Senaste nytt

Dricker ni alkohol i loungen bara för det är gratis?

Kricka

Medlem
Ett gott bubbel ombord förhöjer glädjen med att flyga ! Har man dessutom förmånen att
ibland kunna besöka BA Galleries, där det oftast serveras god mat och därtill goda drycker,
så blir resan om möjlig ännu bättre. Tror dock på måttlighet - att vakna/landa bakfull är
inte att rekommendera.
 

JensE

Medlem
I lounger så brukar jag knappt dricka något alkoholhaltigt om det inte är riktigt bra saker på hyllan (t.ex CCR).
Ombord så brukar jag dricka lite bubbel/vin till maten är avklarad sedan är det vatten/juice för hela slanten.

Är svag för bubbel dock, är väldigt svårt att säga nej till ett glas!
 

Senator

Moderator
Är svag för bubbel dock, är väldigt svårt att säga nej till ett glas!

Jag har tolkat den eminente Sir Winston Churchill och återanvänder några av hans ord i lite annan mening: "The only time I said no to a glass of Champagne was when I misunderstood the question".

För mig beror allt på när, vart, hur, och med vem. 98% av mina årliga flygningar är jag själv. Låt mig börja med mina synder:
BA Galleries First - 90% av tiden går resan därifrån till Arlanda med en av två sista flighter till Arlanda, gärna en torsdag eller fredag. Jag kommer aldrig längre än Champagne Bar där, och minimum ett glas skumpa
BA CE - nästan alltid kvällsflighter mellan ARN-LHR-ARN så gärna Pommery också ut från ARN
LX eftermiddag/kvällsflyg till/från ARN/ZRH/LHR nästan alltid lite skumpa och vin
Långsträckor: kvällsflyg, lite alkohol men det hjälper mig sova. Dagsresor njuter jag av utbudet.

Jag dricker sällan på SAS SL på ARN, eller LX SEN i ZRH av någon anledning. Kanske det är utbudet.

Jag är en livsnjutare som har tidigare tränat mycket för Vasaloppet och annat galet. Numera tränar jag enbart för att supportera min dekadente livsstil som det ovan ingår i. Jag njuter av skumpa/vin och god mat. Intressant nog kan jag gå flera helgen hemma utan något att dricka, men själva flygresan är alltid ett anti-stress moment för mig. Flygplatsen ingår inte alltid i detta stress-fria moment :cool:
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Bubbel ombord på short eller long haul är sällan fel. Lite vin till maten är inte heller fel. Däremot sprit etc går normalt bort, undantaget whisky o. man flyger F....

Lounge utbudet är ju som nämns oftast inget att jubla över (undantaget F lounger) så oftast mineralvatten/cola. Vissa lounger kan ibland ha lite kul ölutbud. BA terraces JFK hade bl a flera lokala öl från Long Island, då testar man gärna en eller två...
 

Rustscheff

Medlem
Jag brukar göra som följer: Från GOT tittar jag in på Dinersloungen bredvid SAS-loungen. Där tar jag frukost bestående av ett antal skivor prickekorv och leverpastej, en dubbel espresso och en gammeldansk. I CPH på Scandinavianloungen tar jag 2 rundstykker m ost och 2 med massor med dansk fläskrullad. Dubbel espresso och en halv öl till det. På planet på LH eller LX C är maten ordinär och ointressant liksom drycken inom europa. Jag brukar smaka på det vita vinet men oftast lämna det. På BA i C tar jag gärna champagne oberoende av tid på dagen-kall, torr och gratis-kan det sägas bättre. I the Concorde room älskar jag deras champagne och unnar mig 1-2 glas av detta samt ett eller två glas Pomerol eller vad de nu råkar ha just då samt en måltid till detta. I FRA FCT börjar jag alltid med tre sorters varm saké. Sedan tar jag vit sparris med hollandaise och wienerschnitzel. Till detta den rosechampagne som finns. Beroende på antal timmar i loungen kanske en whiskysort eller tre slinker ner oxå. Och plockmat från buffén. Och några puffar på en cigarr. Heaven-I´m in heaven...
I SEN-loungen i FRA tar jag wienerkorvar, champagne (som man måste BE om) och lider. I SEN-loungen i ZRH finns det alltid fruktbrännvin av märket Etter. Inte så tilltalande på svenska men mkt gott. Nästan aldrig någon mat värd namnet. Men det finns alkoholfri apfelschorle som är uppfriskande. På interkontinentala flygningar äter och dricker jag vad som bjuds. I halvfyllda glas. Då kan man smaka mera utan att bli odräglig. Tyvärr räcker ofta en klunk eller två för att inse att man kan avstå från vinerna, även i F. Maten på LH BA LX TG SQ är oftast alldeles utmärkt och det är en högtidsstund för mig varje gång. För att hydrera mig dricker jag dessutom såar av apfelschorle. INTE vatten utan bubblor. Jag har hittills alltid kunnat gå själv från planet. :)
 
Last edited:

hoss

Medlem
Jag tycker mat och dryck förhöjer reseupplevelsen både före (loungen) och under resan, åtminstone i Business Class. Jag tar gärna en whiskey eller två, champagne och vin. Om det är en långflygning dricker jag också en del vatten. Alkohol gör resan mer intressant men självklart undviker man att bli alltför berusad, lite stil får man väl ha.
 

Rustscheff

Medlem
Senator: Är du på FCT 25/5 ses vi... Är där faktiskt 1100-1700...Jag är säker på att vi skulle ha en hel del gemensamt...
 
Toppen