Senaste nytt

E-visa Ryssland kostnadsfritt från 20190701

NyfikenGrau

Medlem
Kommer att kunna sökas på denna sida (leder än så länge bara till E-visa Vladivostok som inte gäller européer) och för de nationaliteter som är listade:

E-visa

Gäller alla gränsövergångar till och från Kaliningrad oblast och för hela området i upp till 8 kalenderdagar, måste utnyttjas inom 30 dagar efter utfärdandet och tar max 4 dagar att få. Man laddar själv upp foto.

Mer information på tyska,
https://russische-botschaft.ru/de/c...visa-fuer-besucher-des-kaliningrader-gebiets/
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan förresten vara värt att nämna att det å ena sidan är en väldigt bra region för "regionalt" visum, eftersom det inte ens är tekniskt möjligt att åka "för långt ut" som det kan vara i St Petersburg eller för den delen kinesiska städer/regioner.

Å andra sidan ska man tänka på att det inte funkar att flyga via "riktiga" Ryssland (eller Vitryssland) då den fortsatta flygningen då räknas som inrikes och kräver riktigt visum.

I praktiken är valet väldigt enkelt om man vill flyga: LOT via Warszawa, alternativt Air Baltic via Riga är det som finns.
 

Ystad

Medlem
Eller varför inte ta en liten utflykt med bilen. Färjan till Gdynia - passa på att besöka "varglyan" - sedan Kaliningrad - kolla in korskullen i Litauen och därefter färjan tillbaka från Klaipeda. Ingen särskillt lång tur om man bor i södra Sverige.
Jag har redan påbörjat planeringen...
 

NyfikenGrau

Medlem
kolla in korskullen i Litauen och därefter färjan tillbaka från Klaipeda.

Eller åka upp Kuriska näset från Kaliningrad, över gränsövergången Nida upp till nordspetsen och sedan den lilla färjan över till Klaipedas hamn :)

Tips på hotell?

Nä, men det ser inte direkt svindyrt ut när jag kollar, Radisson och Mercure går båda att få för ca 75 euro natten för dubbelrum, klart överkomligt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan nog dröja ända till våren för min del, för mycket inplanerat i år, men jag tror @Ystad är inne på rätt spår att ta egen bil efter att ha kollat runt lite - som sagt bara Air Baltic och LOT som funkar med flyg, tåg går inga internationella längre, buss för meckigt och tar lång tid pga gränsuppehåll, tycker jag iaf, avgår dessutom tidig morgon från Gdansk vad jag ser.
Men det är när man väl kommer in i Kaliningrad-exklaven som fördelarna med egen bil framgår, kunna ta sig runt precis som man vill när man vill.

De som inte tar bil men ändå vill åka runt bör förresten ladda ner appen Yandex taxi (Uber eller Gett kan ev funka också, vet ej) och köpa ryskt SIM på flygplatsen för småpengar, gör allt så mycket bekvämare.
 

Kricka

Medlem
De som inte tar bil men ändå vill åka runt bör förresten ladda ner appen Yandex taxi (Uber eller Gett kan ev funka också, vet ej) och köpa ryskt SIM på flygplatsen för småpengar, gör allt så mycket bekvämare.

Jag tror att Yandex köpt upp/tagit över Uber - så verkar det vara i Moskva. Ett bra
alternativ jag utnyttjat är att "betala i bilen" så slipper man lägga in sitt plastkort.
 
Toppen