Senaste nytt

[EJ BEKRÄFTAT]Inga laptops på flyg från UK till USA

Senator

Moderator
Är det bara jag som läser considering? Ingenting är mig veterligen bestämt ännu.

Jag håller med, men personligen är det två saker som ger detta lite mer substans för mig:
1. Källan är Guardian
2. En executive order kan komma snabbt och kräver inget lagförslag

Jag tror dock det blir uppror på Wall Street om bankirer inte får med sig en laptop med känslig info
 

taxvalp

Medlem
Jag tror dock det blir uppror på Wall Street om bankirer inte får med sig en laptop med känslig info

Lite halv-OT, men om pendlarna mellan UK och USA inte får arbeta med sin bärbara dator ombord kan det bli svårare att motivera resor i affärsklass. Ett beslut om stopp för bärbara datorer skulle ge många ringar på vattnet...
 

maswan

Medlem
Jag håller med, men personligen är det två saker som ger detta lite mer substans för mig:
1. Källan är Guardian
2. En executive order kan komma snabbt och kräver inget lagförslag

Och eftersom de har visat att de är villiga att sätta in nya regler utan varsel så behöver jag ju uppskatta risken för att de implementerar det mellan bokningstillfälle och avresa.
 

johansch

Medlem
The Times har mer detaljer:

Trump considers banning laptops on planes from UK airports | News | The Times & The Sunday Times

(Paywall, så jag kopierar in texten.)

Passengers flying from Britain to the US face a ban on carrying laptops in aircraft cabins, The Times has learnt.

Whitehall is braced for Washington to extend its security restrictions to flights from Europe after President Trump’s administration changed the rules last month for some US-bound aircraft from Middle Eastern countries.

Under the restrictions, devices larger than a mobile phone — including laptops, tablets and e-readers — must be checked in and stored in the hold. The ban has worried passengers that the gadgets may be damaged. It can also be difficult to obtain insurance for items in the hold. British security chiefs have been put on alert that the US is planning to impose its laptop ban on incoming flights from some parts of Europe — a move that could be implemented within weeks. They are waiting to see whether Britain is included, according to a senior Whitehall source.

Several informed sources confirmed that the US was considering plans to include Britain but no final decision has been taken. “As with everything from Trump’s America, there are conflicting reports about where, when and what,” one Whitehall insider said.

A US official suggested that no announcement was imminent but signalled that a move by the US Department for Homeland Security was not far off. The official confirmed that Britain was on the list of countries being examined for extended restrictions. The source pointed out that John Kelly, the secretary for homeland security and a retired four-star general, had already made clear that he might extend the ban once security considerations had been investigated.

America’s indefinite ban on electronic devices in carry-on luggage, brought in last month, affects flights to the US from ten airports in eight countries, including Saudi Arabia, Qatar and Morocco.

After the original US ban was imposed, Britain implemented its own restrictions on electronic devices in carry-on luggage.

The British laptop ban affects flights to the UK from all airports in Turkey, Lebanon, Jordan, Egypt, Tunisia and Saudi Arabia. Six UK airlines and eight Turkish or Middle Eastern carriers are affected. It is expected to affect 12,000 flights over a year, carrying up to 2.4 million people.

Security sources said that the alert was linked to the development of laptop bombs by al-Shabaab, a Somalia-based Islamist group that is allied to al- Qaeda.

The refusal of Europe to match Britain’s ban led to concerns that the crackdown was being undermined.

Germany, Spain, Switzerland, Australia and New Zealand have ruled out introducing a ban. France said last month that it was examining the British ban but has not yet reached a decision. Canada said that it had launched a review.

A UK government spokesman said last night: “The safety and security of the travelling public is our highest priority. We keep aviation security under constant review, but we do not comment on speculation.”

The US Department of Homeland Security said: “We will continue to evaluate the threat environment and make determinations based on that assessment but we have not made any decisions on expanding the current restrictions against large electronic devices in aircraft cabins from selected airports.”​
 

AndersSt

Medlem
Ska laptopen checkas in så lär marknaden för "ruggedized" laptops bli intressant med tanke på hur bagaget hanteras...
 

Hachans

Medlem
Ska laptopen checkas in så lär marknaden för "ruggedized" laptops bli intressant med tanke på hur bagaget hanteras...

Det kommer nog (förhoppningsvis) snarare bli ett system där man lämnar in laptopen vid ombordsstigning, och får tillbaka den direkt efter ankomst. Något bolag hade ju redan tillämpat den rutinen. Det ligger inte i flygbolagens intresse att ta ifrån folk deras dator redan vid incheckningen. Men risken är väl å andra sidan att det blir extrakontroll vid gaten för att kolla folk.
 
Security sources said that the alert was linked to the development of laptop bombs by al-Shabaab, a Somalia-based Islamist group that is allied to al- Qaeda.​

Det kommer nog (förhoppningsvis) snarare bli ett system där man lämnar in laptopen vid ombordsstigning, och får tillbaka den direkt efter ankomst. Något bolag hade ju redan tillämpat den rutinen. Det ligger inte i flygbolagens intresse att ta ifrån folk deras dator redan vid incheckningen. Men risken är väl å andra sidan att det blir extrakontroll vid gaten för att kolla folk.

Om man nu är rädd för bomber i datorerna så förstår jag inte varför man över huvud taget tillåter att man tar med dem ombord alls. Skulle man inte kunna få en bomb att explodera om den ligger i bagageutrymmet?? Så klart att man kan. Och att samla in dem vid gaten gör väl ingen skillnad, då har man ju in i det sista haft möjlighet att finjustera och eventuellt starta igång någonting.

Jag blir mest irriterad! :mad:
 

mha321

Medlem
Om man nu är rädd för bomber i datorerna så förstår jag inte varför man över huvud taget tillåter att man tar med dem ombord alls. Skulle man inte kunna få en bomb att explodera om den ligger i bagageutrymmet?? Så klart att man kan. Och att samla in dem vid gaten gör väl ingen skillnad, då har man ju in i det sista haft möjlighet att finjustera och eventuellt starta igång någonting.

Jag blir mest irriterad! :mad:
Handlar väl mer om att det är mindre dåligt att den smäller mitt i bagageutrymmet än att den som vill styra kan välja precis var den smäller, tex vid en dörr.

I övrigt håller jag med dig...
 

agehall

Medlem
Det jag tycker är mest olustigt med hela konceptet, är att man ska stoppa datorer i lastutrymmet där det är svårare att ha koll på dem. Det ger två dåliga effekter: Dels finns det en uppenbar brandrisk om ett batteri börjar brinna. Dels finns det en risk att obehöriga kan sno information på olika sätt.
 
Toppen