Senaste nytt

Dykresor - tips om liveaboards eller dykresor i allmänhet

ekf

Medlem
Lånar tråden lite:
Jag är sugen på att ta dykcert för att kunna dyka med tjejen som redan har cert. Var rekommenderar ni att man åker för att jag skall kunna ta cert samtidigt som hon får nyttja sitt? *A-vänlig destination är en stor fördel, och jag blir helst inte ruinerad i övrigt.
Jag tog cert nu i juli på Seychellerna, hos Big Blue Divers i Beau Vallon... Det kan jag rekommendera, dock kanske en annan tid på året då sikten var lite sisådär vissa dagar. Man flyger dit smidigt med sina Eurobonuspoäng med Ethiopian via Addis Abeba eller Turkish via Istanbul.
 

Taggen

Medlem
Lånar tråden lite:
Jag är sugen på att ta dykcert för att kunna dyka med tjejen som redan har cert. Var rekommenderar ni att man åker för att jag skall kunna ta cert samtidigt som hon får nyttja sitt? *A-vänlig destination är en stor fördel, och jag blir helst inte ruinerad i övrigt.
Skulle ta certet här i Sverige istället för någon på något lattjo center i ett varmt land. Varför? Jo, det är bättre du lär dig dyka i kallare vatten med sämre sikt så du vet hur det kan vara. Cocktaildyka i shorty med 30 m sikt och 29 grader i vattnet kan du göra hela livet sen. Nu vet jag inte var i Sverige du bor men det dykcentret som utbildar flest elever i Sverige och det centret jag tog cert med är Diveteam Lysekil på västkusten. Kolla med dem då de har hög kvalité på utbildningen väldigt rutinerade instruktörer. Så en SAS inrikes T/R till Götet för 10000 poäng räcker.
 

DanielKif

Medlem
Skulle ta certet här i Sverige istället för någon på något lattjo center i ett varmt land. Varför? Jo, det är bättre du lär dig dyka i kallare vatten med sämre sikt så du vet hur det kan vara. Cocktaildyka i shorty med 30 m sikt och 29 grader i vattnet kan du göra hela livet sen. Nu vet jag inte var i Sverige du bor men det dykcentret som utbildar flest elever i Sverige och det centret jag tog cert med är Diveteam Lysekil på västkusten. Kolla med dem då de har hög kvalité på utbildningen väldigt rutinerade instruktörer. Så en SAS inrikes T/R till Götet för 10000 poäng räcker.
Jag håller med. Jag tog mitt första dykcert i februari i vättern för 20 år sedan. Klarar man de förhållandena så klarar man det mesta utomlands. Det är en bra start iallafall.
 
Jag så grymt sugen på att dyka nu. Så sugen att jag köpte ett nytt regulatorset bara för att ha något att klämma på!

Är det någon som har någon dykresa inplanerad eller som snart tänker börja kolla på dykdestinationen? Dela gärna era tankar mig! Jag är även intresserad av att eventuell resa tillsammans för att just dyka.

Life-Is-Scuba-Diving-Everything-Else-Is-Surface-Interval.jpg
 

Taggen

Medlem
Jag så grymt sugen på att dyka nu. Så sugen att jag köpte ett nytt regulatorset bara för att ha något att klämma på!

Är det någon som har någon dykresa inplanerad eller som snart tänker börja kolla på dykdestinationen? Dela gärna era tankar mig! Jag är även intresserad av att eventuell resa tillsammans för att just dyka.

Life-Is-Scuba-Diving-Everything-Else-Is-Surface-Interval.jpg
Räknas Gullmarsfjorden som dykdestination så är det där jag kommer andas begagnad luft under vattnet i mitten av Juli. Inte exotiskt men i dessa tider så är tom. torrdräktsdykning i 15-gradit grönt vatten lockande. Vägrar fortfarande att dyka i Stockholm där sikten är bra om du ser handen framför dig.
 
Räknas Gullmarsfjorden som dykdestination så är det där jag kommer andas begagnad luft under vattnet i mitten av Juli. Inte exotiskt men i dessa tider så är tom. torrdräktsdykning i 15-gradit grönt vatten lockande. Vägrar fortfarande att dyka i Stockholm där sikten är bra om du ser handen framför dig.

Jag tänkte mer cocktaildyking för egen del :)
 

Ricci

Medlem
Jag så grymt sugen på att dyka nu. Så sugen att jag köpte ett nytt regulatorset bara för att ha något att klämma på!

Är det någon som har någon dykresa inplanerad eller som snart tänker börja kolla på dykdestinationen? Dela gärna era tankar mig! Jag är även intresserad av att eventuell resa tillsammans för att just dyka.

Life-Is-Scuba-Diving-Everything-Else-Is-Surface-Interval.jpg
Länderna måste först öppna upp innan jag bokar en dyksemester.
Men de dykställen jag tittar på för 2022 är:
Raja Ampat
Tubbataha (förstås, + 25 gånger där hittills)
Rangi-roa
Komodo (igen)
--------------------------------
Bubblare:
Galapagos
Västkust, Mellan Amerika
 
Länderna måste först öppna upp innan jag bokar en dyksemester.
Men de dykställen jag tittar på för 2022 är:
Raja Ampat
Tubbataha (förstås, + 25 gånger där hittills)
Rangi-roa
Komodo (igen)
--------------------------------
Bubblare:
Galapagos
Västkust Mellan Amerika
Bokar du flyg för positionering på egen hand, och sedan hoppar på en Liveaboard, eller köper du ett färdigt paket?

Edit: vilka månader rekomenderar du för Tubbataha?
 
Toppen