Senaste nytt

Dubbla poäng med dubbla bonusmedlemskap?

tourist

Medlem
Nja. Hade inte SAS redan lagt in ditt EB-nummer i ombokningen så att du fick EB-poäng för CPH-FRA-SIN? I så fall får du inte för den ursprungliga rutten också. Om din ursprungliga rutt skulle gett dig fler poäng på SAS-flyg än de du fick på den nya kan du begära att få för den gamla i stället. I ditt fall gäller det bara för CPH-BKK, inte för BKK-SIN, du kan få "ursprungliga poäng" bara för SAS-flyg.

Om du fick miles i något annat program (BMI, LH, SQ, ...) för den nya rutten så kan du be SAS om EB-poäng för CPH-BKK. Tror jag, även inom Star Alliance, någon som vet säkert? Det fungerar alldeles utmärkt om du blir ombokad till SkyTeam eller OneWorld i alla fall.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Så mitt mycket personliga råd är; ”don’t be greedy, it may have massive consequences”. Jag förlorade 150t EB poäng, men lärde mig en läxa.
Korrekt. Och kan även säga från redaktionens sida att även om BusinessClass.se är till för att dela tips och ideer vill vi inte på något sätt uppmuntra eller beblanda oss med sånt som är uppenbart regelmässigt fel eller kanske till och med olagligt.

Att begära dubbla poäng kan man, vad jag förstått, endast göra regelmässigt om man ofrivilligt blivit ombokat till ett konkurrerande bolag.
Exempelvis om man ska flyga Stockholm-London med SAS och blir ombokad till British Airways pga inställt SAS flyg kan man tjäna poäng med BA (eller annat program i OneWorld) och därefter kontakta SAS för efterregistrering av de poäng man ursprungligen skulle fått med SAS flyget.

Den andra situationen är om man inom samma flygbolag/allians ofrivilligt blivit ombokad och av den anledning fått färre poäng än man ursprungligen skulle haft, då brukar det gå att fixa i efterhand.
Jag hade själv förra året en Lufthansa biljett Stockholm-Frankfurt-London. Första flygningen Stockholm-Frankfurt (med SAS) var överbokad och jag gick med på att hoppa av mot att jag fick flyga direkt Stockholm-London istället två timmar senare, vilket SAS gick med på och vilket slutligen hände.
Eftersom jag genom ombokningen aldrig fick poängen Frankfurt-London mailade jag SAS och fick dessa registrerade i efterhand utan några som helst kommentarer.
Inga kostigheter och fullständigt rimligt med tanke på att det ändå var SAS som hade överbokat.
 

Dr. Miles

Expert
I år 2003 fick jag detta.

Min SAS flight Tokyo/NRT->Köäpenhamn blev inställt pga flighten från Köpenhamn inte kom till Tokyo.

Jag blev ombokad till Tokyo->Amsterdam med Japan Airlines(JL) och Amsterdam->Stockholm/ARN med SAS.
Jag krediterade JL flighten till mitt AAdvantage konto och claimade utebliven Tokyo-Köpenhamn-Stockholm flighter hos SAS EuroBonus.

Jag fick poäng från original SAS flighterna till mitt SAS EuroBonus konto senare.
Fick AAdvantage miles också. (Dock bara 70% i R class på JL)
 

090034208

Medlem
Hur är denna version:
Om man är medlem i Aegean Airlines(A3) bonusprogram och flyger t.ex Hel-Zrh-Bkk i bokningsklass U.
Hel-Zrh LX 4793(flygs av KF). Bokningsklass U på Kf i A3 bonusprogram berittigar till 0 poäng. Medan samma U klass ger 100% på LX.

Min fråga, kan man efterregistrera Hel-Zrh till Eurobonus?
 

tourist

Medlem
I år 2003 fick jag detta.

Min SAS flight Tokyo/NRT->Köäpenhamn blev inställt pga flighten från Köpenhamn inte kom till Tokyo.

Jag blev ombokad till Tokyo->Amsterdam med Japan Airlines(JL) och Amsterdam->Stockholm/ARN med SAS.
Jag krediterade JL flighten till mitt AAdvantage konto och claimade utebliven Tokyo-Köpenhamn-Stockholm flighter hos SAS EuroBonus.

Jag fick poäng från original SAS flighterna till mitt SAS EuroBonus konto senare.
Fick AAdvantage miles också. (Dock bara 70% i R class på JL)


Lyckades du få EB-poäng för både NRT-CPH-ARN (ursprungliga som du inte flög) och AMS-ARN (som du flög)?
 

Alx

Medlem
Svårt att göra något åt nu i efterhand. Men ett tips är att nästa gång du vet att du vill ha olika segment registrerade på olika program helt enkelt INTE registrerar något FFP och istället efterregistrerar var flygning för sig på respektive flygbolag. Jag brukar göra så om klasserna skiljer sig åt. Något krångligare, men på så sätt slipper man bekymmer med att någon anser att man redan är reggad hos ett annat flygbolag och det är ju värt den lilla mertid det tar att efterregistrera. :)
 
Toppen