Senaste nytt

Du vinner 500 000kr - lägger du pengarna på resor?

Måste man bränna pengarna så skulle jag nog välja att köra Four Seasons private jet jorden runt.
Det skulle vara skoj att testa och tror det kostar i runda slängar 500 kakor.

Inte för att förstöra det roliga och jag vet att det bara är om, men Four Seasons jorden runt resa kostar från 100 000 dollar ;)
 

Siljevm

Medlem
Ärvt pengar faktisk efter jul, var dock 350 000 norska, inte 500 000.

Så här har vi gjort det:
- ny bil! (den andra familjebilen fick skrotas i februari)
- åkt till Tokyo på sas plus, spenderade det vi ville, utan att slösa als. Trots tonårsdotter så spenderade vi mindre pengar än trott!
- renoverade köket, här heller inte något slöseri. Ville inte spendera förmåga då vi inte är säker på att vi skall bo här så länga. Men bytt alla vitvaror, inte målat ett enda dugg själv. Sjukt skönt att bara kommendera andra hur jag ville ha det till snickare och målaren.
- jag investerad i PT-timmar

Resten skall jag spara litet av, sen mer semester. Maldiverna (helst business) önskar jag, familjen är tveksam.

Vi är alltså normal arbetstagare, som jobbar deltid för att "Realisera" oss själva. ;) (andra projekt vid sidan om, som förhoppningsvis ger jobb och inkomst senare)
 

Glenn E

Medlem
Intressant prioritering med alt 2 .o_O
Jag tror att jag är lite mer värdeorienterad så jag hade skaffat Amex elite kortet och köpt köket med det.
Sedan skulle jag också skaffat det svarta Coop kortet och betalat räkningarna med det.
Efter 150000 SEK under ett år får man ju en Amex 241 voucher som ger en EB bonusresa i första klass för 95000 poäng.
Sedan skulle jag köpt en sas business saver till Shanghai för 18000 SEK som ger 5400 EB poäng betalt med Amex kortet plus 20000 eller 25000 (EBG) EB poäng.
Snart är man ju då uppe i 95000 EB poäng och då kan man göra whisky provning i FCT i Frankfurt på väg mot kanske Hongkong och sedan vidare till något varmt ställe.:)
 

RobHK

Medlem
Jag skulle gissa att nästan alla på detta forum har 500 000 i övervärde på sin bostad på bankontot/fonder eller så, så teoretiskt kan ju alla dessa spendera 500 000 när de känner för det, men låter bli. Troligtvis eftersom de vill spara för framtiden. Om pengarna nu måste brännas inom en rimlig tidsperiod, då köper jag nog en Patek Philippe Nautilus för 200 000. Sen hade jag sålt min nuvarande bil, tagit det pengarna + 300 000 till och köpt en sportbil nu när sommaren står och knackar på dörren.

Älskar att resa och se nya platser, men själva flygningen är för mig ett obekvämt transportmedel. Om man kan hitta rimliga priser flyger jag gärna i Business för att minimera lidandet. Vill jag njuta och må bra på semester, då lägger jag extra pengar på att bo på ett riktigt lyxigt hotell, äter på bra restauranger och gör aktiviteter som kostar pengar. Detta är för mig enormt mycket mer värde för kronorna än att lägga extra pengar på first class biljetter.
 

chazzie

Medlem
Skulle nog ha siktat på att reducera lite lån som man har liggande på bostad och bil, sen låter såklart alternativ 2 väldigt intressant, även om jag börjar närma mig det i EB-poäng nu så det kanske är den väg jag väljer ändå...
 

agehall

Medlem
Det är väl ingen ide heller att köpa miles när USDM är dött och LifeMiles gått åt skogen… + Skyhög dollarkurs.

Jag har miles kvar som kanske behöver kompletteras för att bli den resa jag vill. Men du har helt rätt i att det inte lär bli några nya 100k-köp närmaste tiden iaf.
 
Toppen