Under den nyligen avslutade väktarstrejken i Norge gick jag till gaten för att ställa mig på väntelistan. Visade upp EBG-kortet men blev nekad att bli uppsatt på väntelistan. När jag frågade om alla andra på väntelistan var EBG sade hon att det var de inte. Men de hade ju fått vänta så länge så hon kunde inte låta mig bli prioriterad.
När man väl behöver de förmåner man har av att aldrig vara hemma och mest flygpendla så får man den inte. Tack SAS.
Jo, tack. Det har jag läst. Frågan var mer vad den samlade erfarenheten säger om att nyttja platsgarantin. Bidra med era erfarenheter!
Går det exempelvis att ljuga med en kollega på resan? Går resan att avboka om garantin används?
Jag tror det är extremt få som använt platsgarantin, så erfarenheterna är nog inte så många. Men eftersom man ska boka en biljett i C-klass (vilket jag utgår från är bokningklassen man avser) så lär ju reglerna för denna klass gälla. Det enda som inte är säkert är att du får sitta i den kabinen du normalt skulle ha hamnat i.
Det är viktigt att hålla isär begreppen här.
Väntelista vid inställda/försenade flygningar sköts väntelistan av flygplatsen och har inte med garantin att göra.
Prioriterad på väntelista kan man bli om man reser med *A och har ett guldkort, men detta avser den väntelista som sker vid bokningstillfället. T ex, jag ska resa BRU–LHR med SN, allt är fullt och jag väntelistar mig. Sen kanske det finns flera väntelistade pax, och då har *G-kort företräde och detta är något som sker, sedan skulle säkert en HON haft företräde framför en vanlig EBG. På checkmytrip markeras resan med gul text (istället för det gröna – vanliga: bekräftat) med ordet väntelista.
När det gäller det praktiska på platsgarantin så bokas man alltid i väntelista på C-klass hos SAS – hos andra flygbolag går det även att väntelista sig på specifika bokningsklasser i Economy som ett exempel. När en låt säga EBP ringer in och säger att han ska resa GOT–ARN en morgon trots att det varit fullt i flera dagar så bokas personen in på väntelista rent praktiskt men denna går igenom per automatik (eller om någon personen måste trycka på någon knapp för att få confirmed). Är flyget ändå tokfullt så hanteras ärendet sedan på flygplatsen som en vanlig överbokning.
Eftersom det är en C-klassbiljett du köper så går den givetvis att återköpa eller inte använda trots att garantin är genomförd. C-klass kan du alltid waitlista dig till hos SAS, så ska kollegan med så sätts även den personen upp på väntelista men ingen prioritet ges om status saknas.
När det gäller var man sitter i själva flygplanet så är det ju inte därför väntelista finns, för att garantera någon en plats i Business – utan att överhuvudtaget se till att personen kommer fram. Så jag tror att om man verkligen vill åt en stol så mycket att man använder väntelista/platsgaranti så spelar det mindre roll var man hamnar. Även om det är mindre kul med Economy istället för Business på långflygning såklart.