Senaste nytt

Dubrovnik och sen vidare vart?

Judas kiss

Medlem
Hej,

Uppe i planeringen av semestern. Vi tänkte oss kombinera två ställen i år. Ett spikat hotell är Valamar hotel i dubrovnik, babin kuk, där vi kör 6 dagar. Det andra stället är målet också 6 dagar. Huruvida vi börjar eller slutar på Valamar är oklart då det är vårt favorit ställe, endera börja eller avsluta riktigt bra.

Frågan är, har ni några förslag på Nice hotell/städer som man kan köra sin andra stay på? Vi är soldyrkare och föredrar strandhäng(hatar pool) och schyssta kylande viner.

Givetvis så ju närmare, smidigare och billigare transfer desto bättre. Men vi är väl beredda på att ge upp en halv dag som max.

Flyg till dubrovnik är oftast bra samt transfer från Valamar är cirka 40 min till flygplatsen. Denna är alltid en hygglig resa att köra på hemresan.

Tack på förhand!
 

Timotey

Medlem
Jag har personligen ingen erfarenhet men vi ska göra nåt liknande på semestern. Vi flyger till Podgorica och är sedan 5 nätter i Budva i Montenegro. Sedan beger vi oss till Dubrovnik och är där i 5 nätter innan vi flyger hem från Dubrovnik. Vi är också soldyrkare och ville gärna kombinera 2 städer/länder
 

taxvalp

Medlem
Mitt förslag är att vila huden en dag och ta en avstickare till Mostar. Bra bussförbindelser om man ej kör själv och en helt annan upplevelse än kusten. Fin resa med fantastiska vyer och sedan går det enkelt att resa vidare längs kusten i valfri riktning.
 

ulagun

Medlem
Hakar på Montenegro.
Förförra sommaren resta ut Zagreb hem Tirana. Lämnade hyrbilen i Dubrovniks flygplats, ung man på hyrbilsfirman erbjöd sig bli vår chaffis för rimlig kostnad. Efter ha trängts med oändligt antal turister i Dubrovnik några dagar körde han oss till Montenegro på några timmar. (liten alternativ väg över bergen då gränskontrollen huvudvägen är tidskrävande)
Bodde på mindre hotell längs strandkanten i viken nära Kotor. Härliga bad, god mat, trevliga gästfria människor, helt annat prisläge än Kroatien och avsevärt färre turister. Lite mer öststatsbetonat än Kroatien. Dessutom är Kotor en gömd pärla att besöka. Av någon anledning använde de euro som valuta.
 

Judas kiss

Medlem
Mitt förslag är att vila huden en dag och ta en avstickare till Mostar. Bra bussförbindelser om man ej kör själv och en helt annan upplevelse än kusten. Fin resa med fantastiska vyer och sedan går det enkelt att resa vidare längs kusten i valfri riktning.

Tack för förslaget, fårse om jag får med regeringen på att offra en soldag :) Låter bra med att man kan pallra sig vidare där sen. Vad skulle du rekommendera att bosätta sig efter efter Mostar? Något rekommenderat hotell i Mostar? Får inte bli för mycket flänga med resväskan i värmen. Bira på bussen som färdmedel.
 

Judas kiss

Medlem
Hakar på Montenegro.
Förförra sommaren resta ut Zagreb hem Tirana. Lämnade hyrbilen i Dubrovniks flygplats, ung man på hyrbilsfirman erbjöd sig bli vår chaffis för rimlig kostnad. Efter ha trängts med oändligt antal turister i Dubrovnik några dagar körde han oss till Montenegro på några timmar. (liten alternativ väg över bergen då gränskontrollen huvudvägen är tidskrävande)
Bodde på mindre hotell längs strandkanten i viken nära Kotor. Härliga bad, god mat, trevliga gästfria människor, helt annat prisläge än Kroatien och avsevärt färre turister. Lite mer öststatsbetonat än Kroatien. Dessutom är Kotor en gömd pärla att besöka. Av någon anledning använde de euro som valuta.

