När du skriver det. Har rätt till finskt pass också.
Fast aldrig brytt mig. Kanske man skall tänka om för framtiden
Fler än mig som funderat mer på medborgarskapsfrågor den senaste tiden, alternativt gjort slag i sak? Misstänker, av den allmänt demografiska bilden i Sverige, att vi säkert är fler forumvänner som har (eller har rätten till) fler pass än ett?
JappNumer är det ju åtminstone ett gångbart alternativ när de avskaffat militärtjänstgöring för de utlandsboende. Hade en nära vän som var född i Sverige med åländska föräldrar.
Intet ont anande om att han skulle få frysa i karelen
När det var aktuellt för mig - 2008 - så hade man som dubbel medborgare möjlighet att "välja" huruvida man ville göra värnplikten i Finland eller inte. De som enbart har finskt vet jag inte exakt hur reglerna ser ut kring numera - men var tidigare sådana att man var tvungen att göra den. Jag hade exempelvis en kille från Kanada som ryckte in samtidigt som jag som enbart var finsk medborgare. Han rymde efter första permissionen...Numer är det ju åtminstone ett gångbart alternativ när de avskaffat militärtjänstgöring för de utlandsboende. Hade en nära vän som var född i Sverige med åländska föräldrar.
Intet ont anande om att han skulle få frysa i karelen
När det var aktuellt för mig - 2008 - så hade man som dubbel medborgare möjlighet att "välja" huruvida man ville göra värnplikten i Finland eller inte. De som enbart har finskt vet jag inte exakt hur reglerna ser ut kring numera - men var tidigare sådana att man var tvungen att göra den. Jag hade exempelvis en kille från Kanada som ryckte in samtidigt som jag som enbart var finsk medborgare. Han rymde efter första permissionen...
Jag har för övrigt trippelt medborgarskap - Sverige, Finland och Tyskland. Föddes tysk-finsk (föräldrar från varsitt av länderna). Anmälde mig för mitt svenska medborgarskap till länsstyrelsen för ca. 10 år sedan. Då alla tre länderna är EU/Schengen gör det ingen större skillnad för mig. Mina föräldrar som har och planerar att långsegla ser nytta i att kunna ha flera parallella pass. Olika giltighetstid och pris gör också viss skillnad (t.ex. gäller de tyska i 10 år jämfört med de svenskas 5 år).
Ett fall som kan göra skillnad med medborgarskap som min pappa varit med om är händelse av krig. Olika länders diplomatiska relationer kan göra att man har snabbare/bättre/närmre till hjälp beroende på vilket/vilka pass man har. I hans fall (Kuwaitkriget) var Tyskar några av de första som civila som fick lämna landet. Överlag räknas väl i och för sig Sverige som ett av de "kraftigaste" passen - men man vet ju aldrig.
På Arlanda brukar de (men inte alltid) vilja se boardingkort vid passering av passkontrollen vid utresa till non-Schengen. Om destinationen är inom EU så godtas nationellt ID-kort men annars inte, oavsett vad destinationslandet har för regler - vissa länder som t.ex. Montenegro tillåter EU-medborgare att resa in med nationellt ID-kort men Sverige tillåter i dessa fall inte utresa. Passerar man passkontrollen vid utresa non-Schengen på andra flygplatser som t.ex. Frankfurt så är det sällan som någon bryr sig om boardingkort enligt min erfarenhet. Det går alltså utmärkt att resa ut med nationellt ID-kort i sådana fall även om man ska till ett land utanför EU.Sådär, väcker min egen tråd till liv igen.
Vi har en resa till Japan i närtid, men självklart problemet att sonens svenska pass gått ut och det nya troligen inte kommer dyka upp innan vi reser. Så våra alternativ är typ att boka om resan eller köa för ett provisoriskt pass. Japanska passet är giltigt.
Men så slog det mig att sonen har ett nationellt ID-kort. Vågar man resa med det och japanska passet? I vanliga fall använder han japanska passet till allt utom när vi går mellan Schengen och non-Schengen på flygplatsen, då visar vi hans svenska pass. Så borde han inte komma undan med nationella ID-kortet vid EU-passkontrollen? Eller? (Jag noterar att flyg till tex Irland verkar gå från non-Schengen gater -- de är ju inte med i Schengen, dock godtar de nationellt ID-kort som resehandling.)
Tack, intressant. Vi har transit i München, men det var ett par år sedan vi åkte sist så jag minns inte riktigt vad de brukar kolla vid avresa (Arlanda) och i transit.På Arlanda brukar de (men inte alltid) vilja se boardingkort vid passering av passkontrollen vid utresa till non-Schengen. Om destinationen är inom EU så godtas nationellt ID-kort men annars inte, oavsett vad destinationslandet har för regler - vissa länder som t.ex. Montenegro tillåter EU-medborgare att resa in med nationellt ID-kort men Sverige tillåter i dessa fall inte utresa. Passerar man passkontrollen vid utresa non-Schengen på andra flygplatser som t.ex. Frankfurt så är det sällan som någon bryr sig om boardingkort enligt min erfarenhet. Det går alltså utmärkt att resa ut med nationellt ID-kort i sådana fall även om man ska till ett land utanför EU.
Om ni reser ut från Schengen på Arlanda skulle jag resa ut på det japanska passet. Gränskontrollen lär ju undra varför det inte finns någon inresestämpel men då är det ju bara att visa upp det nationella ID-kortet som visar att barnet är svensk medborgare också - detta är helt enligt regelverket då det i 5 § passlagen punkten 3 står följande:
5 § En svensk medborgare får inte resa ut ur riket utan att medföra giltigt pass.
Första stycket gäller inte
3. den som är medborgare även i en annan stat än Sverige och som medför legitimationshandling som gäller som pass och är utfärdad av en myndighet i den staten,