Senaste nytt

En bilresa till Italien i spåren av covid-19

RickardG

Medlem
Några bilder för att illustrera läget. Ni som varit i Italien vet att det på vissa ställen är uppradade parasoll i mängder som man vanligtvis hyr, så även här. Sista veckan i juli brukar det vara fullpackat, nu i princip halvfullt. Annars bad och sol som vanligt. Poolen är rätt packad med folk av någon anledning.

5EBDF2A3-444A-4E70-B249-8A4A3A5493FF.jpeg


0A31610D-A0A5-4012-9AFA-77F6B0BDFC7E.jpeg


E87AB537-F14D-4801-8D05-85B3DCB31C10.jpeg


A42C5CB3-1DC9-4A1F-9D9F-C98A6B884788.jpeg
 

Jadessa

Medlem
Kul läsning om hur en italiensk semester upplevs i år. Roligast är nog detta med munskydd. De är inte obligatoriskt att bära dem hela tiden längre utan i affärer och där man inte kan hålla avstånd ute.
 

RickardG

Medlem
Att efterlevnaden är dålig skvallrar ju de ökande fallen om. Blir nog en höst hemma med.

’trevliga reportage!
Ja spontant säger jag att är man lite orolig för att smittas och kanske tillhör en riskgrupp finns det nog anledning att fundera kring den avslappnade stämningen. Är man inte orolig och vill fly undan verkligheten en stund kommer man trivas.

73FE32D8-B3EB-4A2D-B6B7-1094A49C45D0.jpeg

Den här bilden är rätt talande, där det vid marknaden (i början av kvällen när det är lite folk ute) syns att barn och ungdomarna i bakgrunden är obekymrade, medan de i medelåldern kör med munskydd.

4EED3CE2-C5B0-4F2E-9633-DAC8E10D7714.jpeg


E126B650-A069-48D7-A7BD-6039F4EEC7BD.jpeg

försäljning av munskydd är big business.

8B1B45CE-C073-4E22-93B4-7E50C706CBF9.jpeg

kanske inte syns jättebra här, men all personal kör med munskydd, som inte täcker näsan. Lite typiskt italienskt sätt att tolka reglerna :rolleyes:

D3C02D05-0C14-470A-93C6-25EB657DE085.jpeg

Å andra sidan dök de här damerna i varselklädsel upp när det började bli mer folk på marknaden och de var inte alls blyga för att läxa upp alla som inte hade munskydd på.

Som det är nu, där jag befinner mig, kan man genom att vara lite extra försiktigt och med sunt förnuft få en bra och avslappnande semester även om man har viss rädsla för smitta, men tillhör man en riskgrupp eller är väldigt orolig ska man nog vänta.
 
Efter ett par dagar i Ligurien så har vi märkt att de delar av stränderna som är gratis, måste förbokas via någon app eller via något telefonnummer som inte går att ringa till om du inte kan italienska. De stränder vi besökt, utgör den fria ytan kanske 5% av stranden, resterande är strandklubbar där man måste betala för att komma in. Den fria delen verkar vara inrutad pga av coronan, det är då denna som man i teorin kan boka. En strandvakt sa att lokalinvånarna hade förtur till den fria delen och att turister måste betala sig in. Kan ha varit fake news? Vi betalade oss i allafall in för 25€ för 2 solsängar, 1stol och ett parasoll samt tillgång till dusch. Skulle uppskatta att det var max 10% beläggning på strandklubben. Senare på eftermiddagen var det fullt med folk på stranden mellan främsta raden av stolar och havet. Regler om strandklubb, antar att det är andra regler för locals? Vi har fått väldigt bra service överallt, vi pratade med en kille som jobbade på cluben, antalet turister är väldigt få, framför allt skandinavier, enligt denna kille.

Vi har även noterat att man inte är så noggranna med ansiktsmasker här heller. De flesta har den runt armen eller bara precis över hakan, så att mun och näsa syns. På ungdomarna, så saknas den ofta helt.

Slutligen, vi har haft runt 35 grader varje dag, utan ett moln på himmelen, utifall någon undrar.
 

RickardG

Medlem
Nu är det dags för sammanfattning av hemresan. Men först några iakttagelser efter en dryg vecka på plats. Förutom munskydden vill jag säga att allt är som vanligt, bortsett från att det är mindre folk. Regler följs lite sisådär när det gäller avstånd, separata entréer och utgångar etc.

