Senaste nytt

El Al Poliseskort i Zürich

Tjaeng

Medlem
Att El Al har rigorösa procedurer är ju vida känt, men hur är det med andra israeliska flygbolag som Arkia och Israir? De har ju visserligen inte samma öh... "prestige" som måltavla för terrorism, men är väl också mer utsatta än gemene flygbolag.
 

NyfikenGrau

Medlem
Att El Al har rigorösa procedurer är ju vida känt, men hur är det med andra israeliska flygbolag som Arkia och Israir? De har ju visserligen inte samma öh... "prestige" som måltavla för terrorism, men är väl också mer utsatta än gemene flygbolag.

På SXF har även de andra israeliska bolagen "pansareskort", har inte kollat om de även har helikopterövervakning som El-Al, men det är alltid fullt med beväpnade vakter (ca 5-10 st från tyska gränspolisen) runt alla israeliska plan här i Berlin. Ingen särskild övervakning alls vid AB-avgångar från TXL till TLV dock.

Jag tror även att t.ex. Israir har (liksom E-Al) utfrågning av passagerare före avgång till TLV, men någon sådan finns inte heller hos AB.
 
Last edited:
Vem tar kostnaden för extra säkerhet, är det El Al med dyrare biljetter än andra flygbolag på motsvarande sträckor eller är det israeliska staten?
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är en intressant och uppenbarligen känslig fråga - El-AL är absolut inte dyra från SXF...säkert kan israeliska staten sponsra en del (El-Al är väl i princip statligt?) men den känsliga frågan här är vad tyska skattebetalare ställer upp med ("det dåliga samvetet" eller helt enkelt rättviseskäl?). Bra fråga.
 

Dr. Miles

Expert
Det är en intressant och uppenbarligen känslig fråga - El-AL är absolut inte dyra från SXF...säkert kan israeliska staten sponsra en del (El-Al är väl i princip statligt?) men den känsliga frågan här är vad tyska skattebetalare ställer upp med ("det dåliga samvetet" eller helt enkelt rättviseskäl?). Bra fråga.
Det är onekligen en bra fråga. Varken indier (Mumbai), thailändare (Bangkok) eller hong kongbo (Hong Kong) har dåligt samvete mot Israel, så undrar jag vem som betalar de extra kostnaderna.
 

Tjaeng

Medlem
Snabb sökning gav det här: Israel govt to pay more for El Al security | Reuters

Så, delat mellan Israeliska staten och bolaget. Att sedan andra länders säkerhetsapparater gör en bedömning av riskläget och beslutar sig för att genomföra X till kostnad Y är väl knappast någonting man kan belasta El Al för. Det är knappast någon som tvingat länder att ha flygförbindelser med Israel. Är väl inte konstigare än att vissa länders ambassader kräver större säkerhetsinsats från värdlandet.
 

Timotey

Medlem
Uniteds flygningar från ARN har ju också något annat säkerhetsbolag än securitas som frågar ut resenärer, vilka betalar dessa? Swedavia eller United?
 

Valley

Medlem
Haft kollega som en gång i världen jobbade på FRA som någon slags "Grenzschutzpolizei" med en stor del bevakningsuppdrag för El Al
På den tiden stod ett gänga käcka gossar med stubbat hår och skarpladdat i en ring runt deras plan från det att dem taxade in till en liten egen del på flygplatsen tills de försvann.

I övrigt under forum för onödigt vetande så lär ett visst amerikanskt litet flygbolag som började på Pan .. anlitat El-Al konsulter för att gå igenom och förbättra sin säkerhet och sina rutiner. Påstods att rapporten var en fruktansvärd läsning för de högre herrarna att man valde att "glömma" bort den i ett kassaskåp.
Vad som hände lite senare i Lockerbie är väl tämligen känt. Och elaka tungor påstår väl att det aldrig hänt om man följt de åtgärdsförslag man fick.
 

ulagun

Medlem
"El Al security procedures require that all passengers be interviewed individually prior to boarding, allowing El Al staff to identify possible security threats. Passengers will be asked questions about where they are coming from, the reason for their trip, their job or occupation, and whether they have packed their bags themselves. The likelihood of potential terrorists remaining calm under such questioning is believed to be low"

Undrar om de har fast track???
 
Toppen