Senaste nytt

Ej möjligt att förboka säte i Swiss business class longhaul?

gusten

Medlem
På long-haul är alla platserna i minikabinen ("stüblin") precis bakom First, samt singelsätena (tronerna) i övrigt I Business reserverade för Hon Circle, enligt hemsidan. Men det funkar tydligen också åtminstone med EBG. Gjorde några sådana seatblocks igår med deras callcenter som, det måste jag saga, var extremt hjälpsamma och service-minded och bekräftade att Star Gold också tycks ha tjing på dessa säten.
 

johhenrik

Medlem
På long-haul är alla platserna i minikabinen ("stüblin") precis bakom First, samt singelsätena (tronerna) i övrigt I Business reserverade för Hon Circle, enligt hemsidan. Men det funkar tydligen också åtminstone med EBG. Gjorde några sådana seatblocks igår med deras callcenter som, det måste jag saga, var extremt hjälpsamma och service-minded och bekräftade att Star Gold också tycks ha tjing på dessa säten.
Jag snackade med deras call-center också förra veckan och bokade en plats i stüblin för min resa PVG-ZRH på söndag.
 

AABack2ARN

Medlem
Senast jag flög i Swiss C (juni 2013) kunde jag välja plats i stüblin via websidan direkt efter bokning, inklusive det eftertraktade ensamsätet på första raden i C (högra delen) typ 3K. Har det ändrat sig att man måste ringa nu?
 

johhenrik

Medlem
Jag kunde inte välja det via hemsidan vid bokning. Det var reserverat för HON och SEN. Via telefon så gav de mig en plats där utan att jag ens bad om det, då jag ringde om en annan fråga.
 

Jonas C

Medlem
Jag kunde inte välja det via hemsidan vid bokning. Det var reserverat för HON och SEN. Via telefon så gav de mig en plats där utan att jag ens bad om det, då jag ringde om en annan fråga.
Vilken tur att man kan få en plats där när man ringer. Blir alltid lite smått skogstokig på SWISS online seating då den visar i stort sett alla platser (förutom de sämsta mittenplatserna eller fönsterlösa rader) som blockerade trots att de i själva verket är tomma.
 

Mr.C

Medlem
Jag skickade mail fram o tillbaks med kundservice LX.
Först fick jag svar att det inte gick för Swiss ändrat policy. Men efter lite fler mail, där jag påpekade att det var Biz biljetter Longhhaul och att jag har *G med 2 bolag så fick vi 5A - 5B (JFK-GVA).
Men första svaret var copy paste där man skrev "
SWISS has changed their regulations regarding seating, it is no longer free of charge, You can however book seats 24 hours before departure. This will then be free of charge. Please note that when 75% of seats are booked the seat maps are closed automatically. This means that you will still be able to select a seat from the remaining 25% when you check in.

We again apologise for the inconvenience and hope to have been able to provide you with more insight. "

Men i nästa svar bad dom så mycket om ursäkt och vi fick de sätena vi önskade.
Slutet gott allt gott.
 

Mr.C

Medlem
Jag skickade mail fram o tillbaks med kundservice LX.
Först fick jag svar att det inte gick för Swiss ändrat policy. Men efter lite fler mail, där jag påpekade att det var Biz biljetter Longhhaul och att jag har *G med 2 bolag så fick vi 5A - 5B (JFK-GVA).
Men första svaret var copy paste där man skrev "
SWISS has changed their regulations regarding seating, it is no longer free of charge, You can however book seats 24 hours before departure. This will then be free of charge. Please note that when 75% of seats are booked the seat maps are closed automatically. This means that you will still be able to select a seat from the remaining 25% when you check in.

We again apologise for the inconvenience and hope to have been able to provide you with more insight. "

Men i nästa svar bad dom så mycket om ursäkt och vi fick de sätena vi önskade.
Slutet gott allt gott.

Skulle se platser idag på samma flight jag är bokad på, då en kompis kanske ska flyga samma och såg då till min förvåning att mina platser jag blivit tilldelad och har mail från SWISS på att jag fått är tillgängliga att boka/seata, skickar ett mail till SWISS igen för att se vad som hänt. När jag såg att jag var bumpad tillbaks till 14 A / B (JFK-GVA). Ska tilläggas att det tyvärr är UA codeshare.

Fick detta svar:
" Dear Mr. C

Thank you for your reply.

At this moment it seems Uniteds reservation System has taken over the old seating 14A and B. It seems the two systems have incorrectly communicated the seats with each other and closed the seat map for any further reservations.

Unfortunately we must inform you, that you were therefore seated back on 14A and B. We recommend attempting to change the seat on swiss.com or otherwise incquiring if there would be a seat more at the front of business class during the Check In Process. The Seating has been made unable for us at this point in time.

We would like to apologise for the inconvenience.

Kind regards,

XXXXXXXX XXXXXX
E-Mail Service Center Team R1C

Swiss International Air Lines Ltd.
SWISS.COM "


Slungade iväg ett svar till SWISS med en trevlig ton och många frågetecken samt påpekande om *G om man som kund kan bli blockad för seating av ett bolag som enligt dom båda inte har tillgång till SWISS seatingsystem. Och sen blockat mitt PNR för vidare seating. Det låter i mina öron väldigt konsigt. Och att jag nu ska vänta till online check in för att kanske få tag på de säten jag vill ha. Hur kan seating vara otillgängligt för SWISS själva på deras egen flight? Och att dom hänvisar mig till SWISS.com för att seata mig när dom själva vet att det inte går med UA biljettnummer.

Någon van SWISS resenär som varit med om något liknande? Förstår dock att det stora problemet är att det är en UA codeshare. Men när man landar mellan två bolag som skyller på varandra (UA säger att dom inte kan seata på LX och LX säger att UA seatat mig på 14A / 14B)?
Blir spännande att se svaret från SWISS om dom står på sig att dom inte kan seata mig på deras egna flight som dom kunde tidigare.
Tycker det är lite märkligt.

Men kanske kan bli en till + på @agehall 's lista över varför man inte ska flyga codeshare!
 

John Mack

Medlem
Jag och min familj ska resa ARN-ZRH-BOS ToR i C. Jag har valt platser på de 3 första segmenten men på det sista finns det bara 2 platser lediga (vi är 4). C är i dagsläget bara 2 rader ZRH-ARN. Kommer de lägga till rader eller måste jag kontakta Swiss?
 
Jag och min familj ska resa ARN-ZRH-BOS ToR i C. Jag har valt platser på de 3 första segmenten men på det sista finns det bara 2 platser lediga (vi är 4). C är i dagsläget bara 2 rader ZRH-ARN. Kommer de lägga till rader eller måste jag kontakta Swiss?
Om ni vill sitta tillsammans så skulle jag nog ringa schweizarna
 
Toppen