Senaste nytt

El Al Poliseskort i Zürich

Mickey

Medlem
Väldigt intressant ämne som tas upp i den här tråden och mycket ny info för mig.

Tycker det är lite lustigt att efter ha läst detta förstå hur El AL tillåter deras plan stå parkerade bredvid plan från Emirates på JFK både av politiska skäl och av säkerhetsskäl. P6260061.jpg
 

agehall

Medlem
El Al är väl ett av de få (om inte det enda) bolag som gör rätt vad gäller säkerhet. De anser sig (troligen med rätta) ha fog för att ha extremt hög säkerhet och deras trackreckord är ju klanderfritt på den punkten.

Jag önskar faktiskt att fler bolag/flygplatser skulle ägna sig åt riktig säkerhet istället för att tvinga folk att ta av sig bälte och skor bara för att någon idiot försökte föra in en bomb på detta sätt för ett antal år sedan.
 

Hall

Medlem
Min far var i mitten av 70-talet tvungen att åka till en mässa i staterna på extremt kort varsel. Med sig hade han senaste modellen av en apparat. Av någon anledning fanns det bara plats på El Al från CPH med mellanlandning i TLV. Dessa år i mitten av 70-talet var det högsäsong i flygkapningar och bomber så frågan är väl hur han tänkte.. om han tänkte. Well, israelerna skruvade sönder allt och förhör, förhör, förhör.. han kom fram sista dagen på mässan med det mesta lite konstigt ihopsatt. Det hade varit klart bättre med SAS, då hade han bara missat första två dagarna och grejerna hade varit hela.
 

Totopez

Medlem
El Al är väl ett av de få (om inte det enda) bolag som gör rätt vad gäller säkerhet. De anser sig (troligen med rätta) ha fog för att ha extremt hög säkerhet och deras trackreckord är ju klanderfritt på den punkten.

Jag önskar faktiskt att fler bolag/flygplatser skulle ägna sig åt riktig säkerhet istället för att tvinga folk att ta av sig bälte och skor bara för att någon idiot försökte föra in en bomb på detta sätt för ett antal år sedan.

De har en hög säkerhet, och de har inte blivit kapade sedan 1968 (enda gången). Men det är också det flygbolag som har flest incidenter, kapningsförsök, attackförsök och rena attentat mot t ex incheckningsdiskarna. 20 dödade vid sådana attacker genom åren.
 

Fredrik

Medlem
Jag undrar hur den israeliska versionen av ETOPS funkar. Det lär inte vara så bra att få motortrubbel när man åker österut från Israel. Jag undrar också över cateringen. Det är ju en sak att placera planet långt borta men om någon har alla möjligheter att fixa till maten?

Häromåret kom jag samtidigt som El Als besättning till HKG. De möttes av vakter med automatvapen trots att HKG knappast är deras värsta destination.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag undrar hur den israeliska versionen av ETOPS funkar. Det lär inte vara så bra att få motortrubbel när man åker österut från Israel. Jag undrar också över cateringen. Det är ju en sak att placera planet långt borta men om någon har alla möjligheter att fixa till maten?

De flyger inte över fientliga länder, dvs länder som inte erkänner Israel. Till exempelvis BKK flyger de ner längs Röda Havet och rundar arabiska halvön utanför Yemen och Oman. Tar alltså ett par timmar längre med El Al...
Deras säkerhetspersonal kontrollerar aktivt allt som görs med planet på främmande flygplats; underhåll, tankning, catering, bagagelastning etc.
 

Alx

Medlem
Med tanke på den konstant extrema hotbilden mot Israel, israeler och El Al så gör de nog helt rätt i att ta till så rigorösa säkerhetsåtgärder.

Det är trist att det ska behöva vara så. Men jag tror inte att de överdriver säkerheten ett dugg. Hotbilden mot USA bleknar i jämförelse med hotbilden mot israeliska mål...
 
Toppen