Senaste nytt

Dricks till chaufför i samband med flygbolagens airport pickup/dropoff-tjänster?

Kevinator

Medlem
Jag och tjejen kommer att flyga vår första First i feb med Etihad, med en stopover i Abu Dhabi. Jag har precis bokat chauffeur service till och från flygplatsen i Abu Dhabi. Min fråga är till er som har åkt första klass med de flygbolagen som erbjuder den typen av service (t.ex. Emirates, Etihad, Qantas), hur mycket har ni dricksat chauffören efter en tur? Ni kan också skriva om ni avstod från att dricksa. Lite empirisk insamling av datapunkter kring detta helt enkelt.
 

nissefalk

Medlem
Har flugit en hel del med Emirates och jag brukade ge en liten dricks, typ 10-20 Dirhams (20-40kr), det är ju inte så mycket men brukade vara uppskattat, antar att det finns passagerare som ger mycket mer såväl som ingen dricks alls.
 

jumbooze

Medlem
Jag tackar så mycket, om det är en tjänst som ingår, för då är det en del av premium upplevelsen som bolaget strävar efter. Dricksa där tycker jag försämrar upplevelsen.

För tjänster jag betalar för själv och om det är ett land där dricks är standard/kutym så dricksar jag
 

rvarttinen

Medlem
Verkar inte som om Emirates chaufförer förväntar sig dricks. De gjorde dock ett bra jobb och verkade glada över att få göra det ...
 

Agö

Medlem
Jag tackar så mycket, om det är en tjänst som ingår, för då är det en del av premium upplevelsen som bolaget strävar efter. Dricksa där tycker jag försämrar upplevelsen.

För tjänster jag betalar för själv och om det är ett land där dricks är standard/kutym så dricksar jag
Haha. Har du inte betalat för tjänsten i första hand?
 
Har åkt med Emirates chafför och gav inte dricks.
Varför funderingen om just chaffören? gäller samma frågeställning flyg/loungevärdinna/annan personal som bolaget anställt för att ge er service? Bra/dålig service från dessa är i min mening så mycket viktigare än bra/dålig service från en chafför.

Personligen försöker jag dra ner på att ge dricks slentrianmässigt (utom i USA) men ger gärna bra dricks när servicen är ngt utöver det vanliga.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jumbooze

Medlem
Haha. Har du inte betalat för tjänsten i första hand?
Hej @Agö,
Distinktionen var inte helt klar, förstår detta och förtydligar nedan.

"För tjänster jag betalar själv" avsåg jag
För tjänster där jag direkt anlitar flygplatstransporten i form av taxi, limousine eller liknande och det förekommer en penningtransaktion mellan mig och transportören och jag befinner mig i ett land där det är kutym att ge dricks så gör jag det.
 

Gus

Medlem
Har åkt med Emirates chafför och gav inte dricks.
Varför funderingen om just chaffören? gäller samma frågeställning flyg/loungevärdinna/annan personal som bolaget anställt för att ge er service? Bra/dålig service från dessa är i min mening så mycket viktigare än bra/dålig service från en chafför.

Personligen försöker jag dra ner på att ge dricks slentrianmässigt (utom i USA) men ger gärna bra dricks när servicen är ngt utöver det vanliga.
Touché!! Jag är lite trött på detta eviga dricksande till taxi och restaurangpersonal men aldrig till exempelvis bibliotekarier och personal i klädbutiker.
 

NotRyan

Medlem
Jag dricksar aldrig till taxichaufförer, inte heller på ställen där man betalar service-fee exempelvis hotell etc...
US of A är en annan sak tyvärr....
 
Toppen