Senaste nytt

En resa med Singapore Airlines, toppen i First och mindre bra i Business

Alf

Medlem
Tack för en fin rapport. Jag har i mitt pendlande mellan Helsingborg och Brisbane åkt mycket med Singapore Airlines och varit Krisflyer Gold i ett antal år. Det har mest varit av praktiska skäl. Det finns bara 3 bolag som gör Brisbane-Copenhagen med ett stopp och det är SQ, Thai och Emirates. Av dessa 3 har oftast SQ prismässigt varit bäst. Som med alla flygbolag man flyger mycket med har man ett slags hat-kärleksförhållande. SQ gör några saker riktigt bra. Dom är otroligt duktiga på att flyga i tid. Jag kan bara påminna mig om en enda försening då man var tvungen att ta en omväg över något Mellanöstern luftrum. Då jag steg av i Changi väntade en SQ representant vid gaten med mitt nya boarding pass, snyggt. Lägsta nivån på servicen är hög. Man kan beställa mat i förväg. @Alf man kan be dem lägga undan desserten och säga att man gärna väntar på ostbrickan. Jag tror det grundar sig på Engelsk tradition. Cathay Pacific har samma ofog. Deras bokningssystem för utnyttjande av poäng är suveränt, tillgängligheten är god och det så kallade bränsletillägget är bara någon hundralapp. Men det finns saker som är irriterande. Det är trögt att nå guldnivå och fördelarna är närmast obefintliga. Loungerna är omoderna och mörka och nu tyvärr, de nya sätena i business upplever jag och många andra som betydligt trängre och obekväma. Vi får se, än så länge är det mitt första val.
Jag har genom åren testat det mesta på den här sträckan. Cathay Pacific har fantastiska lounger men omväg över London, Qatar har suverän mat och dryck men omväg via Sydney, Emirates 380 service gillar jag skarpt men är oftast betydligt dyrare, Thai är bra men inte lika jämn service som SQ och Bangkoks flygplats är en svettig historia. Malaysian lite svajigt (men spetten är ju bra) och omväg. JAL fantastisk service men via Sydney och Helsinki. Qantas fantastiska på marken men inte lika bra i luften och via London. BA absolut inte. Etihad är bra men Abu Dhabi flygplats lämnar mycket att önska.

Tack för kommentaren och dina synpunkter. Är det någon på detta forum som har erfarenhet av dessa bolag som flyger på Asien och vidare till Australien så är det ju du. Det där med ost och dessert är ingen stor grej, jag har provat varianten med ett byta ordning på dessa och det är inget problem. Osten före det söta tycker jag smakar bäst. Det gläder mej att även du har BA i botten på din lista. Där är vi helt överens. Jag har inte valt bort SQ, jag tror bara vi hade ren otur på flygningen hem.
 

toer00

Medlem
Tack för en väldigt välskriven och trevlig rapport!
Jag har själv bokat in mig och frugan till SIngapore över kommande påsk (i business).

I vårt fall har jag bokat oss via CPH på utresan och dagflyg via LHR hem. Då biljetten inte är utskriven ännu kan jag ändra den om jag vill, jag funderar nu på om det är värt att åka ut via LHR också ?

Vi skulle då få flyga med SQ´s nya A380, där de enligt uppgift lär bra ”dubbelsängar” i mittsätena..??

Har någon flugit med den? Hur är sovkomforten där jämfört med A350’s upp och nedvända stolsängar? Hemresa sker dagtid med B777-300ER (SQ 318) så där tänkte jagat det räcker med att “vila”. Är servicen ombord rent generellt bättre på “paradlinjerna” vs det något mer petrifiera som CPH / ARN...?
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Canadien

Medlem
Vi skulle då få flyga med SQ´s nya A380, där de enligt uppgift lär bra ”dubbelsängar” i mittsätena..??

Bara i sätena längst fram i varje delkabin, d v s på 3 rader totalt. Dessa går inte att förboka utan att vara Krisflyer Gold hos SQ. Några daga innan avgång släpps de till oss i pöbeln.
 

