Senaste nytt

Dyrt att ta med Infant på US Airways Award bokningar

Palazzi

Medlem
Jag tror inte att det är stort problem att hitta någon som gör det för gratis om man bjuder flygbiljetten.
Flygtiden av Sverige-Australien T/R, säg ungefär 30 timmar per riktning och 60 timmar totalt.
Inget jobb för en vanlig ungdom som ger 14.000 SEK(biljettpris för en vuxen) för 60 timmars jobb.

Sen är väl frågan om Björnström vill lämna bort sitt barn till en främmande ungdom :p

Sen får vi tänka på barnets välmående också.... inte nog med att hon behöver åka med en främling...det sker i Y också! ;)
 

agehall

Medlem
Jag tror inte att det är stort problem att hitta någon som gör det för gratis om man bjuder flygbiljetten.
Flygtiden av Sverige-Australien T/R, säg ungefär 30 timmar per riktning och 60 timmar totalt.
Inget jobb för en vanlig ungdom som ger 14.000 SEK(biljettpris för en vuxen) för 60 timmars jobb.

Fast man får ju inte 14k i lön, utan poäng för sträckan snarast. Möjligen får även lite semstertid i SYD.
 

Pushback

Medlem
Hej Martin,

Hur gick det med detta? Bokade du av resan eller hittade en lösning på priset för din dotter på TG F?

Jag har en liknande situation (vår infant son skulle kosta 1600 USD extra, in lap) men lyckades konfirmera vuxen biljetten och bad att få återkomma ang konfirmation på infant. Då låg biljetten fortfarande på courtesy hold. När jag konfirmerade den vuxna så biljetterades biljetten i sin helhet och infant ligger kvar... Enligt såväl Thai som USairways är den nu biljetterad och klar som den är, dvs inkl infant inskriven. Totalt har jag betalt 103USD i skatter istället för 1703USD. Anmärker dom när jag ska ombord så tar jag det då - infant ligger inskriven korrekt i biljetten och skatter är betalda så vad ska dom säga?!
 

Dr. Miles

Expert
Enligt såväl Thai som USairways är den nu biljetterad och klar som den är, dvs inkl infant inskriven. Totalt har jag betalt 103USD i skatter istället för 1703USD. Anmärker dom när jag ska ombord så tar jag det då - infant ligger inskriven korrekt i biljetten och skatter är betalda så vad ska dom säga?!
Du kan väl se hur det står på infants e-ticket confirmation från US Dividend Miles.

Om det står baspriset/bas fare basis för bonusresan på infants e-ticket, behöver du nog inte vara orolig.

Däremot om det inte står dessa pris/fare basis, kan det hända att vid check in vill flygbolaget vill ta betalt för korrekt fare(YY F x 10%).
 

agehall

Medlem
Du lever farligt Pushback. Det finns en rätt stor chans att de vill ha betalt precis som AHO skriver.

Och grattis till 7000 inlägg AHO! Jag har rest/jobbat bort all tid sedan i måndags morse, så jag har inte sett att du kommit över 7k förens nu...
 

Pushback

Medlem
Menar du att jag även bör ha en sep e ticket för infant? Det tror jag inte att jag fått tidigare! Nu har jag confirmation number och när jag går in i manage my reservations så står tydligt resenärerna angivna, dvs min fru + infant.

Jag har flugit 4-5ggr m infant tidigare i F utan att åka på 10% avgiften men ser förvisso i reglerna att avgiften är tydligt formulerad. Jag känner mig inte så orolig sålänge han är inskriven i bekrätelsen men det är klart, det vore lite synd m 1500usd extra. Svårt att se hur de beräknat detta då sträckan är FCO-BKK i F i okt kostar ca 3500€ på webben + tillkommande feeders mellan ARN-FCO i C.

Vad skulle du göra i mitt ställe? När jag talar med Thai så säger dom att biljetten är i ordning...
 

Dr. Miles

Expert
Menar du att jag även bör ha en sep e ticket för infant? Det tror jag inte att jag fått tidigare! Nu har jag confirmation number och när jag går in i manage my reservations så står tydligt resenärerna angivna, dvs min fru + infant.

