Senaste nytt

En fråga om att inte nyttja samtliga bokade flygningar

Senator

Moderator
Ursäkta en bump på denna tråd sisådär nästan 4 år i efterhand, men jag kan inte greppa detta. Hur kan en tur och retur biljett till Los Angeles från Stockholm med byte i Köpenhamn kan vara billigare än direktflyg från CPH??

Jag hade alltså tjänat runt 2000 kr (1300 med RNB-ARN inkl.) på att flyga upp till Arlanda från Ronneby och sedan ner till Köpenhamn igen istället för att bara ta tåget till Kastrup och flyga direkt.

Dock uppkommer problemet att hemkomst från Los Angeles i så fall är 19 juni, smack boom på midsommarafton och det går inte ett plan ned till hela södra Sverige. Med det sagt, är det möjligt att skippa sista leg'et CPH-ARN på hemvägen och glida hem med Öresundståget lagom till nubben??

Alltså utresa RNB-ARN-CPH-LAX och hemresa LAX-CPH-ARN

Googla: ”Airline Revenue Management” och återkom om du hittar svaret

Hur långt är ett snöre? Det kan finnas en myriad av anledningar men just skillnaden mellan ARN och CPH så verkar några hypoteser innehålla
1. Den danska köpkraften/betalningsvilja
2. Danska kronan mot den svenska kronan
3. Vilja att betala mer för direktflyg

Det finns massor av andra exempel. Den vanligaste ”boven i mitt drama” är ARN-ZRH som är rätt dyrt i Business med Swiss men det finns massor av ARN-ZRH-XXX som ofta är halva priset.

Enkelt: marknadsekonomin.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
är det möjligt att skippa sista leg'et CPH-ARN på hemvägen och glida hem med Öresundståget lagom till nubben??

Alltså utresa RNB-ARN-CPH-LAX och hemresa LAX-CPH-ARN
Om du inte har incheckat bagage så kan ud kliva av i CPH på hemresan. Behöver du checka in så se isåfall till att du har långt byte i CPH, helst övernattning, då brukar det inte vara problem att "short-checka" bagaget endast till CPH.
 

fredrik996

Medlem
Om du inte har incheckat bagage så kan ud kliva av i CPH på hemresan. Behöver du checka in så se isåfall till att du har långt byte i CPH, helst övernattning, då brukar det inte vara problem att "short-checka" bagaget endast till CPH.

AHA så boka multi city hemresa då typ? RNB-ARN-CPH-LAX och hem LAX-CPH "stop" CPH-ARN-RNB eller ja multicity går ju alltid? Eller såg nu att det inte går på SAS hemsida?
 

Canadien

Medlem
AHA så boka multi city hemresa då typ? RNB-ARN-CPH-LAX och hem LAX-CPH "stop" CPH-ARN-RNB eller ja multicity går ju alltid? Eller såg nu att det inte går på SAS hemsida?

Man får ringa in för att boka open jaw rnb-lax-arn t ex. Även ringa in för att få längre stopp i cph på hemvägen
 

Skogi

Medlem
Googla: ”Airline Revenue Management” och återkom om du hittar svaret

Hur långt är ett snöre? Det kan finnas en myriad av anledningar men just skillnaden mellan ARN och CPH så verkar några hypoteser innehålla
1. Den danska köpkraften/betalningsvilja
2. Danska kronan mot den svenska kronan
3. Vilja att betala mer för direktflyg

Det finns massor av andra exempel. Den vanligaste ”boven i mitt drama” är ARN-ZRH som är rätt dyrt i Business med Swiss men det finns massor av ARN-ZRH-XXX som ofta är halva priset.

Enkelt: marknadsekonomin.

Som vanligt så gör 08:eek:rna allt för att krångla till det för oss med fyra siffror i riktnumret.

Jag är i vanliga fall ingen förespråkare av planekonomi, men i detta fall håller jag fanan högt! Skämt åsido så klagar jag inte. Mer flygningar = billigare, låter som rena himmelriket om du frågar mig.

Undrar om det finns klipska danskar som åker CPH-ARN-CPH-LAX. :cool:
 

Senator

Moderator
Som vanligt så gör 08:eek:rna allt för att krångla till det för oss med fyra siffror i riktnumret.

Jag är i vanliga fall ingen förespråkare av planekonomi, men i detta fall håller jag fanan högt! Skämt åsido så klagar jag inte. Mer flygningar = billigare, låter som rena himmelriket om du frågar mig.

Undrar om det finns klipska danskar som åker CPH-ARN-CPH-LAX. :cool:

nej, men kanske MMX-ARN-CPH-LAX ;) Lön i DKK, flyg i SEK :D

Det här skrev jag för snart sju år sedan. Ungefär som det ser ut idag:
Revenue management: en certifierad form av galenskap | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
D

Deleted member 30163

Guest
Hur kan en tur och retur biljett till Los Angeles från Stockholm med byte i Köpenhamn kan vara billigare än direktflyg från CPH??
På samma sätt som SJ kan sälja biljetter billigare mellan Göteborg och Stockholm än via Göteborg och Södertälje. Allt är optimerat

Jag hade alltså tjänat runt 2000
Inte för att vara fyrkantig men du sparar 2000 :)
 
Toppen