Senaste nytt

Drivstofftillegg på SAS award i Australia

Capgras

Medlem
Hei!
Jeg har booket en EB awardbillett i C (MEL-AKL-PER-AKL-SYD) med NZ. Jeg hadde forstått det slik at NZ ikke krever fuelsurcharge fra Australia og NZ. Men SAS har priset billetten manuelt og funnet ut at det skal beregnes fuelsurcharge på denne billetten.

Noen som vet hva som er riktig?
 

Alx

Medlem
Som jag har förstått det tar SAS ALLTID ut fuelsurcharge på awardbiljetter som inte är med SAS group.
 

Capgras

Medlem
Men jeg har forstått det slik at det ikke er lovlig med slike tillegg i Australia og NZ. Men min informasjon kan tenkes å være uriktig.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt airnzagent.com.au

AirNZAgent.com.au skrev:
FUEL SURCHARGE FOR TRAVEL ORIGINATING OUTSIDE NEW ZEALAND

Air New Zealand does not apply a Fuel Surcharge (YQ) for travel originating in New Zealand but there are instances where we apply a Fuel Surcharge for travel originating outside New Zealand.
For example – journeys originating in the USA attract a Fuel Surcharge as do journeys that originate in the United Kingdom.

Currently the Fuel Surcharge applied to these journeys is determined by the Point of Sale which can result in differences in charges depending on where the ticket is purchased. From Thursday 18 August 2011 Air New Zealand cthe application of the Fuel Surcharge so that the charge is based on the Point of Travel Origin not the Point of Sale.

Det verkar som Air NZ debiterar bränsletillägg på sina flighter om resan börjar utanför Nya Zeeland.
 

rob74

Medlem
Hur mycket skatter och bränsletillägg blev det totalt för den resan?
Business Premier är riktigt bra, så jag hoppas det uppväger kostnaden. :)
Jag har ju en resa med NZ i C (dock inte Premier), SYD-RAR och fick betala 697 kr i avgifter för den till SAS.
 

Capgras

Medlem
Det ble 2788NOK for reisen. (Det er jo distansen som OSL-EWR sånn ca mellom AKL og PER. ) Men jeg synes det var litt i overkant..
 

rob74

Medlem
Det ble 2788NOK for reisen. (Det er jo distansen som OSL-EWR sånn ca mellom AKL og PER. ) Men jeg synes det var litt i overkant..

Ja, det var ju en rätt bra slant!
Men som sagt, det är ju Business Premier och inte Economy, så du lär ju få ett mervärde där. ;)
Hoppas du blir lika nöjd med dem som jag blev.
 
Toppen