Resenären

Medlem
Tack för en välskriven och intressant rapport.
Jag hade också möjligheten (nöjet) att resa förstaklass med Delta från Stockholm till New York, det var sommaren 1990 då jag pendlade flera ggr över Atlanten. Minns dock inte vilken flygtyp de använde.
Numera ser jag flygresa mer som ett nödvändigt ont, för att komma till önskad destination.
 

Alf

Medlem
Tack för en välskriven och intressant rapport.
Jag hade också möjligheten (nöjet) att resa förstaklass med Delta från Stockholm till New York, det var sommaren 1990 då jag pendlade flera ggr över Atlanten. Minns dock inte vilken flygtyp de använde.
Numera ser jag flygresa mer som ett nödvändigt ont, för att komma till önskad destination.

Håller helt med, speciellt det sistnämnda. Delta övertog en stor del av flottan från Pan Am så de fortsatte flyga med A310 från Stockholm den närmaste tiden. Däremot blev matutbudet sämre, även i First men för den skull inte dåligt. Paradrätten lammracks försvann men kaviarserveringen blev kvar för att sedan helt försvinna när samtliga amerikanska bolag slutade att servera kaviar i First. Tråkigt men sant, även BA följde med i denna nedgradering av maten.
 

Sebbeh

Medlem
Kan ju
Bara i sätena längst fram i varje delkabin, d v s på 3 rader totalt. Dessa går inte att förboka utan att vara Krisflyer Gold hos SQ. Några daga innan avgång släpps de till oss i pöbeln.

Dom andra är ju också dubbelsängar, skillnaden på rad 11, 91 och 96 är att det är bulkhead med större fotutrymme vilket gör att man kan sova i samma riktning. På dom andra får man ligga lite utåt. Hursomhelst är dessa rader riktigt bra och det går att sova riktigt bra i dessa, vi åkte på rad 96. Rad 91 reserverad för infant och någon hade bokat rad 11. Men vi kunde reservera rad 96 månader i förväg och jag är rätt säker på att andra också gjort det här på forumet. Dom som var reserverade för infant hade IFEn lite högre vilket inte passade mig perfekt.
 

ACervin

Medlem
I vårt fall har jag bokat oss via CPH på utresan och dagflyg via LHR hem. Då biljetten inte är utskriven ännu kan jag ändra den om jag vill, jag funderar nu på om det är värt att åka ut via LHR också ?

Jag har inte provat den nya 380 inredningen. Men jag har flugit ut från London med SQ och deras lounge på LHR är riktigt trevlig. Kanske en av SQ trevligare business lounger, med bemannad bar om jag inte minns fel.
 

Lauda 777

Medlem
Kan ju


Dom andra är ju också dubbelsängar, skillnaden på rad 11, 91 och 96 är att det är bulkhead med större fotutrymme vilket gör att man kan sova i samma riktning. På dom andra får man ligga lite utåt. Hursomhelst är dessa rader riktigt bra och det går att sova riktigt bra i dessa, vi åkte på rad 96. Rad 91 reserverad för infant och någon hade bokat rad 11. Men vi kunde reservera rad 96 månader i förväg och jag är rätt säker på att andra också gjort det här på forumet. Dom som var reserverade för infant hade IFEn lite högre vilket inte passade mig perfekt.

Stämmer inte riktigt. Första raderna i A380s business har en nerfällbar avdelare som skapar en "riktig" dubbelsäng.
 

Sebbeh

Medlem
Glömde bort den, ja den gick ju att fälla ner helt. Tror den stannade några centimeter upp på dom andra. Kan det stämma? Jag provade den bara på vår rad.
 

Lauda 777

Medlem
Glömde bort den, ja den gick ju att fälla ner helt. Tror den stannade några centimeter upp på dom andra. Kan det stämma? Jag provade den bara på vår rad.
Så här står det när man ska välja säten på A380.
 

Attachments

  • IMG_20191104_092442.jpg
    IMG_20191104_092442.jpg
    165,6 KB · Visningar: 349
Toppen