En halv långflygning med Air New Zeeland

Diskussion i 'Reserapporter' startad av fcx, 12 Augusti 2019.

  1. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    I början av sommaren lyckades jag, på ganska kort varsel, boka en award London - Los Angeles med Air New Zeeland (NZ001) för en semesterresa. Från Los Angeles fortsätter flighten vidare Auckland, men man kan åka bara den ena sträckan om man vill.

    Som fattig rymdingenjör så har jag inte råd med någon systemkamera, utan ni får hålla tillgodo med mobilbilder:

    Resplanen:
    DSC_2690.JPG

    Klockan 10 i ARN-loungen, så då är det fortfarande frukost som gäller:
    DSC_2692.JPG

    Dagens lunchlåda. Inget fel på smaken, men en riktig tallrik hade gjort underverk.
    DSC_2699.JPG DSC_2702.JPG


    Efterrätt och semesterskål
    DSC_2706.JPG
    DSC_2703.JPG


    "Som vanligt" så är det SAS Ireland som flyger oss till London. En vanlig vardagsförmiddag, och inte alls trångt ombord. Nästan alla i plus hade en egen trea. Crew som vanligt artiga och gör vad som förväntas, varken mer eller mindre. Vid ankomst till LHR så måste man gå till transferdisken för dokumentkontroll när man reser till USA, och få ett nytt boardingkort.

    Utsikt från loungen:
    DSC_2714.JPG

    Dagens plan:
    DSC_2711.JPG


    Efter en dusch och en drink var det dags för boarding. Ett av världens bästa boardingutrop om att det inte var tillåtet att ha ryggsäckar på ryggen vid boarding. Detta följdes nitiskt av gatepersonalen som stoppade alla med ryggsäck från att gå ombord.

    Välkomstbubbel ombord, serverat i stort snapsglas:
    DSC_2717.JPG

    Amenitykit väntar på stolen (inspirerat av Mona Sahlins handväska?)
    DSC_2725.JPG

    Matchande strumpor inuti:
    DSC_2736.JPG

    Dagens meny:
    DSC_2718.JPG DSC_2721.JPG DSC_2723.JPG

    Strax före start kommer pursern fram och tar mig i hand och tackar för att jag är en lojal SAS-kund. Han jobbar dock i bakre kabinen, så jag ser honom igen på hela resan. Serveringen på "min rad" idag sköts av två mycket charmiga damer i 50-minus-åldern med en härlig servicekänsla. En brittisk och en Nyzeeländsk. Fick lära mig att bolaget har en bas i London som sköter LAX-LHR-LAX flighterna (en om dagen i varje riktning). Beställningar av mat och dryck tas upp innan vi lämnar gaten. Flygtid drygt 11 timmar.

    Fördrink:
    DSC_2733.JPG

    Förrätt (och kjolen på ena flygvärdinnan):
    DSC_2737.JPG

    Bordsvatten och sidochampagne, som komplement till måltidsdrycken. Ett knep från @SNIFF
    DSC_2739.JPG

    Varmrätt. Helt OK köttbit, men snålt med tillbehör:
    DSC_2742.JPG

    Efterrätt som lagom avrundning:
    DSC_2743.JPG

    Sammantaget så var det en bra matservering. En bra bit över medel för affärsklassmat, men inget exceptionellt. Helt OK viner. Tog inget foto på vinlistan, men har för mig att det var tre vita och tre röda, och inga problem att smaka flera av dem. Lite snålt med påfyllning i glasen under serveringen. All servering sker från vagn, och tallrikarna ställs ner direkt på bordsduken.

    Efter maten så var det dags för underhållning. Tror att det är en av de minsta skärmarna i affärsklass jag sett, men innehållet var helt OK. Jag fokuserade dock på att det var fri WiFi ombord för alla passagerare, utan inloggning eller annat krångel. Hastighet på knappt 1 Mbps och systemet fungerade hela vägen från London till Los Angeles. Två stora tummar upp för det.
    DSC_2728.JPG


    Framåt kvällen blev det en tupplur på några timmar. Sätet är av typen där man fäller fram ryggen för att få en plan yta. Crew bäddar sen med en tjock madrass och en tjock kudde ovanpå det. Sätet är ganska öppet, så man får finna sig i att det inte är helt privat, men det innebär också att det är helt öppet vid fötterna så man behöver aldrig känna sig instängd:
    DSC_2729.JPG

