Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

MTheC

Medlem
Jobbar du på ett storföretag finns det garanterat ett regelverk att förhålla sig till. Alla vet att det bara är för syns skull men den dagen Skatteverket hör av sig och vill beskatta företaget tror jag inte det blir så kul. Jag är med andra ord mer orolig för att min arbetsgivare ska bli förbannad än jag är för eventuellt skattetllägg. Det kan ju leda till konsekvenser nästa gång man ska löneförhandla, bli befordrad osv.
Så länge man följt regelverket så blir det ju inga problem, har själv varit med om liknande frågor från en skattemyndighet i annat nordiskt land (avseende anställda som rapporterade till mig) och för de som inte nyttjat poäng intjänade i tjänsten privat så var det inget problem (och det var på ett ganska stort bolag). Däremot så blev det lite dyrt för en person som inte skött det - den stora kostnaden var då kompensationen för sociala avgifter som arbetsgivaren fick betala (och ville ha tillbaka från den anställde).

Så tror inte man blir straffad av arbetsgivaren om man skött sig eller kan göra det sannolikt att man försökt göra rätt så inget oroa sig för så länge man skött det korrekt.
 

Fredrik

Medlem
Så länge man följt regelverket så blir det ju inga problem, har själv varit med om liknande frågor från en skattemyndighet i annat nordiskt land (avseende anställda som rapporterade till mig) och för de som inte nyttjat poäng intjänade i tjänsten privat så var det inget problem (och det var på ett ganska stort bolag). Däremot så blev det lite dyrt för en person som inte skött det - den stora kostnaden var då kompensationen för sociala avgifter som arbetsgivaren fick betala (och ville ha tillbaka från den anställde).

Så tror inte man blir straffad av arbetsgivaren om man skött sig eller kan göra det sannolikt att man försökt göra rätt så inget oroa sig för så länge man skött det korrekt.

Jag ber dig tänka på om du tror folk som drar sina privata kreditkort för firmautgifter eller tjänar bonuspoäng på jobbresor använder dem till jobbresor.

Vad är fördelningen av dem som använder poäng på jobbrelaterat och de som använder de för sin AMEX voucher? Jag, och förmodligen Skatteverket, tror på majoritet av det sistnämnda och jag anser mig ha anledning att tro det. Vi behöver kanske inte bli mer specifika än så.
 

MTheC

Medlem
Jag ber dig tänka på om du tror folk som drar sina privata kreditkort för firmautgifter eller tjänar bonuspoäng på jobbresor använder dem till jobbresor.

Vad är fördelningen av dem som använder poäng på jobbrelaterat och de som använder de för sin AMEX voucher? Jag, och förmodligen Skatteverket, tror på majoritet av det sistnämnda och jag anser mig ha anledning att tro det. Vi behöver kanske inte bli mer specifika än så.
Beror nog på, många ställen jag arbetat på har haft tvingande regler att nyttja de kort företaget tillhandahåller. Finns säkert många som bryter
mot regler men om man väljer att tjäna in poäng i tjänsten och nyttjar dem privat så tar man ju en medveten risk.

Sen finns ju gränsfall, om du tjänar in en voucher delvis genom spend på AmEx men sen nyttjar privat intjänade poäng för att boka resan så tror jag inte det ger problem.

Det enda fall jag sett i praktiken (förvisso ej i Sverige) så var man endast fokuserad på poäng intjänade på flyg och hur de sen nyttjades för flygresor.
 
Kan inte annat än hålla med @Alf , tycker SKV allt som oftast håller hög servicenivå och är villiga att hjälpa till. Jag har erfarenhet av att skattemyndigheterna i flera länder och Sverige har genomgående haft bäst attityd. Även i Danmark och Finland har de varit hjälpsamma - erfarenheterna från en del andra länder är inte alls så positiv (UK och USA har varit riktigt jobbiga).

Det förutsätter ju dock att man faktiskt följt reglerna, den oro som många här verkar uttrycka tyder ju på att det finns en del som faktiskt borde ha förmånsbeskattats och då kan det ju självklart bli jobbigt. Det är ju dock knappast SKVs fel om man fuskat (eller slarvat).
Det låter ju positivt och kanske klarar SKV hantera detta, men den allmänna bilden av myndighetssverige är att det inte är mycket som fungerar idag, inte relaterat till just SKV, men hjälper just nu studentdottern med bostadsbidrag och kan i alla fall meddela att Försäkringskassan inte kan läsa, varken bokstäver eller siffror faktiskt.

