Senaste nytt

Emirates - förstår inte hypen....

chazzie

Medlem
Deras poängsystem är bokstavligen hopplöst också, om man skall bränna poäng hos dom är de skyhöga skatter, tror de var @marshall som nämnde på senaste middagen i Stockholm att dom ville ha nästan 7000SEK per person i C och 90K skywardspoäng för en T/R till Dubai från Stockholm.

När jag kollade på BKK-HKG (förvisso i Eco) så var skatterna bara kring 150 HKD, är det så att när Dubai blir inblandat så blir skatterna högre?
 

Dr. Miles

Expert
När jag kollade på BKK-HKG (förvisso i Eco) så var skatterna bara kring 150 HKD, är det så att när Dubai blir inblandat så blir skatterna högre?
Jag tror att det är tack vare Hong Kongs motsvarligher av Luftfartsverket.
De bestämmer hur mycket bränsletillägg flygbolagen får debiteranpå sträckan mellan Hong Kong och andra orter.
Jag tror att bränsletillägget på korta sträckor (till/från Hong Kong) ligger runt 40 SEK eller mindre nuförtiden.
 
Som en jämförelse... Norwegian har biljetter till Dubai med avresa under 2016 för 1700 kr t&r just nu. Då får du klämma in dig i en 737-800 i 8 timmar utan mat. Nä, jag tror nog jag flyger Emirates nästa gång också :)

737-800 är inte kul, men mat borde man kunna köpa till utan problem. Och så har de väl gratis wifi? Men oavsett vilket, narrow-body på längre sträckor än 4 timmar är ett stort nej enligt mig.
 

chazzie

Medlem
narrow-body på längre sträckor än 4 timmar är ett stort nej enligt mig.

Jag är benägen att hålla med, har åkt intra-europa upp mot 4h (Södra Spanien) och det är OK, men nästan 6h mellan NYC och LA var inte alls trevligt, sen kanske Uniteds Eco bidrog till lite mer klaustrofobiska vibbar spelar in, men ändå... =}
 

Per N

Medlem
Jag gjort några enstaka privatresor i First med Emirates och då vill man förstås få ut så mycket som möjligt av resan. Alltså helst dagflygningar och så många legs som möjligt. Gärna A380 med tanke på baren och tillgång till dusch. Inte för att man behöver duscha men känslan att ta med sig ett glas Dom Perignon till badrummet är ganska unik. Den rutt som jag fann bäst gick:
ARN-DXB i First med 777 (dagflygning)
Stopp några dagar i Abu Dhabi och sedan drog vi fördel av Jakobs tips och bodde på flygplatsen natten innan nästkommande flygning och hade en helkväll i First loungen med mat och dryck. På morgonen blev det Champagnefrukost i loungen.
DXB-BKK i First med A380 (dagflygning)
Stopp i Bangkok
BKK-HKG i First med A380 (dagflygning)
Stopp i Hong Kong
HKG-BKK i Business med A380 (kvällsflygning)
Stopp i Bangkok
BKK-DXB i Business med A380 (kvällsflygning)
Stopp i Dubai
DXB-ARN i Business med 777 (dagflygning)

Ovanstående flygningar gick på ca 27000 kr. Lägg till förmånen med Limousinesservice bl.a. mellan Dubai-Abu Dhabi tur & retur så är väl frågan om något annat flygbolag kan erbjuda mer "bang for the buck". Självklart måste servicen också vara på topp vilket vi upplevde att den var. Jag vet inte om jag vill kalla det hype men jag tror att den upplevelse vi fick står väldigt högt i förhållande till priset.
 

jumbooze

Medlem
sedan drog vi fördel av Jakobs tips och bodde på flygplatsen natten innan nästkommande flygning och hade en helkväll i First loungen med mat och dryck. På morgonen blev det Champagnefrukost i loungen.
Erbjuder de tillgång till Lounge dagen innan avresa? Eller inom 24h eller hur ser reglerna ut?
 
Erbjuder de tillgång till Lounge dagen innan avresa? Eller inom 24h eller hur ser reglerna ut?
Tror de är 24 timmars regel. Eftersom loungen och flygplatsen aldrig stänger finns de aldrig någon "början på dagen".

När jag flög nu senast från Dubai i First åkte jag ut med min mor redan 22:00 på kvällen och åt som sagt middag och sov i loungen då vår flight till Stockholm hade avgångstid 07:15. Sparar man mycket på med tanke på vad hotell ibland kostar i Dubai.

Sover gör man i "quiet room" i loungen. Stolarna ser ut så här och fungerar väl att sova i med tillhörande kudde och filt.
IMG_0556.JPG
 

Per N

Medlem
Erbjuder de tillgång till Lounge dagen innan avresa? Eller inom 24h eller hur ser reglerna ut?
Tror det är som simon_says91 säger att det är 24 timmars regel som gäller. Dom frågade i passkontrollen om vi hade bokat hotellet inne på flygplatsen men krävde inte att se någon bekräftelse. Vi upplevde det som en väldigt trevlig kväll att ha denna enorma lounge, nästan för sig själv, med alla förmåner det innebär och vetskapen om att imorgon ska vi flyga vidare i First, helt klart en härlig känsla.
 
Toppen