Senaste nytt

Dyra resor för statstjänsteman

Status
Stängd för vidare inlägg.

Johan67

Medlem
Jag var statligt anställd tjänsteman under många år och vid tjänsteresor utanför Sverige så gick det mest ut på att trixa så att man fick resa i C-klass samt att planera så att det blev extra övernattningar i lite mer privat syfte.

I det här aktuella fallet finns det säkert mycket speciella privata skäl som gjort att han tagit ut svängarna för mycket och därmed blivit lite "fartblind".

(Dock var det alltid så att om det blev ett lägre totalpris genom att stanna en extra övernattning så var det helt ok.)
 

El Oso

Medlem
Jag själv som har arbetat för en utländsk beskickningar i Sverige är mest förvånad över att man som "högre" statstjänsteman skulle behöva åka Ekonomi, när man åker på officiella resor. Sedan att man förlänger sina resor och utnyttjar sin position för egen vinning i form av extra nätter på hotell och "bjudningar" är ju inte så bra. Men som tidigare nämnt, vad sänder det för signaler till andra länder? Kan tänka mig att månaga beskickningar och organisationer får sig ett stort leende på läpparna när man läser om denna skandal till frukost ;). Hoppas till gud han inte köpte en toblerone eller provsmaka på godiset på taxfreen i någon av hans reor.
 
Hoppas till gud han inte köpte en toblerone eller provsmaka på godiset på taxfreen i någon av hans reor
OT, jag gillar den krishantering Monas stab gjort gällande affären från 95. Folk tror det var en Toblerone som fällde henne, men i själva verket var det ju privata oreglerade utlägg för flera tiotusen på jobbkortet. Sen var det väl också ett hundratal obetalda parkeringsböter, hon avlönade någon svart samt den underbara kommentaren att de flesta kan väl ta ut ett förskott på lönen.
 

SASmackan

Medlem
Jag tycker inte heller att argumentet att eftersom andra länder åker business för skattepengar så borde även svenska statstjänstemän göra det samma. Att Sverige försöker att hushålla med skattepengarna tycker jag är rimligt och att det är Sverige som borde skicka signaler till andra länder hur ett land bör drivas.
 

SASmackan

Medlem
Nu vill jag inte bli för OT och politisk, men Du måste skämta...inte ska väl "vi" visa andra länder hur ett land ska drivas...

Efter arbete i halva världen så tycker jag nog ändå att Svenska stadsapparaten är väldigt effektiv, förhållandevis väldigt lite korruption och att folket får väldigt mycket för skattepengarna i jämförelse med andra. Min kommentar ovan var med tanke på tidigare skribent som undrade vilka signaler vi skickar till andra länder om våra tjänstemän åker en billigare klass på flyget.
 

Alf

Medlem
Det blir lite löjligt om man tror att det sänder några signaler till andra länder om svenska högre tjänstemän i statens tjänst reser i ekonomi eller business. Det är naturligtvis rena struntpratet. Det är väl ingen i de länder som besöks som vet vilken klass tjänstemannen har rest i om man inte diskuterar det på mingelrundan på kvällen. Jag har ingen synpunkt på vilken klass dom åker i, det får anpassas till uppdraget. Har man återhämmtning när man kommer fram är motivet för bussinesklass mindre. Stannar man fler dagar efter att uppdraget är slut bör man se till att ta sig hem i ekonomi för det brukar motiveras med att man kan köpa en billigare biljett om man stannar över helg. I annat fall skall naturligtvis inte kostnad för hotell och traktamente utgå.

Jag håller med om att det är helt Ok att resa i business om man är på ett officiellt uppdrag. Men i detta fall, om man skall tro tidningarna, så är det ganska stor del av resorna som är "hittepå" resor. Åker man på eget initiativ till en konferans som man inte är inbjuden till eller skall hålla föredrag på är det banne mej ingen officiell resa. Att sedan skylla på att andra beställer resorna är ganska lågt. I den statliga verksamheten gäller det att ha en motiverad resebegäran innan man får beställa biljetter och då vet man i regel både hur man skall åka och var man skall och vem som skall besökas. Detta har även med försäkringsfrågan att göra.

Som statstjänsteman behöver han inte heller förhålla sig till någon speciell allians eftersom man kan bortse från bonuspoäng eftersom ingen statlig anställd får använda dessa poäng för privat ändamål.

Helt klart är att det i detta fall kan finnas en del att titta på, men det kan inte vara om det resan sker i business eller ekonomi som behöver granskas.
 

mattley

Medlem
Anställda som avlönas med skattepengar ska utöver lön inte ha mer en kaffe och kaka. De ska lägga pengarna på det som är viktigt inte en massa trams som businessclass resor eller 5-stjärniga hotell. Vi dom åka högre klass så får dom punga ut med egna pengar.

För övrigt anser jag att politiker inte ska ha mer i lön än en undersköterska, det är en privilegium att få styra och det borde vara tillräckligt. Argumentet att ingen skulle vara politiker då tror jag inte ett skit på.

Och sista men inte minst så borde folk sluta försöka hävda sig så mycket. Självförtroende kan inte köpas.

Flame on!
 
Last edited by a moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen