Senaste nytt

Du som INTE reser med Scandinavian Airlines idag eller funderar på att lämna

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

Palazzi

Medlem
Det är bara fler Europalinjer som skulle få mig att välja SAS, för jag tror aldrig de kommer nå en för mig nöjbar kvalitet. Främst är det inkonsekvens i service som är irriterande, men såklart också att vissa bolag alltid erbjuder varm mat i ekonomiklass.....o SAS inte ens i Plus (inom Europa).

Tycker inte att SAS är direkt dåliga, men det finns konkurrenter som är bättre. Det är ju tyvärr så att man har en omöjlig kostnadsbas o inte möjlighet att nyttja stordriftsfördelar (som t.e.x. Lufthansagruppen). Jag väljer inte bort SAS aktivt, men de är sällan bästa valet (utom inom Skandinavien).

Men en återkomst av Västerås-Köpenhamn o jag är tillbaka på fem sekunder. Bekvämlighet o kort restid vinner över mat o service..
 

jth

Medlem
Det är sant, ID gäller endast i mån om plats. Dock så lastar man på catering för ID-resenärer om det finns några listade på flygningen, och då det i stort sett alltid finns lediga platser kvar så är en ID-plats i Business mer eller mindre garanterad, såvida flygningen inte är kraftigt översåld.

Nja, nu vet jag inte var du får din information ifrån. Man lastar i princip alltid full catering i SAS businesskabiner, och det är inte för ID-resenärer utan för att man vet att det i allmänhet blir fullt med poänguppgraderingar.
De gånger jag har rest business med SAS har det alltid varit fullt till sista plats i kabinerna. Även om det finns ett par platser kvar till försälljning innan avgång. Om man håller sig framme och lyssnar lite vid servicedisken så är det inte ovanligt att folk blir nekade uppgradering eftersom det är fullt tidigare (eller i några fåtal fall, pga att inte catering finns)

"Att det i stort sett alltid finns lediga platser" är inget jag har upplevt med min begränsade erfarenhet (ca 10-20 leg i C med SAS). Nu går det ju itne se om det är en betald, en optiontownare, en poänguppgraderare eller en ID-resenär som sitter där (förutom champagneselfien ) men kabinfaktorn är ganska hög, som senator skrev tidigare. Det är inte ovanligt att business nollas någon dag innan utresan heller på de flighter jag bevakat. Att SAS inte har så många businessreor är ett tecken på att man inte har några större problem att fylla kabinerna med betalande passagerare (pengar eller poäng).
 

Johan Hbg

Medlem
På min första resa i C ska jag lätt ta en selfie med skumpan i handen. Kommer applådera när vi landar också - just to f*** with you ! :D
Gjorde jag med, och jag menade inte alls att det är fel. Menade att på de c flyg jag varit så menar jag att jag sett flera uppgraderingar. Således är kabinen alltid full.

Mer champagneselfies åt folket B-)
 

henke12

Medlem
Det är sant, ID gäller endast i mån om plats. Dock så lastar man på catering för ID-resenärer om det finns några listade på flygningen, och då det i stort sett alltid finns lediga platser kvar så är en ID-plats i Business mer eller mindre garanterad, såvida flygningen inte är kraftigt översåld.
@mcleif

Även tänkvärt är att om det också är fullt i Y får man glatt stanna kvar,
För att inte tala om en IRR-situation. Då är man inte ens värd vatten!
 

Voyageur

Medlem
Jag skulle absolut kunna tänka mig pynta ut 18-20 000 för en business biljett på sas om inte kabinerna var uråldriga och tävlade med Ukranian airlines ungefär. För samma pris erbjuder nästan varje annan europeisk carrier en biljett till motsvarande destination men med en betydligt vassare produkt. Lägg till det catering som inte direkt får någon att lyfta på ögonbrynen och en inkonsekvent service så blir sas longhaul produkt väldigt svår motiverad om jag själv skall stå för biljetten.
 

Knucket

Medlem
Det är sant, ID gäller endast i mån om plats. Dock så lastar man på catering för ID-resenärer om det finns några listade på flygningen, och då det i stort sett alltid finns lediga platser kvar så är en ID-plats i Business mer eller mindre garanterad, såvida flygningen inte är kraftigt översåld.

Jag jobbade på SAS under 90-talet och har ALDRIG blivit uppgraderad på ID resor.
 

Johan Hbg

Medlem
Jag skulle absolut kunna tänka mig pynta ut 18-20 000 för en business biljett på sas om inte kabinerna var uråldriga och tävlade med Ukranian airlines ungefär. För samma pris erbjuder nästan varje annan europeisk carrier en biljett till motsvarande destination men med en betydligt vassare produkt. Lägg till det catering som inte direkt får någon att lyfta på ögonbrynen och en inkonsekvent service så blir sas longhaul produkt väldigt svår motiverad om jag själv skall stå för biljetten.
Då är det lugnt för dig, nu när nya kabinen är i införande över hela flottan. Trevlig resa.
 
Toppen