Senaste nytt

En månads resa och besök i Graubünden Schweiz.

Resenären

Medlem
Efter positiva reaktioner på mina inlägg i "posta din utsikt och dagens bild" från bland annat @Karlssonskan så tänkte jag här sammanfatta det senaste besöket i Schweiz.

Att det finns många intressanta resmål råder det ingen tvekan om. Flera högst intressanta och inbjudande resor har flera skribenter på BusinessClass gjort. Jag tänker speciellt på de resor där ”man besöker så många länder, åker med så många flygbolag, besöker så många orter, utnyttjar bonuspoäng så optimalt, som möjligt”.

Nu var/är det inget som passar Fru Resenären och undertecknad längre. Tidigt på vårkanten 2019 planerade vi och bokade en resa till kantonen Graubünden i Schweiz. Vintersäsongen var inte slut, när vi tog kontakt med några hotell, för att boka vistelse när sommarsäsongen närmade sig sitt slut.


Swiss var det givna flygbolaget och LX1251, såklart i Business bokades, avgång 15:15 från Arlanda. Frau Walther på Relais & Châteaux HOTEL WALTHER i Pontresina, kontaktades och vi fick ett bra erbjudande på en treveckors vistelse. Ett för oss nytt hotell, också det tillhörande

Relais & Châteaux, nämligen Chasa Montana Hotel & Spa i Samnaun bokades. Till sist ett hotell i närheten av Zürich, nämligen Romantik Seehotel Sonne i Küsnacht. Även Romantik Hotel Mouttas Muralg på 2456 m öh besöks.

Då vi skulle hyra bil och inte ville köra hela vägen direkt efter ankomst till Zürich bokades även en natt på Radisson Blu Hotel, Zurich Airport.

Hyrbil hos Avis via avis.se och erbjudande ” Boka här och dra fördel av den bästa Avis-upplevelsen till vårt bästa pris”. Mer om detta senare.

Månaderna gick och allt praktiskt ordnades, bland annat att packa kläder för en månad, med förmodat skiftande väder.

Dagen innan avfärd kom detta SMS/Email från Swiss:

Your flight LX1251 on xx September from Stockholm (ARN) to Zurich (ZRH) has been cancelled.
We apologise for any inconvenience.
We are currently looking into alternative flight connections for you.

Jo tack. Det börjar bra! Förslaget från Swiss var SAS med avgång ca en timme senare än vår bokade flight. Nej, ingen Business och ingen ”seat block” lät inte bra. En snabb koll på alternativ och ett samtal senare och vi var inbokade på LX1249 ARN-> ZRH kl 10:00 samma dag.

Jag hade växlat några EuroBonus-poäng mot en voucher på Pontus In The Air. Så här blev det en god frukost, med tillhörande Champagne, innan vi bordade planet mot Zürich.

IMG_20190924_084824876.jpg

Frukost på Pontus in The Air Arlanda

IMG_20190924_105211346.jpg

Aldrig fel med en andra frukost.

Det var ett äldre par, på raden mittemot, som skulle byta plan i Zürich för vidare färd mot Miami. De var ganska oroliga hur bytet skulle ske och den mycket sympatiska flygvärdinnan förklarade hur de skulle bete sig. ”We will take care of you”, var budskapet. Hon förklarade pedagogiskt vilken gate vi skulle ankomma och hur de skulle ta sig till sin avgångs-gate. Därefter vände hon sig till oss och undrade vart vi skulle resa.

Jo, hit sa jag och tog fram Swiss Magazine. På sidan 66 fanns denna artikel, som visade vårt resmål!
IMG_20190924_095829142.jpg


Hon blev alldeles till sig, när jag nämnde att vi skulle besöka det visade hotellet och bo där i tre veckor!

”Jag besökte Hotel Walther i augusti, sade hon. Dessutom gick jag i management-skola, i grannbyn Samaden”. Vänta, sa hon. Strax kom hon tillbaka med en stor påse Swiss-Choklad. ”Trevlig resa”.

IMG_20190925_211522459.jpg

God Swiss schoklad

Vid ankomst Zürich kom vårt bagage märkt Priority, som brukligt först på bandet. (Till skillnad mot på Arlanda…). Vi tog en bagagekärra och vandrade mot Radison hotellet. Smidigt att gå från flyg till hotell. Jag är ingen större vän av stereotypiska Radisonhotell, men nu var det praktiskt att ha övernattning utan att behöva resa vidare.

Nästa morgon tog vi bagagekärran och gick till Avis biluthyrning. Att biluthyrning är en djungel, tror jag flera kan vittna om. Jag hade en bokning och nu skulle bilen hämtas för vår kommande färd. ”Jag kan ordna ett bättre pris”, tyckte mannen som jobbade hos Avis. Efter lite knappande hade an ordnat samma period och bilklass för ca 2000 kr lägre än vad jag bokat!

