Senaste nytt

Dubai under Corona (februari 2021)?

Jag visste inte att det var det enda som krävdes? Behövs det inte rätt dyr PCR-utrustning också, som står i ett renrumslab, och personal som kan sköta den?

Känns lite snålt av ett oljeland med oändliga resurser att ta betalt ett par tusen per test även om det krävs personal och utrustning.
Känns som man gör det av egen vinning och har man inte enorm vinstmarginal på detta skulle jag vara väldigt förvånad.

Kan tycka att 5-700kr hade varit rimligt.

Vad är skillnaden på att göra ett gratistest i en sån där drive-in kontra rese-pcr och betala 1.500kr? Gör man sånt där drive-in får man ju på papper i 1177 att man är negativ? O det är gratis och alltid svar dagen efter? Själv gjort det två gånger så vad är egentligen skillnaden?
 
Last edited:

Flyer722

Medlem
Känns lite snålt av ett oljeland med oändliga resurser att ta betalt ett par tusen per test även om det krävs personal och utrustning.
Känns som man gör det av egen vinning och har man inte enorm vinstmarginal på detta skulle jag vara väldigt förvånad.

Kan tycka att 5-700kr hade varit rimligt.

Vad är skillnaden på att göra ett gratistest i en sån där drive-in kontra rese-pcr och betala 1.500kr? Gör man sånt där drive-in får man ju på papper i 1177 att man är negativ? O det är gratis och alltid svar dagen efter? Vad är skillnaden?
Driver du eller är du seriös?
 
Driver du eller är du seriös?

Vad menar du? Att 5-700kr vore rimligt eller vad syftar du på i min text som jag med dina ord får det till att jag skulle "driva"?

Det här känns mest som ett försök att dra in extra pengar till landet t.ex. Att betala flera tusen för något som inte borde kosta mer än 1.000kr, maximalt och bara det låter mycket.

Dessutom verkar testerna vara väldigt opålitliga och det hela känns lite löjligt kan jag tycka.

Vänligen.
 
Last edited:

Flyer722

Medlem
Vad menar du? Att 5-700kr vore rimligt eller vad syftar du på i min text som jag med dina ord får det till att jag skulle "driva"?

Vänligen.
Alla dessa pcr tester sköts av företag och ja man utför de för egen vinning. De ingen statlig verksamhet. Det som regionerna ger är kostnadsfria och inte gjorde för att du ska testa dig föra att resa. Utan för att hindra smittspridningen och dessa tester görs inte med vinning.

tycker du att emiraten ska börja ge gratisflyg och hotelrum bara för att du väljer att semestra där?
 

ekf

Medlem
Vad menar du? Att 5-700kr vore rimligt eller vad syftar du på i min text som jag med dina ord får det till att jag skulle "driva"?

Vänligen.
Om man är i behov av ett "rese-test" så får man lov att betala marknadspris för testet och får då ett intyg som man kan visa upp vid resor. Om man är i behov av ett test ur sjukvårdshänseende så sponsrar staten testet för att uppmuntra de med symptom att testa sig - för att hålla nere smittspridningen.

Skillnaden är vad du får och vem som står för notan.
 
Alla dessa pcr tester sköts av företag och ja man utför de för egen vinning. De ingen statlig verksamhet. Det som regionerna ger är kostnadsfria och inte gjorde för att du ska testa dig föra att resa. Utan för att hindra smittspridningen och dessa tester görs inte med vinning.

tycker du att emiraten ska börja ge gratisflyg och hotelrum bara för att du väljer att semestra där?

Så testerna man gör via 1177 är inte giltiga för att resa med? Jag fick för mig det då en familj jag känner testade sig den vägen innan man åkte utomlands.
 
Alla dessa pcr tester sköts av företag och ja man utför de för egen vinning. De ingen statlig verksamhet. Det som regionerna ger är kostnadsfria och inte gjorde för att du ska testa dig föra att resa. Utan för att hindra smittspridningen och dessa tester görs inte med vinning.

tycker du att emiraten ska börja ge gratisflyg och hotelrum bara för att du väljer att semestra där?

Ok.

Nej, inget gratis men jag tycker väl att priserna ska vara lite rimliga. Vem har råd att betala flera tusen för att testa en familj om 5 personer t.ex?

Vänligen.
 

ekf

Medlem
Så testerna man gör via 1177 är inte giltiga för att resa med? Jag fick för mig det då en familj jag känner testade sig den vägen innan man åkte utomlands.
Testerna som sådana kan väl vara giltiga... men frågan är vilka länder som accepterar en utskrift från 1177 som "intyg"... inget som jag känner till.
 
Toppen