Senaste nytt

En resa i första klass

Jönsson

Medlem
Jag måste ändå säga att jag saknar första klass på X2000. Efter att normalt ha gjort ca 50 sträckor i första klass per år så kuskas det numera runt i Europa med flyg utan att ha någon som helst möjlighet att välja bolag. Vilket gör att det blandas vilt mellan allianser och lågprisbolag alltså kan man glöms status.

Det är då man längtar tillbaka till ett singelsäte i X2000 med kaffe och papperstidning.

När det kommer till förseningar så är SJ inte på något sätt är sämre än att flyga.
SJ har faktiskt bättre förseningsstatistik än flyget i genomsnitt. Fakta.
 

mha321

Medlem
SJ har faktiskt bättre förseningsstatistik än flyget i genomsnitt. Fakta.
Frågan är hur mycket man jämför äpplen och päron? Skiljer sig ju rejält på olika sträckor (även med SJ) och olika bolag.

Min personliga statistik ligger de extremt långt efter i. Tyvärr. Men jag har av någon anledning alltid otur med SJ :)
 

GOTATH

Medlem
Om man tar lite högst ovetenskaplig statistik från mitt pendlande Göteborg-Stockholm under 2018 konstaterar jag till min stora förvåning att det är färre förseningsminuter per resa med tåg än flyg.

Antal enkelresor: 59 (43 tåg, 15 flyg, 1 buss)
Snittförsening/tågresa: 15 min
Snittförsening/flygresa: 31 min

Men statistik kan man ju förvränga eftersom totala antalet förseningsminuter med tåg är 668 min mot 470 med flyget. Japp, förseningsloggar alla mina resor. XD
 

jsn

Medlem
Om man tar lite högst ovetenskaplig statistik från mitt pendlande Göteborg-Stockholm under 2018 konstaterar jag till min stora förvåning att det är färre förseningsminuter per resa med tåg än flyg.

Antal enkelresor: 59 (43 tåg, 15 flyg, 1 buss)
Snittförsening/tågresa: 15 min
Snittförsening/flygresa: 31 min

Men statistik kan man ju förvränga eftersom totala antalet förseningsminuter med tåg är 668 min mot 470 med flyget. Japp, förseningsloggar alla mina resor. XD
Statistik är roligt och går alltid att dra ett varv till :)
Har du även loggat tiden du spenderat dörr-till-dörr på de olika resorna?
Om det ena resslaget är snabbare än det andra dörr-till-dörr, finns det någon korrelation mellan kostnad och total tidsåtgång?
Om ja, hur många extra kronor kostar varje minut du sparar på det snabbare resslaget?
Har du loggat vilken ersättning du fått för de olika förseningarna?
Är förseningarna distribuerade enligt normalfördelning, eller hur ser fördelningen ut?
 

GOTATH

Medlem
Statistik är roligt och går alltid att dra ett varv till :)
Har du även loggat tiden du spenderat dörr-till-dörr på de olika resorna?
Om det ena resslaget är snabbare än det andra dörr-till-dörr, finns det någon korrelation mellan kostnad och total tidsåtgång?
Om ja, hur många extra kronor kostar varje minut du sparar på det snabbare resslaget?
Har du loggat vilken ersättning du fått för de olika förseningarna?
Är förseningarna distribuerade enligt normalfördelning, eller hur ser fördelningen ut?
Haha! Lite mer statistik kan jag bjuda på utan att kapa tråden allt för mycket.

Mitt rekord dörr-dörr är 3h 40'. Just den resan gjordes med BRA och all kollektivtrafik klaffade perfekt. Tror att det går att göra under 3h om man kör taxi och har mycket is i magen.

Total ersättning är cirka 3700 kr där en 261:a står för merparten. Det är ett hån att bli ersatt med 49 kr när morgontåget till Stockholm blir 60-119 min sent och man har en billig biljett... Men visst, det är ju noll kronor med en så kort försening på flyget...

Och så har jag loggat alla förseningsanledningar med :)

Ska ha dina övriga frågor i beaktande under 2019 så kanske jag skapar en statistiktråd i december :p:D
 

mha321

Medlem
Ska ha dina övriga frågor i beaktande under 2019 så kanske jag skapar en statistiktråd i december :p:D

För att avsluta OT I denna tråd, ja, gör gärna det! Jag tycker det vore klar intressant! Och varför vänta till december om du har statistik för hela 2018? Kör på den!
 

jumbooze

Medlem
Nu blir det mera första klass
f620af2e45746469a79ca25f64579e56.jpg


Transpennine ”express”
 

Sir Lemon

Medlem
Statistik är roligt och går alltid att dra ett varv till :)
Har du även loggat tiden du spenderat dörr-till-dörr på de olika resorna?
Om det ena resslaget är snabbare än det andra dörr-till-dörr, finns det någon korrelation mellan kostnad och total tidsåtgång?
Om ja, hur många extra kronor kostar varje minut du sparar på det snabbare resslaget?
Har du loggat vilken ersättning du fått för de olika förseningarna?
Är förseningarna distribuerade enligt normalfördelning, eller hur ser fördelningen ut?
Du var mig en noggrann djä-ul! :)
 

jumbooze

Medlem
Gott nytt år kamrater, ny resa i första klass med Statens Järnvägar, är det nedskärningar i F? Bjuder man inte längre på kakor till kaffet?
 
Toppen