Montenegro har vi varit inne på, frågan är hur man väljer att ta sig dit bäst?
Hur länge åkte ni runt i montenegro med chaffisen ? Vi är ju inte så taggade på att glida runt i bil när vi väl är framme, så antar att transportera sig via buss till montenegro, köra sin 2nd stay i Kotor och sen flyga hem från Tivats flygplats, som verkar ligga närmast Kotor. Verkar dock vara rätt kassa enkelbiljetter pris och flyglängd därifrån.

Finns det inga schysstare "VIP" bussar med sköna säten som går över gränsen som kostar någon hundring extra än vanlig buss. Tänker liknande som Buss4you här i Sverige. Taxi lär ju vara svindyrt iaf.
 

taxvalp

Medlem
Tack för förslaget, fårse om jag får med regeringen på att offra en soldag :) Låter bra med att man kan pallra sig vidare där sen. Vad skulle du rekommendera att bosätta sig efter efter Mostar? Något rekommenderat hotell i Mostar? Får inte bli för mycket flänga med resväskan i värmen. Bira på bussen som färdmedel.

Jag är en hotellkedjekille men i Mostar bodde vi på lilla Pension Cardak och var mycket nöjda. Finns säkert fler liknande. Sedan åkte vi vidare till Dubrovnik men det går att åka hela vägen till Kotor om man vill. Undvik Budvar om du inte vill öva din skolryska.
 

ulagun

Medlem
Montenegro har vi varit inne på, frågan är hur man väljer att ta sig dit bäst?
Hur länge åkte ni runt i montenegro med chaffisen ? Vi är ju inte så taggade på att glida runt i bil när vi väl är framme, så antar att transportera sig via buss till montenegro, köra sin 2nd stay i Kotor och sen flyga hem från Tivats flygplats, som verkar ligga närmast Kotor. Verkar dock vara rätt kassa enkelbiljetter pris och flyglängd därifrån.

Finns det inga schysstare "VIP" bussar med sköna säten som går över gränsen som kostar någon hundring extra än vanlig buss. Tänker liknande som Buss4you här i Sverige. Taxi lär ju vara svindyrt iaf.

Vår trevlige kille från AVIS som körde oss över till Montenegro gjorde väldigt klart att "jag kör er dit, men sätter inte min fot i detta land".
Av det han berättade under färden så lever minnena från kriget fortfarande. De är inga brödrafolk direkt.
Så vet inget om bussförbindelser mellan länderna.
Vi blev avsläppta på förbokat mindre hotell precis vid vattnet ca 15 minuters bussfärd från Kotor. Efter bilandet genom Kroatien i högsäsong blev det ett besök med buss till mysiga Kotor annars bara bad i det kristallklara vattnet äta/dricka och och slappa.
Upplevde som sagt Montenegro lite mer Östeuropa än Kroatien men inga mängder med ryssar. Fick känslan att de gärna såg mer västturism.
Finns otal hotell längs viken i alla prisklasser på Hotels.com och Booking.

Lite OT;
Hilton Dubrovnik rekommenderas. Inte sedvanlig tråkig Hiltonbyggnad utan välbevarad herrgårdsliknande överklass ställe byggt sekelskiftet 18-1900-talet. Läge direkt utanför gamla stan. I trädgården fanns även en champagnebar. (Kolla gärna hemsidan)
Buss Kotor -Tirana rekommenderas dock inte. Skojare som kör risiga minibussar och inte håller vad som utlovats.
 

Agö

Medlem
Vår trevlige kille från AVIS som körde oss över till Montenegro gjorde väldigt klart att "jag kör er dit, men sätter inte min fot i detta land".
Haha, påminner om vår chaufför som körde oss från Podgorica till Tirana. Jösses vad nedlåtande han var i förhållande till albaner.
 
Toppen