gjort fel i Italien, att ingen fortfarande kunde förklara vare sig missförståndet, kostnaderna eller den där extra €180 avgiften.

Oh the joy of rental cars :)

Så Stå på dig och bråka och bråka och bråka, använd sen mellanhand i framtiden som du är van vid. Då slipper man ta fighten själv då gör de det åt en istället!
 

fcx

Medlem
Påminner mig om min senaste Avis hyrning, inte ute efter att kapa tråden utan endast berika faktumet att man ska gå genom mäklare istället för direkt till firman!

Hade förbokat en bil i Milano, skulle med familjen (fru och dotter i babyskydd). Hade med skydd och isofixplatta och hela alltet i bagaget.
Självklart vid bokningen hade jag diskuterat med agenten på telefonen om detta och hen hade säkerställt att biltypen hade såväl isofix som plats för vårt bagage/babyskydd. Allt var toppen, trodde jag.

Väl på plats vid Avis disken i Milano fick jag efter mkt om och men reda på att den bilmodellen jag hade förbokat inte fanns tillgänglig. Men att inom samma "prisklass" fanns en annan bil. Jag bad snällt att de skulle säkerställa att den hade isofix-fästen samt förklarade att vi hade en del bagage så fick det plats?

Efter en halv evighet kom någon tillbaka från garaget och kunde svara nekande på alla frågor. Inget isofix, nej babyskyddet skulle inte få plats och nej våra väskor skulle inte heller få plats.

55 minuter senare står jag med chefen för kontoret som på mkt dålig engelska, såklart, förklararar att de kommer uppgradera mig till nästa klass till en kostnad om €30. Fine! Med en hysterisk baby och irriterad fru går jag med på att detta trots allt.

Frid och fröjd i 12 dagar.

När jag lämnar tillbaka bilen krävs jag på €30 PER DAG extra. Samt en annan underlig avgift som ingen kunde förklara annat än "rebooking fee" på €180...
Jag bad att få se kontraktet jag skrev på när jag hämtade bilen men det fanns inte längre i butiken, det hade skickats iväg någon annanstans.

30 minuters argumentation ledde absolut ingenstans annat än att säkerhetsvakter från flygplatsen som patrullerade runt klev in i butiken.
Jag insåg min förlust och hivade upp Amex kortet i vredesmod. Fotograferade alla papper, personer och tog namn på alla.

Väl hemma igen började den riktiga matchen mot AVIS. 5 månader tog det innan de accepterade att DE hade gjort fel i Italien, att ingen fortfarande kunde förklara vare sig missförståndet, kostnaderna eller den där extra €180 avgiften.

Oh the joy of rental cars :)

Så Stå på dig och bråka och bråka och bråka, använd sen mellanhand i framtiden som du är van vid. Då slipper man ta fighten själv då gör de det åt en istället!

I Italien skulle jag säga att detta är "standard operating procedure". Jag har insett att där är bilhyra alltid bohica...
 

FF#1

Medlem
Att tanken inte är helt fylld, är ett otyg. Hyr ofta bil för att köra bara några mil och det är ofta det saknas ca 5-8 liter i tanken.
Har flera gånger tankat upp bilen just efter jag har plockat ut den och sen bett om kompensation vid återlämnande med viss framgång.
från att de bara har dragit av för bränslet till flera hundra i kompensation.
 

Frigidus

Medlem
I Italien skulle jag säga att detta är "standard operating procedure". Jag har insett att där är bilhyra alltid bohica...
Jag har senaste 3 åren hyrt bilar av Avis säkert 25 ggr i Italien mestadels i Milano och både på Malpensa och Linate utan några som helst problem. Min första hyra i Milano var dock med Hertz som jag "råkade" repa lite. Den återlämnade jag innan dom öppnade tidig morgon och inte hört mer men bytte till Avis för att inte utmana ödet....

Kan ju vara så att jag har haft enorm tur genom åren. Får hoppas det håller i sig för jag har precis bokat min första Sixt bil i Frankrike nästa vecka :)
 

Homer

Medlem
Att tanken inte är helt fylld, är ett otyg. Hyr ofta bil för att köra bara några mil och det är ofta det saknas ca 5-8 liter i tanken.
Har flera gånger tankat upp bilen just efter jag har plockat ut den och sen bett om kompensation vid återlämnande med viss framgång.
från att de bara har dragit av för bränslet till flera hundra i kompensation.


Ta med tom 5 litersdunk ;)
 

Robert flysas

Moderator
Har använt Sixt flest ggr som hyrbilsföretag, främst inom Norden, Frankrike och Spanien. Några i Kalifornien etc. Alltid uppgraderad. Inga fel förutom en gång. Sökte på Sixt VD med team, kontaktade dom och de ordnade allt via både Mail och telefon. Riktigt tråkigt att råka ut för dessa saker som hänt, hoppas det löser sig.
 

Jonas C

Medlem
Har använt Sixt flest ggr som hyrbilsföretag, främst inom Norden, Frankrike och Spanien. Några i Kalifornien etc. Alltid uppgraderad. Inga fel förutom en gång. Sökte på Sixt VD med team, kontaktade dom och de ordnade allt via både Mail och telefon. Riktigt tråkigt att råka ut för dessa saker som hänt, hoppas det löser sig.
Vad var det som gick så fel att du behövde söka upp VD:n?
 
Toppen