Vi styrde kosan söderut mot Chur och efter någon timme stannade vi i kurorten Bad Ragaz för lunch. Grand Resort Bad Ragaz, är ett av flera hotell som finns i denna kurort, känd för sina termiska bad och fina omgivningar.

IMG_20190925_123729132.jpg

Matsalen på magnifika Grand Resort

IMG_20190925_132805116.jpg

Att det är en kurort råder det inget tvivel om

IMG_20190925_134259046.jpg

Någon form av sprinklersystem vid entrén

IMG_20190925_134306221.jpg


Vidare bilfärd och efter Klosters, innan Davos, tog vi biltåget genom berget. Så slapp vi köra de slingrade vägarna upp och ned för Flüela Passet. Nu återstod en kortare etapp innan vi nådde slutmålet, Hotel Walther i Pontresina i kantonen Graubünden.

IMG_20190925_143842244.jpg

Ombord i Klosters

IMG_20190925_143900067.jpg

18 minuter senare, ankomst.

Nu en kortare färd mot Pontresina.
IMG_20190925_150009135.jpg

Vi körde upp till entrén och en medarbetare kom ut och tog hand om bagaget, samt parkerade bilen i hotellets garage. Vi knallade upp till receptionen där Chef de Réception Frau Crameri önskade Fru och Herr Resenären välkomna. Vi blev bjudna på ett glas mousserande vin. Även ägarinnan Frau Walther kom ut från sitt kontor och önskade oss välkomna. En signatur på bokningsbekräftelsen och allt var klart. Notera, inget kreditkort eller annat visades upp. Sedan följde hon oss upp till den bokade sviten, där vi skulle husera de närmaste veckorna. Här väntade redan allt vårt bagage.

IMG_20190925_153304365.jpg

Utsikten söderut

IMG_20190925_153335278.jpg

Norrut

Efter en kopp te och avsmakning av den nötkaka, som fanns på rummet, tog vi en promenad i omgivningarna. Pontresina är en liten by, med ca 2000 innevånare, men med 19 hotell och otaliga semestervåningar. Beläget på 1800 meter över havet, i en skyddad dalgång med många höga, > 3000 m, berg i omgivningarna. Närmaste större ort är St. Moritz, som ligger 7 km bort. När man bor på något av hotellen i mer än två dygn, så får man ett kort som berättigar till fria transporter på alla offentliga transportmedel. Det gäller tåg, buss, linbanor och bergbanor. Ett, skall det visa sig, mycket fördelaktigt erbjudande.

Under vinterhalvåret är naturligtvis all form av vintersport det stora dragplåstret. St.Moritz har ju bland annat innehaft två Vinter-OS och flera WM. Vid andra årstider är fotvandringar och cykling två givna aktiviteter. Det fullkomligen vimlar av vandringsstigar, både med enklare och mer utmanande terräng i och kring Pontresina. 580 km vandringsväg och 400 km speciella vägar för mauntain bikers, för att nämna något. 62 restauranger, dvs en per 32 innevånare, man behöver inte vara hungrig.

IMG_20190928_115029834.jpg


Vi besökte under vistelsen alla bergstoppar med tillhörande bergs/linbanor och tillhörande restauranger. Det är förvånansvärt fina restauranger med ett imponerande utbud av mat och dryck, samt fri WiFi.

Naturligtvis hade vi planerat för många bilturer under vistelsen och eftersom vädret visade sig från sina bästa sidor, så blev det flera turer till avlägsna bergsbyar och till närbelägna Italien.

Vi hade valt att äta À la carte och kunde därmed välja fritt i vilken restaurang vi ville inta vår måltid. Detta hotell och flera andra i Schweiz har den goda vanan att hotellchefen samtalar personligen med varje gäst i samband med måltidens slut. Kyparna, som flera kände igen oss sedan tidigare besök är otroligt duktiga på att inte bara tala flera språk, utan att veta på vilket språk de olika gästerna skall tilltalas. De flesta behärskade tyska, franska, italienska, spanska och engelska!

En sak som jag verkligen uppskattar att vid varje måltid, i hotellets olika restauranger, så noteras det diskret vad vi ätit och vilket vin och vatten vi konsumerat. Allt kommer till sist på slutnotan, alltså ingen ’betalning/signering’ vid varje enskild måltid.

Varje dag inleddes med att det ’knackade på dörren’ och en kypare kom och dukade upp frukost i sviten. Dagens tidning, Neue Zürcher Zeitung (NZZ) och hotellets dagsbulletin (Morgenpost) fullbordade dukningen. Allt detta utan extra kostnad.

