Senaste nytt

Du som INTE reser med Scandinavian Airlines idag eller funderar på att lämna

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

Ricci

Medlem
Hade i egentligen bestämt att börja lämna SAS Diamant och hoppa på LH M&M för att försöka bli Senator istället vid årsskiftet 2014/2015. Men av olika anledningar har jag skjutit på det 1 år.
Litet axplock av anledningar varför jag är trött på SAS.

1. Nya poängsystemet som ändrades 2014/2015 missgynnas vi som har CPH som bas otroligt mycket. Men det är vi som får betala mest för våra biljetter och då i synnerhet för Plus och C-klass biljetterna. Här hade jag gärna velat se att SAS gått över till ett "Revenue" baserat Eurobonus. Det är inte meningen att betala mest och få minst intjäning av Eurobonus....

2. Efter 1 år som Diamant känns det ingen skillnad på att vara EBG.
3. SAS flyger inte till mina destinationer i Sydostasien, dock är den nya HKG linjen intressant men som sagt prisar SAS ut sig från CPH...
4. Börjar tappa förtroendet för SAS ledning (även om de börjar göra vissa saker rätt men som skulle gjorts för 15år sedan). Men det är skrämmande att se vissa agerande (och inte agerande) från SAS ledning.
5. Mer personlig service på långlinjer.....SAS minskar CC med en medans LH anställer och ökar med en för att förbättra servicen....

Men sedan har jag 2 saker som talar emot att lämna......
1. Intjäning av poäng från kortköp (svårt som bosatt i Sverige att fixa M&M kreditkort/betalkort) och att SAS kreditkort/betalkort fungerar bra.
(Här kan man hoppas att Deutsche bank köper upp Danske bank (som ryktas vara till salu) och kan komma ut med LH kort i Sverige/Danmark.)
2. Ligger minus på över 50.000 på mina SAS aktier.......som jag inte velat kvitta ut mot vinst av princip själ.

Lägger till en punkt varför jag kommer att sluta flyga SAS.

6. Nya regler gällande alkohol från 1/6-15
 
Last edited:

Moco

Medlem
När man nu väljer att lämna LHR till förmån för Stansted tackar jag för mig. Jag var redan trött på alla försämringar, och inte minst det sämre poängsystemet. Incitamenten finns inte och jag är mer intresserad av att stötta en carrier som ser seriöst på sin verksamhet och sin kundbas.
 

gdaily

Medlem
När man nu väljer att lämna LHR till förmån för Stansted tackar jag för mig. Jag var redan trött på alla försämringar, och inte minst det sämre poängsystemet. Incitamenten finns inte och jag är mer intresserad av att stötta en carrier som ser seriöst på sin verksamhet och sin kundbas.
Oj, det här har jag missat helt!
Ja då försvann sista chansen att SAS ser mig till London
 

Mikeswede

Medlem
Mina kommentarer

- Väljer ofta SAS på shorthaul (inrikes+Norra-mellan Europa) pg av dåliga alternativ samt ofta ok priser.
- Åker aldrig SAS på jonghaul beroende på för höga priser i premium klasser.
- Generellt möljigheten att samla poäng med kreditkort

Vad skulle SAS kunna göra för att få mig att ändra mig

- Konkurrenskraftiga priser på business longhaul
- Konsekventa regler. För mycket velande nu. Inger inget förtroende.
- Förbättringar i bonussystem (bonus, riktade reor...) för EBG o EBD
- Få företagsledning o fack att gemensamt visa att man drar åt samma håll. Nu väldigt mycket osäkerhet.
 

EBGGOT

Medlem
Jag kommer fortsätta med SAS och EB 2015 ut sedan får jag kanske omvärdera....

