Senaste nytt

EK521 Thiruvananthapuram (TRV) - Dubai (DXB) krasch på Dubai flygplats

rvarttinen

Medlem
Skönt att höra/läsa att all aombord klarade sig oskadda. Dock, antalet incidenter med B777 maskiner på senare tid tycks vara i stigande... i och för sig en vanlig flygplanstyp.
 

gneken

Medlem
Verkade röra sig om någon form av nödlandning om jag förstod det rätt, någon som vet va det handlade om innan kraschen?
 

Tonton

Medlem
Riktigt skönt att alla klarade sig - det viktiga i nuläget.

Dock så ställer jag mig, som vanligt, frågande till Expressens (och för all del Aftonbladets) kvalité på sin journalistik.

Rubriken på Expressen är i nuläget:
"JUST NU: Flyg brinner – tvingades nödlanda"

Om man läser vad AV Herald skriver om olyckan så rörde det sig inte alls om någon nödlandning. Utan de begärde helt enkelt en go-around, när de redan hade kommit en lång bit in på inflygningen, vilket sedermera inte gick som planerat. Förstår inte hur kvällspressen nästintill aldrig lyckas rapportera något som är helt korrekt.
 
Måste ha evakuerats väldigt snabbt. EK verkar ha tränat sitt CC väl för att hantera sånna här (otroliga) händelser. Skönt

En flygplstsbrandman ska ha dött pga inte använt säkerhetsbälte i bilen, stämmer?
 

fly4fun

Medlem
Tornet påminner piloterna om att fälla ner landningstället ! Verkar ha försökt göra en go-around men inte kommit upp och kraschat med landningstället uppe

Finns en bild på twitter där man ser att planet ligger plant , de aktra slidesen är uppblåsta och planet lutar inte

Jag har lyssnat på LiveATC och hör ingenting om några landningsställ så jag skulle ta den uppgiften med en nya salt. Inte heller finns några nödanrop som vissa tidningar hävdar skulle finnas.
 
Toppen