IMG_20190926_080028893.jpg



Varje måndag ordnar hotellet en rundvandring bakom kulisserna, för dem som så önskar. Därefter bjuder värdfamiljen samtliga gäster på en aperitif och tilltugg, samt konverserar med alla gästerna i den vackra lobbyn.

IMG_20191014_183259169.jpg


Det finns ett otroligt stort utbud av hotell inte bara i omgivande byar, utan i hela Schweiz, vilket förvånar mig. Jag läste i någon statistik att ca 70 % av hotellgästerna är ifrån Schweiz, med Tyskland som nummer två. Många av dessa hotell är från tidigt 1900-tal och är arkitektoniska mästerverk. Antalet Swiss Deluxe Hotels the most exclusive 5-star hotels in Switzerland, som de benämns, är 40 stycken! Så nog finns det hotell att välja bland.

För den som vill läsa lite extra om hotell i Schweiz, finns denna hemsida : hotelleriesuisse

IMG_20190926_121506959.jpg

Kurhaus Bergün

IMG_20190926_125339180.jpg

Enbart lokala ingredienser i deras "Tapas"

En dag när vi kom hem efter en tur över Bernina-passet, såg jag att det stod fem stycken Porsche bilar på en närbelägen parkeringsplats. Lite senare tog vi en promenad till denna plats och det visade sig vara Porsche Taycan Turbo S på laddning! En dekal på bilen skvallrade om ”Forschungs- und Entwicklungsfahrt”, samt en övervakningskamera…

IMG_20191008_174033758.jpg
Fina bilar...
IMG_20191008_174055969.jpg
Mycket ström

Någon dag senare var det en artikel, i just NZZ, om denna bilmodell. Den intresserade kan läsa lite data här:
IMG_20191011_084315327.jpg


Med hyrbilen blev det många turer till små och svårtillgängliga orter, såsom Soglio:

IMG_20191003_111820011_HDR.jpg

IMG_20191003_131553159_HDR.jpg

IMG_20191003_115458776_HDR.jpg

Dagens lunch med denna utsikt, Soglio.

Ytterligare utfärder, nu till Val Müstair där den schweiziska nationalparken finns. Som de flesta dagar så var det riktigt behagligt väder, med strålande utsikt från alla våra stopp.
På så hög höjd som vi befann oss, ca 1800 - 2000 m överhavet finns det inga lövträd. Ett vanligt träd är Lärkträdet, som till skillnad mot gran och tall, så tappar de sina barr på hösten. Innan de faller av så ändras färgen från grönt till gult/rött:

IMG_20191013_113118846.jpg

IMG_20191011_112846738.jpg

St.Moritz-sjön

Dagarna och veckorna gick och till slut var det dags för vidarefärd. Hotell Walther stängde för sommarsäsongen och vid avfärd så kom både Herr och Frau Walther och tackade för vårt besök. Som brukligt fick vi en liten påse med färdkost.

IMG_20191016_104924805.jpg
Dags för avfärd från Hotel Walther i Pontresina Schweiz

IMG_20191016_111916507.jpg

Nu vet jag var inspirationen till modelljärnvägarna kom ifrån:
IMG_20191016_115024645.jpg

Dagens resa skulle ta oss till en av de ostligaste platserna i Schweiz, nämligen byn och dalen Samnaun. För att komma dit var man tvungen att åka via Österrike. Därav är Samnaun sedan 1912 en tull och skattefri ort. Det, plus skidåkande på vintern, bidrar till byns attraktionskraft. Bensin kostade ca 1 Euro(CHF)/liter och det var ett rikt utbud med butiker som sålde kosmetiska produkter, vin och sprit, samt naturligtvis klockor. På uppdrag en klockintresserad BC-läsare så efterforskade jag priser på några specifika klockor.

IMG_20191019_085540670.jpg


IMG_20191016_172903485.jpg

Dags att tanka bilen!

Vi passade på och tog några utfärder till grannlandet Österrike, då Samnaun var snabbt avklarat.

IMG_20191017_111228591.jpg

Pfunds i Österrike

Vi hade även här bokat en svit, på Hotel Chasa Montana & Spa, som även detta tillhörande Relais & Châteaux.

De två badrummen var designade av Versace varav det ena med tillhörande jacuzzi. Personlig och avkopplande incheckning med inbjudan till ”skönhetsbehandling” och chefen tittade förbi och önskade oss välkomna. Orten Samnaun tycktes vara uppdelad av två familjer, Zegg och Hangl som drev ett flertal butiker och hotell. Visade man upp ’hotellkortet’ i samband med inköp, så fick man ytterligare 5 % rabatt, även på bensin. Innan avfärd stannade vi till vid Sennerei Samnaun, dvs ortens mejeri/ostaffär. Här inhandlas vällagrad Alpost, Raclette och Fondue, för avnjutande i hemmet under mörka kvällar.

