Senaste nytt

E-visa Ryssland kostnadsfritt från 20190701

NyfikenGrau

Medlem
Vore ju kul om Ryssland visade vad de tycker om Maggot &co och exkluderar den farliga grannen Sverige från detta :)

Finns absolut en politisk underton i listan över länderna men har inget att göra med Sverige, det är "Five Eyes"-länderna som inte beviljas detta. Norden och Centraleuropa är nog de som kan vara allra säkrast på att komma med på listan, det är liksom våra pengar de vill åt :p
 
SAS har just nu bra priser på biljetter till Gdansk, i synnerhet i perioden mars-juni 2020. Själv fick jag tag på biljetter via resebyrå i maj 2020 för 852 SEK t o r från Köpenhamn och då blir det dessutom loungebesök i Oslo på utresan (genom mitt Star Alliance guldkort). Bussbiljetter Gdansk-Kaliningrad t o r fixar jag på Busradar.com för ca 20 Euro totalt.
 

E.K

Medlem
Snappade upp denna länk från Finska YLE där dom tre visumregionerna finns samt information om gränsövergångarna.

Trådskaparen hade bara Kalingrad. Här kan man söka till dom tre som finns.

E-visa
 
  • Gilla
Reactions: ekf

Tonton

Medlem
Snappade upp denna länk från Finska YLE där dom tre visumregionerna finns samt information om gränsövergångarna.

Trådskaparen hade bara Kalingrad. Här kan man söka till dom tre som finns.

E-visa

Dock bra att vara tydlig - Svenskar kan inte besöka alla tre regioner.

Svenskar kan enbart skaffa e-visa till Kalingrad och St Petersburg.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Nu har även "E-visa-regionerna" i ryska Fjärran östern släppts fria för européer,

Processing of an e-visa - Consular department of MFA of the Russian Federation

Jag förstår det dock som att man måste bestämma sig för en av dem. Vidare finns det vad jag vet ingen flygplats i dessa regioner med flyg till Europa. Japan och Sydkorea verkar lämpa sig bäst som utgångspunkt, eller Kina såklart.

Aldrig besökt dessa regioner själv, men tre någorlunda kända ställen man nu kan besöka på E visa är Bajkalsjön (Republic of Buryatia), Kamtjatka eller Vladivostok (Primorsky Krai).
 

NyfikenGrau

Medlem
Jodå :) men man får inte flyga via Moskva eller på annat sätt resa via andra delar av Ryssland för att ta sig till en E-visum-region.

Nåja, nu är det väl bara 11 månader tills det införs för hela landet, kommer dock kosta 35 € då. Vet inte om de regionala kostnadsfria bibehålls efter det?
 

Johan Hbg

Medlem
Jodå :) men man får inte flyga via Moskva eller på annat sätt resa via andra delar av Ryssland för att ta sig till en E-visum-region.

Nåja, nu är det väl bara 11 månader tills det införs för hela landet, kommer dock kosta 35 € då. Vet inte om de regionala kostnadsfria bibehålls efter det?
Skall det införas i hela landet? Nice! Då håller vi på vår Moskva resa ett litet tag till.
 
Toppen