Senaste nytt

Economy light, baggage och status

intuition

Medlem
Efter att ha gjort min due-dilligence är jag helt underförstådd med att en status passagerare inte får något fritt bagage alls på en LH economy-light biljett.

Solklart ända tills jag hittar fotnot nummer tre i tabellen "Free baggage regulations for status customers on intercontinental flights"

"As a gesture of goodwill, for the time being HON Circle Members, Senators and Star Alliance Gold members can, however, take one piece of baggage up to 23 kg free of charge. This goodwill gesture applies exclusively at the airport check-in counter. When booking a piece of baggage e.g. online or at a travel agency, a baggage charge applies."

  1. Är detta en välkänd regel, eller riskerar man att stöta på patrull när man står där på flygplats-incheckningen med sin väska?
  2. Fungerar det även för anslutningsflyg som inte är interkontinentalt? (Har en rutt Norden-FRA-Nordafrika och den interkontinentala delen är klart längre än intra-EU. Allt på en biljett, alla flyg LH)
  3. Fungerar det om man har en layover över natt i Tyskland (det gör mig inget om väskan stannar airside på FRA under tiden)
 

intuition

Medlem
Jaha, jag nådde till fotnot nummer 5 och kan svara själv :)
Nordafrika är i "Europa" tabellen, dvs godwill-gesten gäller ändå inte på rutten!
 

LPC123

Medlem
Åkte i våras med Swiss till NY och Lufthansa hem på biljet utan bagage. Vi la dock till 1 väska var och då var det okej med en väska till som A* gold. Hade kanske fått med 1 väska utan att betala för bagage.
 
Toppen