Gällande munskydden tyckte alla i familjen att det var besvärande i värmen, speciellt med de engångsskydd som är syntetiska. De flesta italienare använde munskydd av bomull för att kunna andas någorlunda i värmen.
Många butiker, hotell och restauranger i Italien var väldigt avslappnade och brydde sig inte alls när gäster och kunder gick omkring utan. Några butiker var dock väldigt noga och ropade högt om man klev innanför tröskeln utan munskydd.

Egen handsprit behöver man inte bära med sig ”ute på stan”. Det finns i överflöd precis överallt.

Adriatiska kusten - München
Lite trafik. Väldigt få utlandsregistrerade bilar. Några holländare och Schweizare, inte en enda svensk såg vi på hela resan. Inresan i Österrike var helt odramatisk. I Österrike för man inte stanna överhuvudtaget, inte ens för att tanka.
Gränsen mellan Österrike och Tyskland hade begåvats med en gränskontroll där det fanns en skylt med Covid-19 kontroll. Ett antal poliser stod och vinkade förbi alla bilar så jag vet inte vad de var ute efter men vi såg ingen som stoppades.

München
Vi bodde på Hilton city center. Väldigt strikt när det gällde Corona. Tydlig skyltning, personal som påminde alla som glömt (?) ta på sig munskydd, Max ett sällskap i hissarna, loungen stängd (men vi fick dryck och snacks att ta med till rummen).
Rummen var plomberade och de informerade tydligt om det extra städningen och rengöringen.
Frukost beställdes kvällen innan och serverades vid borden. Av någon oklar anledning gällde det inte drycker, så all gäster tryckte på samma knappar på kaffemaskinen och tog i samma juiceflaskor.

C234C415-6CC6-4BAB-A827-3FBC9254E507.jpeg


2744A37F-E95E-447A-A348-9CC023CD3786.jpeg

235565B0-EB85-4FCC-A33E-102AEEADA2B0.jpeg
36EF59ED-7037-4D7E-A7D2-5EB8C0D8DFB5.jpeg


I München var det trevlig sommarstämning och ett fåtal bar mask utomhus. Restauranger och affärer verkade öppna som vanligt, precis som kyrkor och museer.

München - Rostock
Inte mycket att säga. Transportsträcka på tyska autobahn med allt som hör till. Märkbart färre utlandsregistrerade bilar.

Rostock
Vi bodde på hotell Vienna mitt i smeten. Betydligt mer avslappnat gällande munskydd och Corona i största allmänhet. Detsamma gällde restaurangen utanför.
På kvällen får jag ett meddelande om att färjan till Trelleborg nästa morgon ska avgå en timme senare och komma fram tre timmar senare. Efter en snabb titt i villkoren ser det ut som att vi ska kunna få pengarna tillbaka om vi avbokar. Sagt och gjort så avbokar jag (och fick besked om återbetalning redan dagen efter!) och bokar istället Rostock-Gedser. Jag försöker läsa på för att se om det finns några hinder för oss att resa genom Danmark och även om det inte är solklart kändes det värt att chansa.

Rostock-Gedser
På färjan är kraven om munskydd borta, men de flesta har ändå dessa inomhus. Beläggningen på bildäck uppskattar jag till ca 25% och det blir en väldigt behaglig resa. Vi såg inte en enda svensk bil.
Vid ankomst till Gedser är det gränskontroll. Först kommer en polis fram och frågar om vi vill ta ett gratis Covid-19-test. Vi tackar nej och får komma till nästa station. Pass kontrolleras, inga frågor ställs och vi vinkas glatt välkomna in i Danmark.

94C30CB1-5211-49A6-B0D6-3DDDF74D1773.jpeg


Gedser-Stockholm
Vi stannar och tankar i Danmark och där är det som i Sverige. Ingen med munskydd, men det vanliga med dekaler på golven och handsprit till höger och vänster. På väg över Öresundsbron ser vi kilometerlånga köer in mot Danmark. Det finns en gränskontroll mitt på pepparholmen där oönskade får vända. Kön sträcker sig från mitten på pepparholmen och en bra bit upp på bron mot Sverige.

Efter betalstationen på svenska sidan finns passkontroll, men kontrollanterna sitter och fikar en bit bort och all trafik flyter på som vanligt.
 
Toppen