Detta får mig troligen att lämna 2016:
Inkonsekvensen i Plus produkten
Jag tycker för många saker blir "sämre" och för få blir "bättre"
GOT får sämre anslutnings möjligheter när LHR läggs ner
Om BA öppnar en 3:e tur per dag och gör att det blir bättre anslutningstider till LHR som inte innebär så mkt vänta som nu
Om Lufthansa startar ett Amex/Visa koncept i Sverige.
En statusmatch till annat större bolag (LH eller BA)
Jag har en magkänsla att EB charten kommer bli drastiskt mkt dyrare vid spend
Jag åker ända alltid på en "via" flygplats så direktflyg är inget som spelarroll för mig


Varför stanna 2015 ut:
Precis runt hörnet för EBD
Hyfsade priser i PLUS till det rutter jag åker i Europa
Fortfarande ger PLUS bättre intjäning är konkurrenterna i Business. ( *A)
Har ca 500,000 EB poäng
Har bra intjäning i EB med Amex och genom shoppingportalen (inkclub etc)
 

jerixon

Medlem
Jag flyger merparten av mina resor från Linköpings flygplats och där finns SAS och KLM att välja på.
Oftast är SAS dyrare på mina destinationer och jag gillar inte propellerflyget de har.
För att komma upp i samma standard som KLM har på sina economybiljetter behöver man ju alltid dessutom boka PLUS biljett.

Väljer jag SAS är det inom norden eller privat om jag flyger från Arlanda.
Jag tycker inte KLM har bättre poängintjäning eller bättre resalternativ men jag använder mina miles i KLM uteslutande på Delta flighter inrikes i USA. Där kostar det 12500 miles plus cirka 50 sek oavsett vart amn flyger. Det passa mig perfekt då jag besöker landet på semester minst 2 ggr om året.

Anledningar till att SAS är bra:
De har kreditkort kopplade till Eurobonus. Det innebär att jag får 2 gratis resor över atlanten i Business varje år för mig och medresenär.
De har bra poängintjäning jämfört med KLM och bra värde för poängen i Europa om man behöver använda.
Kort flygtid till Köpenhamn och därefter nära till Tyskland där jag arbetart mycket.
Loungen i Köpenhamn är bra tycker jag.

Anledningar till att jag tycker KLM är bättre:
Billigare oftast
Alltid priority boarding.
Interkontinentalt får man Economy Extra gratis som Platinum-medlem oavsett biljettpris.
Bättre recognition för Elite Plus medlemmar
Gratis dryck/mat på flygen.
Ännu bättre lounger i Amsterdam kontra Köpenhamn i mitt tycke.
Sky Priority Konceptet på de flesta större flygplatser.
Bättre service när problem uppstår och trevlig representant på forumet.

Kommer försöka hålla Eurobonus guld framöver om allt är lika som idag. I övrigt fortsätter jag nog med KLM och hoppas på 3e året irad som Platinum member.
 

Trox

Medlem
Jag skulle vilja se några förbättringar.

Ex

1. Förbättringar i SAS Plus. Det är inte så kul att åka Plus när de packar in tre pax per rad då det finns gott om lediga platser i Go. Dessutom vore det trevligt om man i alla fall kunde få en smörgås på de korta flygningarna.

2. Guldloungerna är överbefolkade. Ofta väljer jag den vanliga businessloungen istället för att sitta i knät på andra. Kanske borde de höja kraven för att bli EBG, eller göra om guldloungen till en diamantlounge.

3. Fler tydliga fördelar med EBD, som ett par fria uppgraderingar eller liknande.
 

Johanna

Medlem
Det är ganska standard att anställda får åka Business på ID, både på SAS och övriga bolag. Har en vän som jobbar i branschen och regelbundet reser Business på ID-biljetter.
En gång när jag bokat platser på första raden i ekonomi och väl kom till incheckningen hade de bokat om mig till en plats långt bak och mitten (jag hade bokat gång). När jag kommer ombord ser jag att de flyttat bak Plus en rad och där sitter några piloter.

I min värld är detta helt fel prioritering. De prioriterar egen personal framför betalande kunder.
 
Toppen