Senaste nytt

Emirates - förstår inte hypen....

Jo jag behöver väl inte ens säga något, dom flesta vet vad jag känner och tycker om bolaget på vissa delar. Med en varning att mitt kommande inlägg kan innehålla mycket klagan....

Deras service varierar ordentligt på planet och visst deras F är bra, men inte i närheten av många andra bolag. Kundservice, ja jag undrar varför dom ens har en mail dit då ingen kan ta ett enda vettigt beslut eller vågar göra de heller och minst sagt vägrar betala rimlig ersättning.

Duschen ombord i F är det som verkligen är det som sticker ut i deras service ombord men kommer nog aldrig betala ur egen ficka för att flyga med dom igen efter mina 2 mindre bättre upplevelser gällande kundservice hos dem nere i Dubai.

Deras poängsystem är bokstavligen hopplöst också, om man skall bränna poäng hos dom är de skyhöga skatter, tror de var @marshall som nämnde på senaste middagen i Stockholm att dom ville ha nästan 7000SEK per person i C och 90K skywardspoäng för en T/R till Dubai från Stockholm.

För att ge ett perspektiv hur mycket du måste flyga för att få ihop 90K skywards miles: Jag fick 72K på min T/R till Auckland i First Class och det inkluderar 5K i first flight bonus (First Class) och 25% bonus för att jag hade matchat silvret. Man måste flyga långt och dyrt för att få ihop dom poängen för att i princip minska en C biljetts pris med 57% av kostnaden.

Vill du bränna poäng på något annat än flygning så är värdet hopplöst, 39K miles ger 500AED på budget car rental, detsamma gäller på typ Ski Dubai o andra partners, dock inget utanför UAE.

Hotell, ja där är de bara på Marriott "worldwide" som dom skriver att man kan spendera poäng. Detta ger dock en lista på hotell till 95% enbart i mellanöstern varav sista 5 % är 2 hotell i Storbritannien och 2 i Afrika. Dock kan man tjäna poäng på vistelser på varenda Marriott hotell i världen.... Vart ligger logiken?

Jag har nästan 42K poäng och det ända värdet jag känner över dom just nu, med tanke på att jag inte kommer använda dom för att uppgradera en flight är att överföra och få 140GBP på London Heathrow att spendera i Taxfree shoppen. Eller om någon annan vill bli uppgraderad kan vi nog lösa det hela över PM :)
 
Last edited:
Jeg har ikke selv testet Emirates, men føler mig heller ikke tiltrukket af det de har at tilbyde. Jeg har også mærket en hvis hype - primært fra bekendte som har fløjet med Emirates i economy... Men, jeg skal vel teste Emirates Business og First på et tidspunkt - det kan eksempelvis blive når det sidste midtersæde i business er udryddet.

Forøvrigt, hvem bruger IFE? Jeg tror jeg kan tælle på 1 hånd de gange jeg har anvendt IFE i løbet af de seneste år.
 

nissefalk

Medlem
Jag har uppemot 150 flygningar med Emirates mellan 2007 och 2012, lite reflektioner på kommentarerna i denna tråd

Emirates service ombord kan vara väldigt olika, det beror oftast på vilken besättning man får.

F på Emirates är oftast väldigt bra, har bara provat F på British Airways och föredrar nog F på Emirates i alla fall i deras suites, har provat både den gamla F på A330/340 och gamla 777 innan suites, de 2 sistnämnda är nog inte längre i trafik men när dom var så var det inte lika bra som nuvarande suites.

Emirates är ganska dyra att flyga med, speciellt från Dubai, har vid ett flertal tillfällen sparat uppemot 800 USD på att boka biljetter LHR-DXB-JNB retur med långa stopovers i Dubai jämfört med at bara flyga DXB-JNB retur eller betalat typ 25 USD extra för att flyga Nairobi-Dubai-Frankfurt istället för bara NBO-DXB retur. (positionering till LHR var dock väldigt billigt för mig under dom åren då min fru jobbade på Virgin och fick då staff tickets.)

Skywards var i min mening ett av de bästa frequent flier programmen tills för ca 5 år sedan när de började med saver fares med mindre poäng intjäning och nu tror jag det är ännu sämre, jag har bränt en bit över 1,500,000 miles med Emirates och det var väldigt enkelt och flexibelt att uppgrader med miles, har vid några tillfällen uppgraderat ombord och i loungen något som inte BA tillåter tex.

Tax free i Dubai har bra priser om man bor i Dubai jämfört med att handla på lokala "system bolaget" med nuvarande växelkurs AED/SEK är det inte speciellt billigt att handla i Dubai på väg hem till Sverige.

Med Guldkort på Emirates blev man väldigt ofta välkomnad ombord av pursern oavsett vilken klass man flög, bra recognition, på frågan om det finns något vi kan göra för Mr Falk så fick jag ganska ofta en Whiskey från First när jag frågade.

IFE har ett väldigt bra utbud på Emirates, dock föredrar jag att se film hemma på en stor TV med bra surround system än på ett flyg.

Hype kring Emirates, ja kanske för 5 till 7 år sedan men idag finns det definitivt likvärdiga alternativ för en bättre penning.

Något att reflektera över från alla kommentarer, inte bara om Emirates, är ju customer service, de flest flygbolag har ganska kass feedback när något gått fel, verkar som om de flesta flygbolag skulle kunna fånga in många ny kunder med bättre och mer flexibel kundservice, hoppas något bolag kommer på det snart....
Själv har jag mer och mer använt Twitter för frågor till BA och AA på sistone har jag fått svar på mindre än 15 minuter från dessa två, AA svarade igår på bara 5 minuter, kanske en väg för framtida customer service.

Sammanfattning, jag har varit väldigt nöjd med mina år som kund hos Emirates, kanske lite skillnad när man alltid flyger från Dubai än när man bor i Sverige dock.

God Natt....
 
Något att reflektera över från alla kommentarer, inte bara om Emirates, är ju customer service, de flest flygbolag har ganska kass feedback när något gått fel, verkar som om de flesta flygbolag skulle kunna fånga in många ny kunder med bättre och mer flexibel kundservice, hoppas något bolag kommer på det snart....
Själv har jag mer och mer använt Twitter för frågor till BA och AA på sistone har jag fått svar på mindre än 15 minuter från dessa två, AA svarade igår på bara 5 minuter, kanske en väg för framtida customer service.
Problemet var väl inte att dom inte svarade.... Men den totala respekten mot premiumkunder som betalar för business och första klass. Nedgraderingar är de några som råkat ut för och crew som bara rycker på axlarna och säger: Well it happens. Och en costumer service som ger ut skambud i ersättning för dessa typer av downgrades när de är bolaget själva som tvingar fram det genom att överboka ekonomiklass.
 

Voyageur

Medlem
Det känns väl lite som att tiden sprungit ifrån Emirates. Som ovan nämnts 5-7 år sedan var de ledande inom mellanöstern och "lyx" marknaden. Sedan har andra märken etablerat sig väldigt aggressivt de senaste åren och skillnaden mellan First och business blivit allt mindre i och med konkurrensen. Min personliga uppfattning är att Emirates vuxit till gigantiska mått i luften och på marken och det är inte många tillfällen i historien som visat att kvantitet också bibehåller kvalitet.

Man kan också ha en fantastiska hård produkt med sviter och duschar men om den mjuka faller ibland så kan den betyda väldigt mycket för många resenärer som då får en negativ uppfattning av bolaget på en progressiv marknad. Har man dessutom ett bonusprogram användbart mestadels inom UAE skapar man ännu mer problem.
 
Toppen