Senaste nytt

Dubbeldäckare på Öresundstågen?

jsn

Medlem
Intressant! Men stannar inte dessa tåg vid många stationer? Jag är lite tveksam till lokdragna tåg på sådana sträckor då en drivenhet inte klarar av att ge samma acceleration som motorvagnar med fler drivande axlar. Jag skulle tro mer på den typ av tvåvåningståg vi har i Sverige, men även sådana skulle behöva nybeställas isf.
 

Hachans

Medlem
Jag tvekar på att det kommer bli loktåg i så fall. Bilden som användes i artikeln illustrerar nog bara en dubbeldäckare. Man har ju rört sig mot mer motorvagnståg för det kräver ingen växlingspersonal.
 

Hachans

Medlem
Nejdå, kontaktledningsnätet klarar dubbeldäckare idag. SJ kör redan dubbeldäckare i på flera ställen i landet och snart kommer Mälabs tåg. Höjden är det inga problem med.
 

In_Sweden

Medlem
Jag tvekar på att det kommer bli loktåg i så fall. Bilden som användes i artikeln illustrerar nog bara en dubbeldäckare. Man har ju rört sig mot mer motorvagnståg för det kräver ingen växlingspersonal.
Loktåg med förarhytt i andra ändan finns ju alltid. Och om man ska kombinera motorvagn, dubbeldäckare och insteg i plattformsnivå så får man samma problem som med dubbeldäckarna SJ redan kör (X40), de tar inte så många fler personer per meter tåg jämfört med vanliga breda tåg som kan sitta 5 i bredd på en nivå.
 

Lokföraren

Medlem
Vad man ska börja tänka på är antalet sittplatser (eller passagerare) på X antal tågmeter.

Dubbeldäckarna har så mycket trappor mm att man får in färre passagerare per meter tåg än vanliga pendeltåg.

Sedan når politiker är med och bestämmer blir det inte alltid bra. Det finns flera andra saker som kan öka kapaciteten. Kanske inte till samma eller lägre pris. Det har jag ingen koll på.
 

Nemo

Medlem
Vad man ska börja tänka på är antalet sittplatser (eller passagerare) på X antal tågmeter.

Dubbeldäckarna har så mycket trappor mm att man får in färre passagerare per meter tåg än vanliga pendeltåg.

Sedan når politiker är med och bestämmer blir det inte alltid bra. Det finns flera andra saker som kan öka kapaciteten. Kanske inte till samma eller lägre pris. Det har jag ingen koll på.
Dubbeldäckarna har så trånga utrymmen att det känns som ett leksakståg. Men, men, från december 2016 ska de trafikera en av SJ:s mest frekventa linjer, Uppsala-Stockholm. Det blir intressant vad akademikerna med höga hattar tycker om det.
 

Hachans

Medlem
Dubbeldäckarna har så trånga utrymmen att det känns som ett leksakståg. Men, men, från december 2016 ska de trafikera en av SJ:s mest frekventa linjer, Uppsala-Stockholm. Det blir intressant vad akademikerna med höga hattar tycker om det.

Det har inte gått i god jord kan jag säga. Det har varit högljudda protester till bolaget för döva öron. Dåligt beslut, trots att inte en politiker har varit i närheten av beslutet. Den linje bedrivs rent kommersiellt av SJ och bär sig väldigt bra.
 
Toppen