Senaste nytt

Du som INTE reser med Scandinavian Airlines idag eller funderar på att lämna

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

Voyageur

Medlem
När du skriver EBG/EBD vad tänker du på mer specifikt?

Som redan nämts är fri dryck för EBD rätt steg, men på longhaul skulle jag gärna vilja se en mer kontraproduktiv produkt där alkoholhaltig dryck ingår. Samtidigt måste sas vara tydliga med sin målbild och sluts med nonsens där till och med de trognaste resenärerna ofta (genom detta forum) behöver ifrågasätta om kaffe, vatten eller ex. en smoothie ingår. Sas ekonomiavdelningen måste förstå att en räddande framtid inte kan ligga i en förvirrande och delvis missvisande bild som inte ens deras trognaste kunder förstår.
 

Treo

Medlem
När du skriver "bättre service ombord" vad menar du då?

I Plus: exv. alltid något vettigt/"matigt" att äta även inom Norden (om så bara genom att behålla frukostmackan resten av dagen), det mousserande vinet tydligt tillgängligt även inom Norden o_O. Kom och fråga flera gånger om något önskas, nu får man alltför ofta känslan av att vara till besvär.
I Go: erbjud ett glas juice/saft/vatten som alternativ till kaffe/te.
 

Senator

Moderator
Jag åker (nästan) enbart SAS inom Skandinavien. Det vill säga enstaka resor till BGO, GOT, CPH och OSL från ARN. Jag bokar alltid SAS Plus av den anledning att jag som oftast hamnar i något läget där jag vill ha flexibilitet.

De få gånger jag bokar SAS utanför Skandinavien är när jag behöver envägsresor och det inte finns något bra alternativ med LH/OS/LX eller BA.

Mitt önskemål med SAS är att bli mer konsekvent konsekventa och inte konsekvent inkonsekventa som idag.. Varje gång jag kliver ombord en SAS Plus resa vet jag inte vad som kommer erbjudas och vilken upplevelse jag har. Det känns som det byts hela tiden.

När det gäller SAS prissättning på Long-haul Business så fundera på följande:
1. "Captive Audience" det vill säga att på samma sätt som vi upplever SAS som dyra, upplever engelsmännen BA som dyra, tyskarna Lufthansa som dyra etc. Det finns alltså en hemmamarknadsfördel som reflekteras i priset
2. Jag tyckte läsa när SFO öppnades att SAS long-haul till/från USA var 60-65% skandinaver, 20-25% européer, och 10% amerikanerna
3. Jag gissar att SAS Business på long-haul fylls 50-60% av avtalskunder med andra priser än vad vi ser
4. SAS har väl en kabinfaktor på mellan 85-90% på long-haul (om jag minns rätt)
Lägger man ihop ovan så är det inte så svårt att förstå varför SAS inte behöver rea ut affärsklass från Skandinavien. Dock finns det ofta bra deals från USA under sommaren, Thanksgiving och julen

Jag har sällen problem med personalen på marken eller i luften. Tycker alla är trevliga mot mig :)
 

Andreaszan

Medlem
Jag har varit trogen sas-kund i 15 år, men reser nu som följer:

Intra-skandinavia med sas pga antall avgånger. I bland er det löjligt dyrt (5500,- cph-osl t/r) og då flyger jag på poäng. Jag forstår at dom inte längre har midtsätet fritt, det er en ren kostnadsfråga och kostnader behöver dom inte mer av. Seatblock for EBG/EBG borde vara givet som et plåster på såret.

ALLA cph-lon med Norwegian. 800,- t/r med morgonflight ut og kvällsflight hem. gatwick er dessutom oslagbart om man skal til City. SAS ligger på 4-5000 for jämförbare flighter og det er ingenting med mine 1:25 i luften som er sämre på 15A i Norwegian enn 1D på sas.

longhaul...vel, flög nyligen LH F t/r CPH-LAS for 29" DKK. Sas skulle ha 30-något til SFO. Har mycket svårt å välja sas om jag får en sämre produkt til högre pris. Även om jag skal til en destination hvor sas flyger direkt från cph googlar jag rundt andre bolag for å velge optimal hard & software. Resan dit och hem er for meg nästan alltid den besta delen av mina semestrar.

Sen er EBG oslagbart med fasttrack & lounge. Eller VAR oslagbart. Nå får jag fasttrack med Norwegian for 110,- og da er det en bulle i loungen for några tusen som skiljer. På trots av dette skulle jag gå i en mild depresjon om jag blev bumpet ned til EBS...hur sjukt det än låter.
 

Valley

Medlem
Kvalitet, service och trevligt bemötande genom hela kedjan. Som Hr. Carlzon en gång i världen tog tag i.
Priser i all ära, men jag värderar service och kvalitet högre. Som jag råkat ut för nu när jag kontrollerat priser för några resor har SAS legat bra mycket högre än konkurrenterna och till det. En sämre service.
 

gdaily

Medlem
SAS har hamnat i någon konstig mellansituation - de är för dyra för att uppfattas som ett lågprisbolag (dvs svenssons går till Ryanair/Norwegian) och de är för dåliga kvalitetsmässigt för att attrahera de som är intresserade av kvalitet (och är beredda att betala lite extra för detta).

Jag lägger 100% av mina Londonresor på BA, och +50% av mina europaresor på Lufthansagruppen. Enbart de gånger SAS råkar ha både billigare pris och betydligt bättre passande flygtider (för just mitt behov) så får SAS min trafik.
 
A

Aurora

Guest
Intrycket jag fick, och när jag pratade med crew var att de säljer rätt få stolar i Business på många rutter. San Francisco var den enda rutten där Business konstant var fullt, vilket för förklara varför de sällan släpper bonusplatser dit. Största intäktskällan på long haul är cargo.

Sorry, men dette høres ikke ut som virkeligheten...
 
D

Deleted member 4971

Guest
Sorry, men dette høres ikke ut som virkeligheten...

Återigen! Den här tråden behöver inte spegla någon verklighet! Utan är till för var och en att komma med sina synpunkter. Läs första posten :)
 
  • Gilla
Reactions: olo
A

Aurora

Guest
Återigen! Den här tråden behöver inte spegla någon verklighet! Utan är till för var och en att komma med sina synpunkter. Läs första posten :)

Okei, nå skreiv Jonas C det som om det skulle avbilde virkeligheten så det virket litt useriøst. Var ikke klar over man kan finne på ting og skrive hva man vil :p Shit, gi meg samme tråden om andre flygbolag så skal jeg mane fram en haug med skittkasting at your service :D ;)
 
Toppen