Senaste nytt

E-visa Ryssland kostnadsfritt från 20190701

NyfikenGrau

Medlem
Ett bra
alternativ jag utnyttjat är att "betala i bilen" så slipper man lägga in sitt plastkort.

Du menar pay by cash? Det valde jag också, smidigt.
Vad man också kan göra är att ta "officiell" taxi i bås som brukar finnas i ankomsthallen, men tycker Yandex var suveränt för att ta sig runt generellt.

Vad man inte-inte-inte ska göra är att ta någon form av svarttaxi, fortfarande en riktig jäkla pest på många håll i Ryssland och andra fd Sovjetländer.
 

Ystad

Medlem
Vad man inte-inte-inte ska göra är att ta någon form av svarttaxi, fortfarande en riktig jäkla pest på många håll i Ryssland och andra fd Sovjetländer.
Om du reser på egen hand så stämmer detta säkert. Men åker du med någon ur lokalbefolkningen så kan du komma undan riktigt billigt - jag har själv testat detta i både Ukraina och Moldavien.
 

ulagun

Medlem
Klart intressant, men vad finns av intresse att se och göra där?
Vill själv gärna dit av ren nyfikenhet men söker argument för att få med en skeptisk fru ulagun
 

Ystad

Medlem
Klart intressant, men vad finns av intresse att se och göra där?
Vill själv gärna dit av ren nyfikenhet men söker argument för att få med en skeptisk fru ulagun
Förutom stadens karaktär/rykte som "stängd" och som hade en "topphemlig" flottbas under sovjettiden så är det två saker som intresserar mig:
1) Königsbergs 7 broar med vidhängande matematiska problem.
2) Immanuel Kant - finns ett museum i staden.

Men visst - mina intressen kanske är en bit "smala". Och staden är säkert ganska nedgången och inte direkt anpassad för turister (ännu...).
Jag skall i vart fall dit - får se om det passar i augusti.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan det uppstå några problem med att ta in en svenskreggad bil i Kaliningrad?

Om bilen totalhavererar när du kör runt där är det ditt ansvar att den kommer ut därifrån också, det är väl ett absolut worst case. Men man är väl aldrig mer än 5 mil från en gränspost där så kostar nog inget astronomiskt belopp att bogsera dit skrothögen om det värsta inträffar.

Men i övrigt: Varningstriangel, reflexväst, förbandslåda OCH brandsläckare ska finnas i bilen, det sistnämnda kanske inte alla tänker på.
Internationellt körkort och gröna kortet från försäkringsbolaget.
Sedan är det bara att ladda ner och fylla i dessa för entry och exit, 2 ex vardera:
http://eng.customs.ru/images/stories/2018/dekl_eng_new.pdf

(bara punkt 3.3 och sidan 1 och 2 som är intressant om man inte har med sig grejer man ska kränga...)
 

Ystad

Medlem
Om bilen totalhavererar när du kör runt där är det ditt ansvar att den kommer ut därifrån också, det är väl ett absolut worst case. Men man är väl aldrig mer än 5 mil från en gränspost där så kostar nog inget astronomiskt belopp att bogsera dit skrothögen om det värsta inträffar.

Men i övrigt: Varningstriangel, reflexväst, förbandslåda OCH brandsläckare ska finnas i bilen, det sistnämnda kanske inte alla tänker på.
Internationellt körkort och gröna kortet från försäkringsbolaget.
Sedan är det bara att ladda ner och fylla i dessa för entry och exit, 2 ex vardera:
http://eng.customs.ru/images/stories/2018/dekl_eng_new.pdf

(bara punkt 3.3 och sidan 1 och 2 som är intressant om man inte har med sig grejer man ska kränga...)
En sak till (möjligen är jag lite fördomsfull...):
Lämna inte bilen utan uppsikt. Parkera på bevakade parkeringsplatser. På natten i hotellets p-garage eller liknande.
 
Toppen