Jag har uppemot 150 flygningar med Emirates mellan 2007 och 2012, lite reflektioner på kommentarerna i denna tråd
Emirates service ombord kan vara väldigt olika, det beror oftast på vilken besättning man får.
F på Emirates är oftast väldigt bra, har bara provat F på British Airways och föredrar nog F på Emirates i alla fall i deras suites, har provat både den gamla F på A330/340 och gamla 777 innan suites, de 2 sistnämnda är nog inte längre i trafik men när dom var så var det inte lika bra som nuvarande suites.
Emirates är ganska dyra att flyga med, speciellt från Dubai, har vid ett flertal tillfällen sparat uppemot 800 USD på att boka biljetter LHR-DXB-JNB retur med långa stopovers i Dubai jämfört med at bara flyga DXB-JNB retur eller betalat typ 25 USD extra för att flyga Nairobi-Dubai-Frankfurt istället för bara NBO-DXB retur. (positionering till LHR var dock väldigt billigt för mig under dom åren då min fru jobbade på Virgin och fick då staff tickets.)
Skywards var i min mening ett av de bästa frequent flier programmen tills för ca 5 år sedan när de började med saver fares med mindre poäng intjäning och nu tror jag det är ännu sämre, jag har bränt en bit över 1,500,000 miles med Emirates och det var väldigt enkelt och flexibelt att uppgrader med miles, har vid några tillfällen uppgraderat ombord och i loungen något som inte BA tillåter tex.
Tax free i Dubai har bra priser om man bor i Dubai jämfört med att handla på lokala "system bolaget" med nuvarande växelkurs AED/SEK är det inte speciellt billigt att handla i Dubai på väg hem till Sverige.
Med Guldkort på Emirates blev man väldigt ofta välkomnad ombord av pursern oavsett vilken klass man flög, bra recognition, på frågan om det finns något vi kan göra för Mr Falk så fick jag ganska ofta en Whiskey från First när jag frågade.
IFE har ett väldigt bra utbud på Emirates, dock föredrar jag att se film hemma på en stor TV med bra surround system än på ett flyg.
Hype kring Emirates, ja kanske för 5 till 7 år sedan men idag finns det definitivt likvärdiga alternativ för en bättre penning.
Något att reflektera över från alla kommentarer, inte bara om Emirates, är ju customer service, de flest flygbolag har ganska kass feedback när något gått fel, verkar som om de flesta flygbolag skulle kunna fånga in många ny kunder med bättre och mer flexibel kundservice, hoppas något bolag kommer på det snart....
Själv har jag mer och mer använt Twitter för frågor till BA och AA på sistone har jag fått svar på mindre än 15 minuter från dessa två, AA svarade igår på bara 5 minuter, kanske en väg för framtida customer service.
Sammanfattning, jag har varit väldigt nöjd med mina år som kund hos Emirates, kanske lite skillnad när man alltid flyger från Dubai än när man bor i Sverige dock.
God Natt....