Senaste nytt

En ordinär nöjesresa i SAS Plus till Florens

KalleSus

Medlem
Förutom att det var en mycket trevlig rapport, så måste jag också be att få protestera över namnet Florence - som ju är både engelska och franska. Antingen kallar vi väl staden Firenze - som den heter i landet där den ligger - eller allra helst Florens, som är ett mycket vedertaget svenskt namn på denna kulturstad.
 

Carl

Medlem
Tack för en bra rapport.
Håller med dig i mycket ang SAS Plus. Kuberna är riktigt jobbiga att äta ur. Seatblock är ju såklart önskvärt och eftersom man inte är garanterad det så försvinner en hel del med plus iaf för mig som EBG. Å andra sidan så händer det relativt ofta att prisskillnaden är ganska liten (inte alltid såklart) och då kan det vara värt ändå.
Att SAS skulle gå tillbaka till business class inom Europa så som det var innan tror jag är uteslutet. Det är helt enkelt för dålig lönsamhet för att det skall bli verklighet.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

KalleSus

Medlem
Jaha, var det någon tveksamhet vad OP menade?

Annars tänker jag det var ett onödigt påpekande.
Nej, men det kan framstå som lite snobbigt i mina öron att hellre anväda ett engelskt/franskt namn på en stad som för de flesta är känd som Florens. Alternativt låter det lite okunnigt. Välj själv!
Men jag är medveten att det här är utanför ämnet, och tänker inte argumentera mer i frågan.
 

Alf

Medlem
Tack för en utförlig rapport.

Är du säker på att du inte var i Terminal 2 där British Airways går ifrån? Den loungen (Aurora) upplever jag som mycket bättre också.

Du har rätt, jag blandar ihop loungerna. Jag åkte BA för exakt ett år sedan och det var från T2. Då är bilden med ”Fikautbudet” från den loungen. Men hur som helst var det tidigare en annan och större lounge där nu Norrsken finns som hade ett bra utbud. Har för mig att man ett tag kom in med Diners kortet om man hade handlat för en viss nivå.
 

Alf

Medlem
Varför skriver ni på engelska? :D

Jag beklagar så hemskt mycket, det är en ren felstavning från min sida. Det skall naturligtvis vara Florens.

Nu finns det ju fler engelska ord som boarding, priority mm. som jag har använt. Ni får ha överseende med detta, jag kan tyvärr inte rätta i dokumentet och för övrigt är det en blandning av svenska och engelska när det handlar om flyg och det hoppas jag att ni kan ha överseende med. Det är upplevelsen jag vill ha fram, det är inte en akademisk uppsats.

Jag läste också en kommentar från @palmen en annan tråd om SAS meny där jag lärde mig att Whiskey skall stavas Whisky. Där hade jag också stavat fel eftersom det handlar om Mackmyra. Gäller det en meny tycker även jag att det skall vara rätt stavat.
 

palmen

Moderator
Jag läste också en kommentar från @palmen en annan tråd om SAS meny där jag lärde mig att Whiskey skall stavas Whisky. Där hade jag också stavat fel eftersom det handlar om Mackmyra. Gäller det en meny tycker även jag att det skall vara rätt stavat.
Amerikansk Whiskey (bourbon) stavas med e, likväl gör den irländska varianten det.
Whisky från skottland stavas utan ett e. Det är med andra ord olika stavning beroende på vart whiskyn kommer ifrån. Ingen big deal egentligen men kan tycka att folk på sas som jobbar med mat och dryck borde ha koll på detta, framförallt när det är mackmyra som erbjuds och den stavas utan e.
 

Alf

Medlem
Nej, men det kan framstå som lite snobbigt i mina öron att hellre anväda ett engelskt/franskt namn på en stad som för de flesta är känd som Florens. Alternativt låter det lite okunnigt. Välj själv!
Men jag är medveten att det här är utanför ämnet, och tänker inte argumentera mer i frågan.

I min ålder är man inte längre snobbig, den tiden är förbi. Då återstår således det senare alternativet, okunnig, eftersom det inte var fler val. Nu kan jag meddela att någon vänlig moderator har ändrat till svensk stavning i rubriken så jag hoppas ordningen till viss del är återställd. Tyvärr så finns det även felaktig stavning i själva texten. Beklagar min okunnighet.

Vid närmare eftertanke är jag kanske ändå snobbig. Jag har en bokad resa i första klass med Singapore Airlines framöver. Det kallar jag snobbigt. Skall noga överväga om jag skall skriva någon rapport från denna resa.
 
Toppen