Senaste nytt

EBG bagagetaggen?

taxvalp

Medlem
Jag är EBS och en god vän till mig är EBD och han har två bagagetaggar för EBG. Han erbjöd mig att ta emot dessa. Det jag undrar är då självklart.

Om jag fäster dessa två taggar på min och sambon´s bagage, blir det nån skillnad vid ankomst? Att våra bagage kommer bland de första eller kommer våra bagage slumpmässigt ändå?

Det ska inte spela någon roll. Prio-taggen för bagaget får man vid incheckningen och vilken adresslapp som sitter på väskan är ointressant. Finns folk som säljer EBG-namntaggar på nätet men det är ju rent luredrejeri.
 

Agö

Medlem
Om jag fäster dessa två taggar på min och sambon´s bagage, blir det nån skillnad vid ankomst? Att våra bagage kommer bland de första eller kommer våra bagage slumpmässigt ändå?
Nej, knappast. För det första fungerar priobagage alltför sällan. För det andra styrs det av flygplatsens egna bagagetaggar som de fäster på ditt bagage (ofta en röd lapp med "Priority"). Vad du själv sätter på väskan spelar ingen roll.
 

trskial

Medlem
Ok.

Jag som flyger med SAS vill åt just det, få mitt bagage bland de första men om taggarna inte hjälper ett smack så tackar jag nej till min vän.

Ankommer ofta från Arlanda till Oslo på Söndagar, Söndag eftermiddag eller kväll och då är det mycket folk i rörelse och därför önskar jag att få mitt bagage bland de första och sedan fast track eftersom jag har kort connection tid till min flight mot Tromsö.

Kort sagt, att få sitt bagage bland de första är en lottodragning helt enkelt oavsett status hos SAS?
 

Johanna

Medlem
Jag har tag på mitt handbagage för att jag ibland checkar in det. Orkar inte sätta på och ta av det beroende på.
 

trskial

Medlem

Mycket dåligt.

Som EBG eller som EBD så borde detta finnas med, att få sitt bagage bland de första. Har du ett kort på (EBG eller EBD) då ska ditt bagage hamna bland det första.

För oss med kort connection är detta bra, speciellt för mig som kommer från Stockholm och tar mark i Oslo 17.45 och sedan vidare 19.55 mot Tromsö. Jag vill ha mitt bagage bland de första eftersom Norge är tullnazister och plockar var och varannan och sen, ja Söndagar på Gardemoen kvällstid, det är inte en räckmacka direkt oavsett om du känner kungen eller om du har EBD. Säkerhetskontrollen kan ta både 5 minuter eller en natt.

Kanske värt ändå flyga in ett EBG och få tillgång tillk fast track i Oslo. Inte där det krånglar utan vid väskorna, att man vill ha sin väska bland de första. Fast track inga problem (kör alltid plus) men just väskan liksom. Att köpa taggar med EBG ser inte ut att hjälpa, utan mer stjälpa problemet.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Fast även när allt fungerar korrekt så är det ju inte en EBG-tagg utan en priotag (som man får när man checkar in sin väska om man har EBG) som ska göra att väskan kommer först. Som vi ju har sett i denna tråd så kan man ha en EBG-tagg för att man fått den av någon annan eller för att man tidigare hade EBG som nu har gått ut. I dessa fall ska man ju givetvis inte ha prio-hantering av sitt bagage.
 

trskial

Medlem
Om man köper en EBG tagg och sätter den på sin väska om man själv är EBS ( som jag) och det inte funkar, ja då talar för det sig själv. Får jag däremot väskan i tid 9/10 ggr då talar jag gott om det och SAS har misslyckats.

Jag vet att själv, genom bekanta så är detta en hög prio att få sin hög väska bland de första så varför inte på något vis införa detta bland EBG? Att man får sin väska bland de första? Ett det kan kan kalla det en "nyhet".
 

Agö

Medlem
Om man köper en EBG tagg och sätter den på sin väska om man själv är EBS ( som jag) och det inte funkar, ja då talar för det sig själv. Får jag däremot väskan i tid 9/10 ggr då talar jag gott om det och SAS har misslyckats.

Jag vet att själv, genom bekanta så är detta en hög prio att få sin hög väska bland de första så varför inte på något vis införa detta bland EBG? Att man får sin väska bland de första? Ett det kan kan kalla det en "nyhet".
Det är infört. Men det fungerar inte i praktiken.
 
Toppen