    Inför landning så kom nästa måltid ut, och nu började den stora bristen med denna flight märkas. Ankomsttiden till LAX är 0300 Svensk tid, vilket är innebär att jag varit igång i 20 timmar. Helt OK att äta fruktsallad, men en stor fralla med varm fyllning var inte precis vad jag var sugen på. Tog max två tuggor. Som tur var så hade jag bokat första hotellnatten på flygplatsen, och hann precis med ett kvällssnack i loungen före sänggång. Nästa morgon vaknade jag utvilad och i rätt tidszon.
    DSC_2745.JPG DSC_2747.JPG

    DSC_2759.JPG


    Utsikt från fönstret (mot inflygningen) på kvällen och på morgonen:
    DSC_2760.JPG DSC_2764.JPG

    För att sammanfatta resan så hade jag höga förväntningar på Air New Zeeland, och de lyckades infria dem. Väldigt bekväm stol, både i sittläge och sovläge. Valet av vita färger i inredningen gör dock att kabinen ser mer sliten ut än vad den är. En av de bästa besättningarna jag varit med om, väldigt avslappnat utan att gå för långt. Maten absolut bra, och helt OK urval av dryck. Det sämsta var nog tidtabellen, så man kommer som en zombie till passkontrollen vid ankomst.

    Tycker av och till att det är bra tillgänglighet på awards, och jag skulle absolut flyga med dem igen.

    Hemresan gick med Swiss, och det var så tråkigt att klockorna stannade. Förstår inte alls charmen med det bolaget.
    DSC_3054.JPG DSC_3055.JPG DSC_3059.JPG DSC_3060.JPG
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 12 Augusti 2019
    Schlaake, Kricka, Ormen och 45 andra gillar detta.
  2. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Väldigt trist att höra, speciellt med tanke på klockorna i landet.
     
  3. taxvalp

    taxvalp Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en bra rapport! Flög tidigare i sommar Air NZ i business AKL-NRT med samma upplevelse och snarlik meny. Uppskattar deras IFE som även går att använda för att beställa dryck och snacks - man kan välja i detalj hur man vill ha sin GT/läskeblask utan att behöva interagera med besättningen. Perfekt för en blyg skandinav.
     
    090034208, martin.agren, henke12 och 2 andra gillar detta.
  4. MrDollar

    MrDollar Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för bra rapport @fcx
    Jag måste hålla med om att skärmen såg väldigt liten ut, annars verkar ju helt klart Air New Zeeland ha en bra produkt i affärsklass!
    Stort plus också för fungerande wifi.
     
  5. Mr Basic

    Mr Basic Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig rapport! :)
     
  6. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en trevlig rapport! Jag lyckades bara få in en flygning på strax under 4 timmar med Air New Zealand, som jag var väldigt nöjd med, men kul att se att de levererar på längre sträckor också! Det hade inte varit helt fel att få åka ARN-LHR-LAX-AKL om man ska ned och slåss med orcher någon gång till i framtiden :)
     
  7. Martin Gren

    Martin Gren Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är något mer privat i deras 787 om man sitter på "A-platserna". Det sitter nämligen inte någon "vänd mot gången" från andra sidan där då man har 1-1-1 i den kabinen.
     
  8. squeezen

    squeezen Medlem

    Ort:
    Södra Sverige
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för rapportering. Har kvar på listan att testa Air new zealand så kul med rapport därifrån. Inte så vanligt.
     
  9. SNIFF

    SNIFF Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Sidodryckschampagne är väldigt viktigt!

    För er som inte vet vad det är följer en kort lektion i vett och etikett:

    Tänk Er att Ni närvarar en valfri festmåltid (säg en lättare frukost som nedan) och det helt plötsligt måste skålas i något. Men Ni har druckit upp allt i (alla) glas. Frukta icke, ty Ni har sidodryckschampagne! Ett glas med champagne som alltid är påfyllt och därför aldrig riskerar att ta slut.

    Den Snåle tänker givetvis direkt att man kan ha samma champagne i sitt vanliga glas som det glas man har tillägnat sidodryckschampagne. Det går då rakt inte för sig! Det får givetvis inte vara samma champagne som den man har i sin serie med glas. Kom ihåg att det är ju givet att man serverar minst två eller tre olika sorters champagne under en måltid. Här har många flygbolag förbättringspotential!

    Nedan digitala fotografi i kvalitet: potatis, förevisar hur det går till.

    Sidodryckschampagnen är alltså det glas som står placerat snett ovanför gaffeln längst till vänster. (I detta fall för det fick inte plats till höger, där står nämligen en rejäl snaps.) Den gaffel som avses är det bestick, för den oinvigde, som ligger till vänster om tallriken med paté.

    dixi

    [​IMG]
     
    Thomasn, fcx, Kricka och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×