Senaste nytt

[EJ BEKRÄFTAT]Inga laptops på flyg från UK till USA

RickardG

Medlem
Kanske lite OT, men när jag gick igenom security i Washington för några veckor sedan så behövde jag inte packa upp något alls, inte skorna, inte livrem. Bara lägga väskan på bandet och traska igenom. Ny utrustning som "ser allt"?
Det har hänt mig ett par gånger men då har det varit för att en hund först sniffat igenom mig grundligt.
 

henrik l

Medlem
Jag tror dock det blir uppror på Wall Street om bankirer inte får med sig en laptop med känslig info

Ur ett rent personligt perspektiv konstaterade jag bara att jag inte lär åka på någon konferens till USA under de närmaste fyra åren om detta genomförs. Men jag tror att det argument Senator lyfter fram, kan vara det som stoppar galenskapen.
 

AABack2ARN

Medlem
Miljöpartister och företag som tillhandahåller webkonferensutrustning står väl och jublar när folk hotar med att stanna hemma om de inte får ha med sin laptop... ;)

Efter tre veckor i USA kan jag konstatera att detta ämne inte har diskuterats i media över huvudtaget och med ett utökat förbud kommer även massa amerikaner inklusive amerikanska flygbolag påverkas...

I London satt det uppe nya (?) skyltar vid ingången till säkerhetskontrollen där det stod att nycklar (antar att de syftar på exempelvis bilnycklar), mobiltelefoner och större batteridriven utrustning skulle ut ur väskorna.

I USA var det däremot inget krav på att ta ut ipad eller mobiltelefon... Laptops tror jag skulle tas ut men inte aktuellt i mitt fall.
 
Jag håller med, men personligen är det två saker som ger detta lite mer substans för mig:
1. Källan är Guardian
2. En executive order kan komma snabbt och kräver inget lagförslag

Jag tror dock det blir uppror på Wall Street om bankirer inte får med sig en laptop med känslig info
Nu har det gått ett tag och fortfarande inget förbud. Jag föreslår att ni lägger till i rubriken att detta bara är ett rykte än så länge. Som det är nu så kan en läsare av BC få för sig att det finns ett förbud. @palmen och @Senator.
 
Handlar väl mer om att det är mindre dåligt att den smäller mitt i bagageutrymmet än att den som vill styra kan välja precis var den smäller, tex vid en dörr.

I övrigt håller jag med dig...

Jag skulle inte direkt säga att lastrummet är "säkrare" än kabinen ur explosionssynvinkel. En laptop placerad nära en lastlucka skulle utan problem blåsa ut densamma och skapa en dekompression som heter duga. United Airlines flight 811 och THY 981 är bra exempel på vad som sker när lastluckor öppnas under flygning.

Om man på allvar vill spränga planet och "bombtopen" kommer ombord är det illa oavsett placering. Vi har ju t.ex KAL 858 som totalförstördes av en liten radio ihop med en läskflaska med explosiv vätska i hatthyllan. För att inte tala om Pan Am 103 där explosionen skedde i främre lastrummet och blåste ur buken på 747an så den i en bråkdels sekund hölls ihop av fönsterbältet innan nosen föll av.

Dessa regler mot laptops är inte direkt genomtänkta ur säkerhetssynvinkel. Även batteriargumentet är ohållbart - det är värre att ha 200 datorer liggande i lastrummet om thermal runaway uppstår än att det sker i kabinen där vätska är lättillgängligt för kylning. Börjar en dator brinna sprider det sig och normal släckning är verkningslös eftersom batterierna genererar syrgas i processen. Det skulle behövas vatten och en mängd tillräcklig för att kyla ner en svårartad brand vore inte riktigt bra ur vikt- och balanshänseende. Fria vätskeytor i ett lastrum är inte bra för manövreringen och kan i värsta fall leda till en okontrollerbar dykning eller stall beroende på var tyngdpunkten hamnar (hamnar den utanför tillåtna gränser kan det leda till sådana störningar i pitch att inte ens fullt höjdroder och trim kan kompensera åt endera hållet).

Så ett flygplan med 200 laptops i lastrummet är snarare mindre säkert än dito med allt i kabinen där det är lättillgängligt för släckinsats/kylning vid behov.

Antalet totalförstörda maskiner p.g.a batteribränder är lite för högt, både DC-8or, 747or och 767or har ju gått i graven p.g.a batterier som fattat eld under flygning.
 
Toppen