Kan bara prata för mig själv och oron är ju att detta är för komplext (för en myndighet alltså), jag själv har gott och väl privata poäng som räcker för de uttag jag gjort men jag har också företagsintjänade poäng som jag företrädelsevis har använt för uppgraderingar när jag rest till USA i tjänsten. Jag är rädd för att detta kan komma att bli oerhört svårt att förklara, speciellt om man får någon som ligger på F-kassa nivå, då blir det nog omöjligt.
 

HCas

Medlem
Det låter ju positivt och kanske klarar SKV hantera detta, men den allmänna bilden av myndighetssverige är att det inte är mycket som fungerar idag, inte relaterat till just SKV, men hjälper just nu studentdottern med bostadsbidrag och kan i alla fall meddela att Försäkringskassan inte kan läsa, varken bokstäver eller siffror faktiskt.

Kan bara prata för mig själv och oron är ju att detta är för komplext (för en myndighet alltså), jag själv har gott och väl privata poäng som räcker för de uttag jag gjort men jag har också företagsintjänade poäng som jag företrädelsevis har använt för uppgraderingar när jag rest till USA i tjänsten. Jag är rädd för att detta kan komma att bli oerhört svårt att förklara, speciellt om man får någon som ligger på F-kassa nivå, då blir det nog omöjligt.

Det här angränsar väl till OT men att jämföra Skatteverket med Försäkringskassan är som att jämföra äpplen med päron. Min uppfattning är att SKV upprätthåller helt andra standarder och kompetensnivåer än blåbärsmyndigheter som Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.
 

bachelor

Medlem
Det här angränsar väl till OT men att jämföra Skatteverket med Försäkringskassan är som att jämföra äpplen med päron. Min uppfattning är att SKV upprätthåller helt andra standarder och kompetensnivåer än blåbärsmyndigheter som Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.
Min erfarenhet som rörde liknande ärende som vi diskuterar och som bestod i åtskilliga samtal och mail till SKV inkl överklagan både till SKV och förvaltningsrätten är att de var oerhört samarbetsvilliga och hjälpsamma, alltså inte kring sakfrågan. Utan allt kring, exempelvis förklarade vilka turer mitt ärende kommer ha, hur man överklagar, tidshorisonten, vad man ska tänka på mm mm.
 

Thornado

Medlem
Fick just detta mail från SAS angående detta:

SAS skrev:
Bästa EuroBonus-medlem,

Du får detta brev med anledning av att Högsta förvaltningsdomstolen fastställt att Skatteverket har rätt till uppgifter om poängaktivitet på EuroBonus-konton hos SAS Diamantmedlemmar under 2017. Det innebär att SAS nu har överlämnat uppgifter om din poängstatus under perioden till Skatteverket.

SAS har överklagat Skatteverkets begäran, men både förvaltningsrätten och kammarrätten avslog överklagandet och nu har Högsta förvaltningsdomstolen beslutat att inte lämna prövningstillstånd i frågan.

Detta innebär att domen har vunnit laga kraft och att SAS behöver överlämna uppgifterna i enlighet med Skatteverkets ursprungliga begäran från april 2018.

Uppgifterna gäller en sammanställning över medlemmar i SAS EuroBonus-program som i januari 2017 uppnått EuroBonus Diamantstatus och som har registrerad adress i Sverige och/eller ett telefonnummer som kan kopplas till telefonabonnemang i Sverige. De uppgifter som Skatteverket önskar ta del av är namn, födelsedatum och antal poäng vid årets början och slut, samt utnyttjade poäng under 2017.

Beslutet innebär att Skatteverket nu kan komma att kontakta medlemmar med frågor om status för EuroBonus-poängen under perioden.

EuroBonus-poäng som tjänats in i tjänsten utgör en skattepliktig förmån om dessa poäng används privat. Om du har tjänat in poäng genom en tjänsteresa som din arbetsgivare har betalat för och du sedan använt dessa poäng för att boka en resa privat, anser Skatteverket att värdet på poängen ska tas upp till beskattning.

Via knappen nedan hittar du en sammanställning av frågor och svar om beslutet. Vid mer specifika frågor om vad beslutet innebär för dig, uppmanar vi dig att ta kontakt med Skatteverket eller annan rådgivare.

Hälsningar från SAS EuroBonus

Information om Skatteverkets beslut | SAS
 
Toppen