IMG_20191016_145235469.jpg

Via Österrike och Liechtenstein tog vi oss tillbaka till Schweiz och det sista hotellet på denna resa:
Romantik Seehotel Sonne i den lilla orten Küsnacht beläget vid Zürich-sjön.

Detta område kallas, med rätta, för Guldkusten. Ingenstans i Schweiz finns det så många Ferrari eller Aston Martin per innevånare, som här. Prydliga småorter kantar sjön och det inbjöd både till promenader och bilåkande också.
IMG_20191020_104609664.jpg

Tyvärr ingen sol idag på Sonne

IMG_20191020_140949694.jpg

Direkt vid Seehotel Sonne lägger båten till, som tar dig in till centrala Zürich

Bilkörande i Schweiz är en fröjd då vägarna är bra och medtrafikanterna både kan och följer trafikreglerna. Såg man någon bil, som körde lite extra vårdslöst, ja nog var det en Italienare…

IMG_20191003_103938921.jpg

Nej, detta är Schweiziska Post Bus

Summa summarum, en uppfriskande resa och hade sedan den svenska kronan inte varit så otroligt svag i förhållande till Schweizerfranc, hade det varit ännu bättre!

Screenshot_20191014-102159.png

MeteoSwiss har en smart app.

Till sist en karta som visar var i Schweiz vi uppehöll oss:

Screenshot_Maps.png


Graubünden, den till ytan största kantonen i Schweiz:

Karte_Kanton_Graubünden.png
 

Alf

Medlem
Vilka fina bilder på härlig natur och trevligt boende. Det ser verkligen inspirerande ut. Dessutom endast ett par timmars flygning med ett flygbolag med en riktig business klass.
 

palmen

Moderator
Får säga samma sak som med @Tonton rapport från stan-länderna, man kan tro att du jobbar för någon turistbyrå som vill locka svenskar till området!

Väldigt kul att läsa om ett ställe jag än så länge inte besökt (bara varit på flygplatsen ZRH).
 

Senator

Moderator
Kan bara ställa mig i hyllningskören. Tack för mer inspiration. Med tanke på att jag har bott i Kanton Zug samt ca 20 mil från Bodensee i Tuebingen, Tyskland inser jag att min ”under en promille av ställen jag har varit” skapar stora möjligheter i framtiden för andra ställen.

Sedan representerar din beskrivning något vi saknar: nämligen reseskildringar från destinationen och inte bara vilken mat och champagne som serveras ombord ett flygbolag.
 

Resenären

Medlem
När jag blir stor ska jag bo i Schweiz.

Jag har aldrig bott utomlands, men en bekant, som bott länge i Schweiz sa: "Det det gäller att ha gott om pengar på banken. Det är dyrt att bli gammal i Schweiz."

man kan tro att du jobbar för någon turistbyrå

Ha, ha. För något år sedan när vi kom hem efter en Schweizresa, så hade svågern skickat en tidningsbilaga från just turistbyrån. Jag hittade flera felaktigheter i artiklarna och skrev till ansvarig utgivare. Denne beklagade dålig korrekturläsning. Som tack fick jag ett stort kuvert med diverse praktiska resetillbehör, alla med Schweiziskt emblem.

För något år sedan var det en annons i tidningen, med reklam för Glaciär Expressen (en berömd tågsträcka i Schweiz). Bilden i annonsen föreställde, en visserligen vacker järnvägsstation och tillhörande glaciär. Men den visade stationen trafikeras aldrig av Glaciär Express utan av Bernina Express.
Denna bild tog jag vid mitt besök och Bernina Expressen är på väg mot Tirano i Italien.

Alp_Grüm1.jpg
 

Palazzi

Medlem
Mycket fint! Har varit i Graunbünden en del, men längre söderut där Italienska språket dominerar.
Blir nog en resa i era fotspår nästa år, men kanske tåget från Kiel.
 

Resenären

Medlem
längre söderut där Italienska språket dominerar.
Det är mycket fint i Italienska delarna. Nu senast var vi i Poschiavo och deltog i en stadsvandring. Mycket intressant att få lära sig om livet i denna del både nu och tidigare.

IMG_20191001_113958269_HDR.jpg

IMG_20191001_104019393_HDR.jpg

En hel del trafik från Italien, som skall till tullfria Livigno (också Italienskt), genom denna del av Schweiz.
IMG_20191001_114928186_HDR.jpg

Vad är detta? Jo, en fungerande bakugn i en gränd i Poschiavo.
 
Toppen