Jag har flugit 4-5ggr m infant tidigare i F utan att åka på 10% avgiften men ser förvisso i reglerna att avgiften är tydligt formulerad. Jag känner mig inte så orolig sålänge han är inskriven i bekrätelsen men det är klart, det vore lite synd m 1500usd extra. Svårt att se hur de beräknat detta då sträckan är FCO-BKK i F i okt kostar ca 3500€ på webben + tillkommande feeders mellan ARN-FCO i C.

Vad skulle du göra i mitt ställe? När jag talar med Thai så säger dom att biljetten är i ordning...
Om ni har tur så klarar ni er utan att betala 10% av YY F fare.

Jag har aldrig bokat infant bonusresa med US Airways miles, men jag har gjort två tillfälle med bmi miles.
Då fick jag en separat e-ticket receipt för infanten och där stod tydligt att base fare var 0.
(bmi Diamond Club debiterade varken miles eller pengarna för infant på bonusresan, även med Star Alliance partner flygningar. Endast skatter.)

Och grattis till 7000 inlägg AHO! Jag har rest/jobbat bort all tid sedan i måndags morse, så jag har inte sett att du kommit över 7k förens nu...
Tack! Som ni ser, jag postat inte 10% av all inlägg längre. :p
Bra att många skriver intressanta inlägg!
 

Dr. Miles

Expert
Så här såg ut på infantens e-ticket från bmi vid bokning av bonusresa.

ELECTRONIC TICKET
PASSENGER ITINERARY RECEIPT

BMI BRITISH MIDLAND, BEVERLEY ROAD DATE: XX XXX XXXX
EAST MIDLANDS AIRPORT, CASTLE DON AGENT:
DERBY, ENGLAND DE74 2SA NAME: aaaaaaaa/bbbbbb XXXX
EAST MIDLANDS


TELEPHONE: TBA

ISSUING AIRLINE : BMI
TICKET NUMBER : ETKT 236 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
BOOKING REF : AMADEUS: xxxxxx


FROM /TO FLIGHT CL DATE DEP FARE BASIS NVB NVA BAG ST

STOCKHOLM ARLAN LX 1249 I 20DEC 0945 IBP00LX 20DEC 20DEC 20K OK
TERMINAL:5
ZURICH ARRIVAL TIME: 1210

ZURICH LX 160 I 20DEC 1300 IBP00LX 20DEC 20DEC 20K OK
TOKYO NARITA ARRIVAL TIME: 0850
TERMINAL:1


AT CHECK-IN, PLEASE SHOW A PICTURE IDENTIFICATION AND THE DOCUMENT YOU
GAVE FOR REFERENCE AT RESERVATION TIME

ENDORSEMENTS : DC MILES PLUS CASH BOOKIN/ RESTRICTIONS APPLY
PAYMENT : CC DC XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
INV-AC-022

FARE CALCULATION : STO LX X/ZRH LX TYO INF000NUC000END
ROE1.000000XT 14.9YA15.3CH

AIR FARE : GBP 0.00
TAX : GBP 4.50DU 30.2XT
TOTAL : GBP 34.70

Ni kan se fare basis IBP00LX för bonusresan och Air fare står 0.
Då är det absolut ingen snack om man måste betala extra senare.

EDIT: Jag tog bort information om passageraren.
 

Pushback

Medlem
Så här långt så har jag kollat med SK/LH och de hävdar att infant ligger inlagd i referensen och det är allt som behövs för att få ut boarding cards på deras flighter. Detta täcker då förhoppningsvis samtliga connecting flights till/från Rom. När jag söker 1 plats i F på FCO - BKK - FCO så hamnar biljetten totalt på 3600€ så min plan är att riskera 10% av denna avgift på flygplatsen...

Det är min fru som åker och infant ligger inlagd i referensen så hon kommer nog hävda just detta och att inget är hennes fel! Spännande att se hur detta går:)
 
Toppen